Hvem skal jeg snakke med?

Jeg er igang med en større renovering og er nu nået til et af det farlige spørgsmål!!
Er min væg stabiliserende?!?
Der findes ingen bygge tekniske tegninger over huset, har ledt alle steder, så jeg har brug for at der kommer en ud til mig og slår lidt i væggen og fortæller mig hvad det er, og hvad der skal gøres hvis jeg vil have den væk... Jeg bor i Egedal kommune og jeg syntes det er jungle at finde ud af hvordan jeg kommer videre herfra..

Bonus info, der er flere elementer jeg har brug for en snak om hvordan jeg kommer omkring, bærende væg, nyt dørhul i gavl m.m.

Dbh den effektive 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sætte nogle foto og skifter ind.
Huset er massive vægge og hanebånd.
685cm x 810cm.
Det er mest den røde væg jeg er i tvivl om er stabiliserende, der er lavet udveksling omkring dem grundet trappen.
Den lange væg gennem huset på langs er jeg ret sikker på er bærende, spørgsmålet her er mere hvad jeg kan lægge op hvis jeg vil have en dobbelt dør midt i den, det er den der er et billede af.

Dbh den effektive 
Dobbelt døren kan klares ved at indmure en overligger over døren. 
Men den væg du ønsker at tage væk er nu nok stabiliserende. Hvis den fjernes er der ingen stabiliserende vægge på langsiden undtagen gavlene. Men om det er nok kommer jo an på længden af huset. I den modsatte side af huset er der en lille stump væg midt på. Mon ikke det er en rest af en væg som er beholdt for at det skal være stabiliserende. 
Du skal have fat i en bygnings konstruktør, arkitekt eller bygnings ingeniør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis den fjernes er der ingen stabiliserende vægge på langsiden undtagen gavlene. Men om det er nok kommer jo an på længden af huset. I den modsatte side af huset er der en lille stump væg midt på. Mon ikke det er en rest af en væg som er beholdt for at det skal være stabiliserende.

Huset er 810 langt, ved du om hvor langt der må være mellem?

Stumpen du kan se, er en rest jeg har fundet under beklædningen, den er hugget helt af ind til den ydre mur, så det er kun for at have en markering til en dialog da jeg tror den er fjernet på et tidspunkt uden at sikre sig om den havde en effekt.

Tak får råd, jeg vil bruge dagen på at finde en af de overstående du foreslog.

Dbh den effektive 
Vi havde i vores tidligere hus en lignende situation der hvor du har stumpen, der skulle mures en søjle ind med forankring mod murværket dette for at kunne håndtere vindpres mod facaden. Samme ende af huset skulle der indlægges dobbelt kryds med vindtræksbånd for at få styr på skiveeffekt for at stabilisere planet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 23-02-2024 07:27:47

Vi havde i vores tidligere hus en lignende situation der hvor du har stumpen, der skulle mures en søjle ind med forankring mod murværket dette for at kunne håndtere vindpres mod facaden. Samme ende af huset skulle der indlægges dobbelt kryds med vindtræksbånd for at få styr på skiveeffekt for at stabilisere planet.

/BOFH 

Det var gemt bag celotexplader, som højst sandsynligt er sat op i 50'erne, så det er alligevel en del år det har stået uden, men med min renovering kan jeg ikke undgå at give huset mere vægt, særligt på 1sal, som ingen isolering har og celotex på alle flader.. så jeg tænker det er godt at få tjekket om der skal gøres noget!

Du nævner vindbånd? Blev det sat i etage adskillelsen vandret eller? Jeg har selv spekuleret på om jeg skal gøre det, har fjernes en masse gammel forskalling med puds fra loft, men den forskaling må da have haft en stabiliserende effekt på etageadskillelsen??

Dbh den effektive 
Forskalling har ikke nogen særlig stabiliserende effekt. Men hvis du laver enten loft eller gulv på 1. sal i plade materiale, Så får du en stivhed ( pladeeffekt ) i etageadskillelse. Men det sikrer ikke imod direkte vindtryk på siden af huset. 
De 8.1 m længde er lige over grænsen når man snakker om mangel på stabilisering. Og når det så er i begge sider så er grænsen længere nede.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-02-2024 11:12:35

Forskalling har ikke nogen særlig stabiliserende effekt. Men hvis du laver enten loft eller gulv på 1. sal i plade materiale, Så får du en stivhed ( pladeeffekt ) i etageadskillelse. 

Den del gjore sig også gældende i vores tidligere hus hvor der var fuldt udnyttet overetage med undergulv i krydsfiner der var udsømmet mod alle spær. Ingeniøren jeg havde allieret mig med var helt klar over det men sagde ordret at det ikke er tilladt at medregne pladernes skiveeffekt til konstruktionen.

Dobbelt kryds med 40mm vindtræksbånd blev monteret under bjælker i etageadskillelse, forankret mod spær og gavl med beslag og m12 bolte, strammere med låsebolte og 2 skruer/kamsøm per bånd i alle samlinger hvor det krydsede etagebjælkerne, systemet var fra Simpson, udsnit nedenfor.

/BOFH 

BOFH skrev den 23-02-2024 15:06:49

ev elmand skrev den 23-02-2024 11:12:35

Forskalling har ikke nogen særlig stabiliserende effekt. Men hvis du laver enten loft eller gulv på 1. sal i plade materiale, Så får du en stivhed ( pladeeffekt ) i etageadskillelse. 

Dobbelt kryds med 40mm vindtræksbånd blev monteret under bjælker i etageadskillelse, forankret mod spær og gavl med beslag og m12 bolte, strammere med låsebolte og 2 skruer/kamsøm per bånd i alle samlinger hvor det krydsede etagebjælkerne, systemet var fra Simpson, udsnit nedenfor.

Undergulvet på 1sal er Bræder med fer og not, men under stormen her i nat syntes jeg godt nok det knirkede en del! Men der er heller ingen afstivning på taget på nuværende tidspunkt andet end en bjælke der ligger på tværs hanebåndene.

Jeg får besøg af en ingeniører inden for de næste to uger så det er da et emne så skal på bordet!

Når du siger dobbeltkryds mener du så sådan her?

Dbh den effektive 
Nej, har lavet stregtegning nedenfor. 
I vores tilfælde ville den blå streg være en åbning med en heb180 til udveksling af etagebjælkerne og i den anden ende af huset var der stabiliserende vægge i begge sider af huset og flere værelser i begge sider af huset.

Argumentet mht skiveeffekt i pladerne er at det er åbenlyst de hjælper når de er der. Men undergulv er en sliddel, så det ville være en let fejl for en senere ejer at ikke indse deres nødvendighed for husets stabilitet ifm en renovering af overetagen og skifte plader ud med eg forskalling (og derved fjerne skiveeffekten). Isf ville huset være i fare for at blive ustabilt og måske skride/vælte sideværts ved højt vindpres fra siden.

/BOFH 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis