Lysdiode rød måske

Er der nogen der ved hvad en rød lysdiode bruger i watt om året konstant lys jeg mener den skal have ca 2 volt bruger ca 20 ma men jeg har prøvet med ohms lov sikkert  en regnefejl jeg får et tal der siger 19 kw virker vildt er det kun 1 kw årlig  siger nogen   send mig venligt en forklaring evt. En opstilling tak Bent


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2V * 0.02A = 0.04W * 24t * 365d ~= 350W/år

Hellere leje end at bo på gaden.
Koldings beregning er korrekt, bortset fra at enheden for resultatet er Wh/år. Altså 0,35kWh/år.

20mA er meget at sende gennem en almindelig lysdiode, hvis den kun skal bruges til at give en status og ikke skal lyse noget op. Den lyser ved væsentligt mindre strøm.

Ud over selve dioden, skal man også tage højde for det kredsløb, som driver den, hvis man vil kende strømforbruget. Det kan være en simpel modstand i serie. Der vil i så fald være en effektafsættelse i modstanden.
Jeg mener 20 miliampere 0,020 på en lommeregner 2 volt divideret 0,020  eller hvad, eller er det forkert får jeg så ikke ohm som skal ganges med strøm sa man får watt

 

effekt (W) = spænding (V) x strøm (A)
Hvorfor du blander modstand (ohm) ind i det er uforståeligt.

Jeg kan godt se at jeg skulle tage ohm gange med 0,020 gange med 0,020  for at få watt læsefejl fra min side.       Er det forkert hedder de milliamper   ​ ikke ma

 

Annonce
Du skal ikke have Ohm med i den beregning. Det er i hvert fald en omvej. Hvis man kun kender spænding og modstand Så skal man have ohm og noget i  2. potens.
Men når man kender strøm 0,02 A og spænding 2 V så er det så ligetil som Kolding75 regner ug Jenshøj kommer med en lille rettelse ang. enheds benævnelse og den store usikkerhed omkring for-modstand til  dioden. Det sidste kan være større end selve diode forbrug

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du bare vil strømbegrænse kun en modstand i serie af sættes der 4-5 Watt i modstanden - dvs ca 40 kwh/ år. Så det kan være billigere at bruge en almindelig led pære. Og dioden vil blinke.

 

Kurt54.
Det oplyses at der er tale om 2v så der er noget spændings nedsættelse, så den beregning er ikke brugbar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
elmand 2v er spændingsfaldet over dioden -skal den bruges på 230V skal du have et spændings fald over modstanden på 228V -strøm 0,02A. Skal den bruges på 12V/24V er det et andet regnestykke.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis