Gitterspær

Hej
Vi står og skal have et nyt tag på vores hus fra 2005. Huset har pt betontagsten på og gitterspær (T2)som skulle være til tungt tag (0.55kn/m2). Planen er det nye tag skal være ædelengoberet tegl med huntonit undertag. Vægten pr m2 kommer jo meget tæt på max af hvad spærrerne er beregnet til. Hvor meget overdimensioneret er sådan et spær normalt? Bør jeg være bekymret for vægten?
Pft
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke meget forskel på beton tagsten og så dem du vælger. Og at de kommer tæt på maks. er ikke noget problem over hovedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er ca 8 kg pr m2 incl undertag til forskel. Men er nu stødt ind i et andet problem. Jeg var her til aften på weblageret for at se hvad bygge firmaet i sin tid havde indsendt til kommunen. Her faldt jeg over at de har oplyst at spærhovedet skulle være 150mm, men den er kun 125mm, så nu er jeg blevet i tvivl om beregningen til tungt tag holder.
Tlb0306 skrev den 14-03-2024 05:41:53

Der er ca 8 kg pr m2 incl undertag til forskel. Men er nu stødt ind i et andet problem. Jeg var her til aften på weblageret for at se hvad bygge firmaet i sin tid havde indsendt til kommunen. Her faldt jeg over at de har oplyst at spærhovedet skulle være 150mm, men den er kun 125mm, så nu er jeg blevet i tvivl om beregningen til tungt tag holder.

Er der ikke vedlagt en beregning fra spærfabrikken ?

Ellers må du få en bygningskonstruktør eller ingeniør til at lave en beregning, hvis du vil have regnet på det..

Men tænker nu ikke de 8 kg ekstra pr m2, vil ​være et problem..

Vi prøver igen, i morgen --
Tidligere har Stark Tømmerhandel tilbudt at lave beregning for gl. gitterspær når man købte nyt tegltag.

Nuværende Gitterspærene kan evt. være mærket med Fabrik/Leverandør, i så fald kan Fabrik/Leverandøren genberegne nuværende gitterspær, hvis de ikke ligger inde med dokumentationen.

Hvad er centerafstanden mellem gitterspærene?
Alt andet lige er dine gitterspær dimensioneret med 100 cm afstand.
Hvis din afstand kun er f.eks. 90 cm har du her 10% ekstra belastning.
Denne bilag ligger weblageret, men der står at spærret er 150mm, men den er kun 125mm i spærhoved og 95mm i fod.
Annonce
Bilaget bringer ikke noget nyt under solen i forhold til det du tidligere har skrevet.
Står der noget om, på bilaget, hvem der har lavet spærene?
Hvad er centerafstanden mellem gitterspærene?

Som jeg tidligere har skrevet sørg for at få genberegnet dine Gitterspær, om ikke på den ene måde så på den anden måde.
Kig på spærene om der evt er et stempel hvor max belastning mv står.
Der står desværre kun navn og ordrer nr på spærrerne, så der er nok ikke andet for at få regnet på dem af en ingeniør.

Hvad for navn står der?
Hvis der står navn og ordrenr. burde det være muligt at kontakte leverandøren.

Det er lidt underligt at du spørger om hjælp når du så ikke rigtigt svaret på det der bliver spurgt om 
GSH, beklager jeg ikke lige har fået svaret.
Centermålene på spærret er 1000mm og spænvidden er ca 7800mm.
Jeg har været i kontakt med leverandøren, men de har kun ordrerne liggende i ca 5år, desværre.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis