3-faset motor uden jord og nul

Hejsa

Jeg har en gammel trædrejebænk, som har en 3-faset motor monteret. Da jeg fik den, sad der en hjemmelavet afbryder, som jeg ikke brød mig så meget om - ledningerne var blottede og man kunne nemt komme til at røre ved dem.

Derfor har jeg monteret en ældre afbryder fra en anden motor, men jeg kan hverken finde jord eller nul inde i afbryderen. Motoren kører rundt og kan bruges, men jeg er i tvivl om det er sikkert.

Er det forsvarligt at køre motoren uden jord og nul?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Svaret er JA det er forsvarligt.
1. Når det er 3 faset motor så skal nul leder slet ikke bruges. 
2. Der er ikke specifik krav om jordleder på trædrejebænk. 
3. Der kan være krav hvis den er placeret i badeværelse, rum der kan spules , vaskerum med vand der driver ned ad vægge eller ude i det fri. 
Men jeg går ud fra at den står i et tørt "snedker værksted" og så er der ingen krav og ingen fare. 
Men har du jordleder i installation og videre i din tilslutnings ledning så er det ingen kunst at sætte denne ledning til en skrue som er tilsluttet stel på maskinen,
Det er mere nødvendig at du har monteret en motorværn i stedet for almindelig afbryder. På den måde beskytter du motor i forhold til overbelastning og køre på 2 faser ( 1 sprunget sikring)  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En 3 faset bruger ikke nul, den generer 400v mellem hver fase. Jord bliver sløjfet uden om og skal/bør monteres
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis