Opsætning af væghængt toilet

For at opsætte et Grohe solido væghængt toilet uden synlig cisterne har jeg behov for at forlænge afløbet i væggen, ellers er der ikke plads. Afløbet i væggen er naturligvis beregnet til at blive tilsluttet direkte i et væghængt toilet med synlig cisterne. Mit behov er derfor, tænker jeg, at forlænge afløbet lige ud, så jeg kan lave tilslutningen længere ude.

Billede 1 viser afløbet og skelettet på det nye toilet umonteret.

Billede 2 viser afløbet og diameteren 110 (røret er smallere indeni, ca. 90mm, vil jeg tro)

Billede 3 viser de tre dele som skal sættes sammen (afløb, knækrør(?) og endemuffe)

Det er således knækrøret, jeg skal have byttet ud til et lige stykke, men jeg er i tvivl om, hvilken han/hun, da knækrøret faktisk ikke passer ind i afløbet.

Hvad skal der til, for at det kan lade sig gøre?

Vh 04bask

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have en 90 til 110mm adapter, med nogle cisterner følger den med, men det gjorde den så ikke i dit tilfælde.
Du kan finde den på nettet.

Men er der ikke plads til cisternen inde i væggen? Eller er der for meget teknik?

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 19-02-2024 20:37:00

Hov, adapteren ligger jo lige der på gulvet på første billede!
Du mener den sorte, ikke? Jeg synes, jeg havde forsøgt alle kombinationer. Jeg prøver lige denne igen. Tak
Gregeren skrev den 19-02-2024 20:30:27

Du skal have en 90 til 110mm adapter, med nogle cisterner følger den med, men det gjorde den så ikke i dit tilfælde.
Du kan finde den på nettet.

Men er der ikke plads til cisternen inde i væggen? Eller er der for meget teknik?

 Det er der sikkert, men der er desværre asbest i fliseklæben inde bagved, så jeg har ikke lyst til at åbne op.


Fedt, tak, jeg tænkte, det var en 90->110 jeg tænkte, men jeg lykkedes ikke med at presse en 90'er ind i afløbet. Måske skal der bare mere fedt og knofedt til.
Jeg tror altså du skal have det gamle afløb afmonteret lidt længere ind. Der er tilsyneladende ikke plads til bøjninger der. Det skal helst være 2 x 45 grader. 
Den sorte vinkel SKAL sidde i bøjlen på stativ og kan vende over imod afløb.Den kan naturligvis afkortes hvis det er nødvendig når du finder bøjninger der vender hen imod den.
Og den som ligger ved siden af på det sidste billede SKAL bruges til at forbinde ud i kummen. 
Så må du købe dig til resten så det kan nå sammen, med fald og det hele. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 19-02-2024 23:54:39

Jeg tror altså du skal have det gamle afløb afmonteret lidt længere ind. Der er tilsyneladende ikke plads til bøjninger der. Det skal helst være 2 x 45 grader. 
Den sorte vinkel SKAL sidde i bøjlen på stativ og kan vende over imod afløb.Den kan naturligvis afkortes hvis det er nødvendig når du finder bøjninger der vender hen imod den.
Og den som ligger ved siden af på det sidste billede SKAL bruges til at forbinde ud i kummen. 
Så må du købe dig til resten så det kan nå sammen, med fald og det hele. 

 Det kan godt være, du har ret. Du mener at så skal der isættes et længere afløbsrør. 

Men ja, de riller vinkelrøret har, som bruges til at fastsætte det i den blå ramme i skelettet, har andre rør ikke. Jeg tænker dog, at man burde kunne fiksere et tilsvarende, lige rør uden tilpassede riller på en anden måde.


Ift at det helst skal være 2x 45, så var det gamle toilet kun installeret med den enkelte 45 inde i væggen, og det fungerede fint. Selvom 2x45 ville være at foretrække.
Vi skal lige have afklaret noget:

Er det meningen at stativet med cisternen skal stå lige ud for afløb i væggen, således at det i princippet blot skal forlænges ligeud?

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 20-02-2024 08:11:43

Vi skal lige have afklaret noget:

Er det meningen at stativet med cisternen skal stå lige ud for afløb i væggen, således at det i princippet blot skal forlænges ligeud?

 Ja, beklager hvis det var forvirrende, det var sådan, det var tænkt, ja.

Så forstår jeg ikke hvorfor der tales om bøjninger, du skal blot forlænge den muffe der sidder i væggen, med den tykkelse stativet har.

Kan du trække det nuværende mufferør ud, så du kan sætte et længere rør i?

Elektronikteknikeren
Ok nå så det er ikke placeret som det skal på billeder. Ja så passer min beskrivelse overhovedet ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis