Overligger og spær til cykelskur

Jeg skal lave cykelskur på 4,0m x 2,5m med tre vægge og helt åben i den ene side.

Jeg er dog i tvivl, om den optimale tagkonstruktionen, da taget skal kunne klare, at hele den ene side (4m) er åben til cykler.

Spørgsmål:
1. Hvordan ser den optimale tagkonstruktion ud?
2. Hvilke spær og bjælke skal jeg have?

Det er vigtigt, at taget ikke falder sammen over tid, men jeg er heller ikke interesseret i for meget tykkelse, fordi det tager af loftshøjden på cykelskuret. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et skur som på dette billede, men uden redskabsskur og med større zinkkant.


Du kan jo vælge bjælkespær som kan holde over de 4 m. Det kan være 45 x 195 mm pr. 800 mm Da skuret er 2,5 m på den ene led så er det 4 spær. 
Så har du fuld højde da der ikke skal være rem hen over åbningen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Beug 195 x 45 mm spærtræ, og sæt dem pr 0,5 meter på "langs" af de 4 meter. 

Jf. Tabel er maksimale spændvidde ved brug af 195 x 45 mm spærtræ pr 0,60 cm C/C mellem spærene = 4,34 meter. 

Ved en C/C afstand på 0,40 m er det en maksimal spændvidde på 4,88 m.

Så det betyder, at hvis du har spærrene pr 0,50 m, så er maksimale spændvidde på 4,61 m. 

Altså du har stadig 61 cm at "gøre godt med" i spændvidde, og derfor vil det ikke være på kanten af den maksimale spændvidde, men fuldt ud holdbart.



Mvh. Christian M
 

Du får lige lidt inspiration til fladt tag, på min carport, som jeg har bygget for nyligt.

Der er brugt 195 x 45 mm spærtræ pr 0,6 m, og spændvidden er 3,8 meter. 

Har så skåret ud i spærrene på undersiden, således at forskallingen kom til at være næsten helt plan med undersiden af spærnene, og jeg derved vandt 2 cm i samlede højde. 

Mvh. Christian M
 

Annonce
Hvis du laver hakker i spærene, så tager du tilsvarend styrke fra dem. Så hvis man vil maksimal højde så må forskalling fastgøres oppe imellem spær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-02-2024 12:17:22

Hvis du laver hakker i spærene, så tager du tilsvarend styrke fra dem. Så hvis man vil maksimal højde så må forskalling fastgøres oppe imellem spær. 

 Fuldstændig korrekt. Ved at save hakker i spærene er styrken reduceret til et 170 mm spær. Dvs. Christian kunne have sparet alt arbejdet med at save hakker, og brugt 170 mm spær + forskalling og fået samme resultat.

De 170 mm rækker også til en spænvidde på 3,79 så de er rigeligt stærke. Tabellen har en indbygget sikkerhedsfaktor, så man skal ikke selv lægge noget til for at være på den sikre side.


Selvbygger med stort S. 
ev elmand skrev den 29-02-2024 12:17:22

Hvis du laver hakker i spærene, så tager du tilsvarend styrke fra dem. Så hvis man vil maksimal højde så må forskalling fastgøres oppe imellem spær. 

 Det er jeg klar over. Og set i bakspejlet, kunne jeg have brugt 170 mm spærtræ i stedet, og så bare sat forskalling under. 


Mvh. Christian M
 

Mange tak for alle svar!

Jeg har talt med lidt forskellige fagfolk i dag. Blandt andet en arkitekt, byggetekniker osv. De har mere eller mindre alle anbefalet denne opsætning med en 200x115 limtræs bjælke på 4m langsiden og 45x120 bjælkespær med 81cc, så det passer med krydsfineren.

Derudover sagde arkitekten, at der skal vindkryds på alle 3 sider gemt bag beklædningen, og siderne skal boltres godt fast i det støbte fundament.

Hvad siger i til nedenstående løsning?
Det ville jeg ikke gøre. Lægger du spær over limtræs bjælke så fylder det jo 320 mm + tagflade og evt. fald i højde der hvor du kommer ind. Men du skal jo lige regne lidt på pris også. 
I tabel står 45 x 195 mm pr. 80 cm spær til en spændvidde på 397 cm. Når du regner vægtykkelse med så kommer du jo lidt længere ned. Så jeg ville også her acceptere 81 cm afstand hvis det netop passer til pladerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis