Dykpumpe i brønd - problemer!! Hvad skal jeg gøre?

Hej alle.
Ĵeg har brug for råd til løsninger ift. dykpumpe i min brønd + andre løsninger til at få vand væk fra brønd langs kælder.

Jeg har et fint parcelhus fra 1964. I start 70erne blev der lavet en tilbygning med stue + kælder. Kælderen er under niveau og har været fin og tør i de første par år.
Under kælderen er der et udløbsrør, hvor nedløbsvand løber væk. Det er umiddelbart en fin løsning, da vandet på den måde løber over i en brønd og ikke bliver under kælderen.
I brønden (smal brønd på 30cm diameter) har vi en dykpumpe til at pumpe vand ud i kloaksystemet. Kælderen ligger under kloakken på vejen, så derfor er der lavet denne løsning for at pumpe vandet væk.
Når pumpen virker er der ingen problemer. Problemet er, at pumpen ofte sætter ud. Jeg skal derfor lige rykke i snoren ned til pumpen og den starter fint igen.
Hvis ikke vi opdager at pumpen ikke virker, så bliver brønden fyldt og der fyldes med vand omkring kælderens fundament. Vandet bliver derfor langsomt presset op i kælderen, hvis ikke vi opdager at pumpen ikke virker.
Jeg har købt de dyreste pumper fra grundfos - både med flyder og nu denne her model, som min lokale kloakmand lovede, ville virke og være stabil: Grundfos Kælderpumpe Kp150av-1. Den er på ingen måde stabil, da den ofte sætter ud og langsomt forsvinder under vandet i brønden. Hvis jeg gir pumpen et lille ryk, så starter den fint igen og pumper vandet ud.

Men hvorfor sætter disse pumper ud? Hvorfor kører de ikke stabilt? Vi er ved at blive ret stressede over dette og vi leder efter en holdbar løsning, således vi ikke dagligt skal tjekke om pumpen kører. Jeg har tjekket de forskellige alarm-flyder-systemer, men umiddelbart er der ikke plads mere i brønden.

Er der andre der har erfaringer med dette? Og har lavet andre løsninger som virker?
Kan I anbefale andre dykpumper?

Skal selve brønden udskiftes og laves bredere? Skal brønden tømmes for vand og snavs?
Er det muligt at få etableret en pumpebrønd, da det faktisk virker til at være en stabil løsning?
Jeg er interesseret i alle jeres råd og erfaringer med følgende problem. 
Tusind tak.

Hilsen lettere frustreret ny boligejer. 

KH Kristian
Hej alle. Ĵeg har brug for råd til løsninger ift.... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 20-02-2024 20:09:13

Øh hvem har lavet den installation, og er der nogen grund til at der to kabler ind i brønden. Kan man tænke sig at der en alarmledning?
Den pumpe, du henviser til, er udmærket. Har du prøvet at tage pumpen op og undersøge, om der er snavs i niveauvippen?

Hej Fabrin. Det har tidligere ejer lavet i samarbejde med et el-firma her i Svendborg. Hvad tænker du at problemet er? Nej, jeg havde en elektriker ude i sidste uge og kigge på pumpen og han sagde at den virkede fint - kan der overhovedet komme snavs ind i niveau vippen - jeg kan se at der ligger små flamingo stykker i overfladen på brønden - kan det være problemet?
Problemet, som jeg ser det, er at kassen med installationen ikke er gjort fast til brønden, som den bør være. Der kommer to kabler ud i brønden. Hvad er de to kabler til? Bare for min nnysgerriges skyld.
Hvis vandspejlet har været under indgangen til niveauvippen, kan det vel ikke udelukkes at der er flamingostumper i den. Tag pumpen op og undersøg det.

fase
Når pumpen ikke virker, står den stille, eller står den og snurre uden at på vandet pumpet væk?

El der er samlet i en brønd, er noget udsat, så måske der er en løs forbindelse.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kender kun til den type pumper som har løs flyder. der skal flyder ledningen nogen have en kortere vandring. Der er en lille bøjle på håndtaget til det formål. På den måde kan flyder stoppe pumpen før der er helt tømt under pumpen, og flyder kan så bedre være der i en lidt smal brønd. Man kan også dreje pumpen så flyder ikke sætter sig fast i noget. 
Nu ved jeg ikke hvad der er over brønden, Men man kan da lave noget så lav-praktisk som en stor stykke flamingo, en bold ell.lign. skruet sammen med en et stykke rundjern og så en spændeskive på toppen. Så hænger dette ned igennem et hul i dæksel, med flamingo hængende lidt over flyders bevæge område. Hvis det svigter, så stiger vandet, flamingo flyder op og stangen ses over jorden som en en pind. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Først bør du finde en sikker metode til at afgøre om det er sensoren eller pumpen(har set at ekstern elektriker siger pumpen er ok) der er problemet(halveringsprincippet).
Om muligt ville jeg parallelforbinde et kabel med spændingsforsyningen direkte på pumpemotoren. Og når så pumpen stopper(hvor den pga ‘højvande’ burde køre) så måle om der er ok spænding til motoren.
Er der det er det i pumpen/motoren problemet ligger, er der ikke spænding er det sensoren eller forbindelsen der er problemet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
je_ns skrev den 20-02-2024 21:40:02

Når pumpen ikke virker, står den stille, eller står den og snurre uden at på vandet pumpet væk?

El der er samlet i en brønd, er noget udsat, så måske der er en løs forbindelse.

Den står stille! Helt stille. Da den var helt ny og stoppede med at virke allerede på dag 2 var problemet at den stod og snurrede. Jeg ringede til en el-mand, som kom ud og kiggede på den. Han mente ikke der var nogen problemer. Generelt så føler jeg en ret stor ligegyldighed og ikke særligt stor viden blandt de fagpersoner jeg har haft ude at kigge på den… Det er frustrerende. Jeg er musiklærer og ikke håndværker 😅 Godt jeg har dette Forum!
John Larsen, det kan ikke lade sig gøre at forsyne pumpen med en ekstern forsyning. Pumpe og niveauvippe er forbundet internt. Det er en pumpe forbundet til lysnettet. Hvis det forslag skal bruges kræver det adskillelse af pumpen for at kortslutte forbindelsen til niveauvippen.
Kristian Bengt, det er utrolig svært at påvise en fejl, der forsvinder, når pumpen bliver berørt. Det kan være skyld i at elektrikeren siger, at pumpen virker. Han burde selvfølgelig have undersøgt, om der kunne være fejl i niveauvippen, som forårsagede det utilsigtede stop af pumpen. Men jeg forstår din frustration. Til gengæld forstår jeg ikke, at elektrikeren ikke på nogen måde har anket over elinstallationen. Den er under al kritik.

fase
Pumpen kan også stilles til manuel drift, men den indbyggede flyder burde da virke.
Lidt beskrivelse af pumpen her. ​LINK​​​

Måske der er samlet sig skidt i huset med flyderen, prøv at tag den op og spul den ren.
​Men du skal nok også have kikket på samlingen af el, der er i brønden.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Kristian 

Vi lider præcis under den samme historie som dig. Vi har altså også en ustabil grundvandspumpe i brønden og problemer med at finde fagfolk, som kender løsningen. Har du mon fundet en løsning? 

Dbh. Line
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
line muldbjerg skrev den 06-05-2024 21:24:41

Hej Kristian 

Vi lider præcis under den samme historie som dig. Vi har altså også en ustabil grundvandspumpe i brønden og problemer med at finde fagfolk, som kender løsningen. Har du mon fundet en løsning? 

Dbh. Line

Har fået den gamle pumpe tilbage og monteret en vippearm derpå - den er mere stabil nu.
Men jeg tjekker ofte brønden, når der kommer meget regn... Andet er der vist ikke at gøre, medmindre man vil bruge penge og få lavet en bredere ​brønd, hvor pumpen har mere plads...

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis