Hvem skal jeg snakke med?

Jeg er igang med en større renovering og er nu nået til et af det farlige spørgsmål!!
Er min væg stabiliserende?!?
Der findes ingen bygge tekniske tegninger over huset, har ledt alle steder, så jeg har brug for at der kommer en ud til mig og slår lidt i væggen og fortæller mig hvad det er, og hvad der skal gøres hvis jeg vil have den væk... Jeg bor i Egedal kommune og jeg syntes det er jungle at finde ud af hvordan jeg kommer videre herfra..

Bonus info, der er flere elementer jeg har brug for en snak om hvordan jeg kommer omkring, bærende væg, nyt dørhul i gavl m.m.

Dbh den effektive 
Jeg er igang med en større renovering og er nu... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 23-02-2024 18:21:57

Nej, har lavet stregtegning nedenfor. 
I vores tilfælde ville den blå streg være en åbning med en heb180 til udveksling af etagebjælkerne og i den anden ende af huset var der stabiliserende vægge i begge sider af huset og flere værelser i begge sider af huset.

Argumentet mht skiveeffekt i pladerne er at det er åbenlyst de hjælper når de er der. Men undergulv er en sliddel, så det ville være en let fejl for en senere ejer at ikke indse deres nødvendighed for husets stabilitet ifm en renovering af overetagen og skifte plader ud med eg forskalling (og derved fjerne skiveeffekten). Isf ville huset være i fare for at blive ustabilt og måske skride/vælte sideværts ved højt vindpres fra siden.

/BOFH 

Det giver sgu meget god mening, tak for råd! Jeg må tjekke op på det med ingeniøren, og hvordan jeg lige kan gøre det da jeg renovere den ene side af huset først imens vi bor i den anden, så kan ikke helt trække det gennem huset af en omgang..

Dbh den effektive 
En enkelt tilføjelse ift søjlen der blev indlagt i indermuren var at den skulle forankres imod sokkel i bunden og mod rem i toppen, især den i toppen var lidt træls fordi der skulle bruges gennemgående bolte som blev synlige udefra.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis