Dør gaber i den ene side

Hej GDSere

Jeg har en dør der går lidt på i siden med hængslerne og er så langt fra karmen i den modsatte side at man kan kigge igennem når døren er lukket.

Hvordan får jeg smartest "rykket" hele dørbladet tættere på den modsatte side af hængslerne? Det drejer sig om ca 7mm

Dørbladet er en fyldningsdør fra ca 1930

En andet dør gaber så meget øverste i siden modsat hænglerne at man skal "vride" døren lidt for at kunne lukke den. Er med på den kan rette op med kiler osv. Men søger en noget simplere løsning så den blot kan lukkes uden at skulle lægge vægt ind mod døren. Findes det?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du skal bruge er en hængselretter, som kan rette vinklen på hængslet. Hvis døren f.eks. går på i øverste højre hjørne, altså hjørnet over håndtaget, bukker du det øverste hængsel bagud, så kommer døren længere væk fra karmen i den modsatte side af hængslet og dermed tættere på i den side hvor hængslet sidder.
Inden du går i gang bør du checke at det ikke bare er skruerne i hængslet der har arbejdet sig ud.
Et par billeder af blandt andet hængslerne vil hjælpe meget, da visse hængsler kan justeres med en “hængselretter. Andre steder skal der måske en lille stump pap bag hængslet.
Altså, er par billeder er meget velkommen! 😁

Træd ikke på mine ledninger :o)
Når det drejer sig om en gammel fyldningsdør skal du først konstatere om dørpladen er helt plan før du begynder at rette hængsler, for hvis den bugter sig gør hængselretteren kun ondt værre. vi har sådanne døre i kælderen, som min far fik rettet nogenlunde op ved hjælp af de kiler, der er indsat, hvor de lodrette og vandrette brædder støder sammen Det kræver vist et godt håndelag så jeg kan ikke give dig en anvisning på, hvordan man gør det.

Der kan være mange årsager til at døren ikke lukker ordentligt. Foruden de tidligere nævnte kan karmen også have sat sig så dørhullet ikke har den form og størrelse som det skal have. Ikke ualmindeligt i gamle huse.

Dørpladen skal være rektangulær med rette hjørner. Det samme med karmen - selvfølgelig lidt større. Hvis det er i orden, skal man sikre sig at hængslerne holder dørpladen cirka midt i karmen. Det sidste kan i mange tilfælde ordnes med en hængselretter eller skiver på hængslet, hvis det et hamborghængsel.

https://www.jemogfix.dk/haengselsretter-inkl-40-stk-ringe/5100/9058177/

Det efry taler om kan du se udført her, dog på en lidt anden måde, men det er altså next level.
perhans skrev den 22-02-2024 12:53:55

Det efry taler om kan du se udført her, dog på en lidt anden måde, men det er altså next level.

Ja den har jeg også luret på. Det er dog mere arbejde end der lige er tid til.

Karmen osv er lige. Det er selve døren de rhar slået dig. Lige som i flg tråde:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/198904/s/skaev-doer-eller-karm

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/134056/s/opretning-af-skaev-doer
(dog ikke så slemt som denne)

Og jeg vil blot gøre således at rigel kan gå i indgreb uden at man skal lægge vægt mod døren.

Kunne med stemmejern fjerne de 7mm fra falsen/anlægget. Synes abre det er ret meget

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis