3 faset automatsikring

Hej
Jeg har lige brug for et ekspertråd…
Jeg har i min installation i sommerhuset standard automatsikringer med 3p+n.
Vi skal have en større VV der bruge 3p men uden N - kan den eksisterende automatisering bruges eller skal den byttes til en 3p. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gamle kan sagtens bruges, hvis den altså kan give nok ampere. Det har ingen betydning for sikringen om nul bruges.
Fandt denne tråd i min søgning da jeg også skal installere en større vandvarmer.

3 faser uden nul har jeg godt nok aldrig set før. Smider man bare en prop eller en klemme på nul og sørger for den ikke dingler rundt?

Man skal ikke gøre noget som helst med de 3 andre faser for at dette virker? Det virker slet ikke intuitivt for mig... Det er måske normalt på vandvarmere? Jeg kan da finde det andre steder, f.eks. her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/244857/s/3-faset-motor-uden-jord-og-nul men vil gerne liiiige have en thumbs up inden jeg slutter det til og tænder... Her er der naturligvis nul :)
Velkommen på lds.
Tilslutning uden nul er langt den mest almindelig tilslutningsform for el vandvarmere. Enten med 2 faser eller 3 faser. 
Så Ja du tilslutter vandvarmeren på de 3 faser som vist, og sætter en muffe på nul lederen hvis du kommer med 5 leder kabel. 
I øvrigt kører langt de fleste motorer i industrien på 3 faser uden nul. 
 Så der må du ændre din " intuitive" tilgang til noget mere logisk 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak, på med det! 😍
3 faset vekselstrøm kræver lidt forståelse. Man kan ikke klare sig med logikken fra enkelt fasede kredsløb.

Typiske "overraskelser" er, at der 230 volt  mellem hver af de tre faser og nul, mens der mellem faserne er 400 volt. En anden er, at nullederen ikke skal være kraftigere til 3 faser end til 1. Hvis trækket er ens fra de tre faser, løber der ikke strøm i nul-lederen  En tredje er, at en motor eller vandvarmer, der er tilsluttet til 3x400 volt og trækker 16 ampere fra hver fase, ikke bruger 3 x 16 x 400 watt.
Annonce
Tak for uddybning min gode ven, det begynder at lande... Jeg sætter en lækker måler på, det tror jeg vil hjælpe på min forståelse. Jeg går ud fra du mener 3x16x400volt, og at det den så reelt vil trække er 3x16x230volt, ikke sandt?
Jeg kan anbefale at læse noget om 3 fasede vekselspændinger i linket. Det kræver lidt indsigt i Pythagoras, men giver indsigt i sammenhængen mellem fase- og netspænding. I øvrigt kan man ved 3 fasede tilslutninger regne med 1,5 A per kW som overslagsberegning.
Trefaset vekselspænding

fase
Nej, jeg mener 3 x 16 x 400 watt = 19.200 watt.

Hvis man har 3 x 400 volt, skal man regne med 230 volt, altså 3 x 16 x 230 watt = 11.040 watt.

Det havde nok været mere tydeligt, hvis jeg havde skrevet:
3 x 16 ampere x 230 volt = 11.040 watt.
Enten skal man skrive enhed ud for hvert tal, eller for det samlede.
Du kunne også have skrevet P(kW) = 0,69 (kV) x I (A) eller f.eks. 690 Vx 16 A = 110400W.

fase
Tak, jeg er helt med, bortset fra ekstra 0 som S. Fabrin har fået med ;)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis