Korrekt vådrumssikring bag bruseamartur i betonvæg

Kære forum.

Vi er nu så langt med vores badeværelsesprojekt at vi er færdige med at støbe gulve og pudse vægge.
Jeg skal nu i gang med vådrumsmembran men er i tvivl om hvordan jeg laver korrekt vådrumssikring hvor de to rør til bruseamatur kommer ud af væggen.

Min VVS'er har monteret PEX-dåser helt efter bogen, hvor JEG så har monteret to 1/2" nippelrør med slutmuffe forud for pudsning af vægge. Se billeder.
Min plan var nu at kradse puds ud omkring rørene ind til PEX-dåsen og så herefter montere forskruninger til amatur f.eks. disse Forskruning
Jeg ville så pudse omkring disse to forskruninger igen og så tætne med tætningsmembran og vådrumsmembran.
Men er det den rigtige måde at gøre det på? Hvilken membran skal benyttes?

På forhånd 1000 tak for hjælpen  

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Yderringen fra pexdåsen burde være trukket med ud forbi din puds. Det er den der vådrumssikres på med en gummiflange som smøres med vådrumssikring.

Hvordan du laver det nu det ser ud som det gør, har jeg desværre ikke noget bud på.

Selvbygger med stort S. 
Koblingsdåser til PEX kommer med disse kraver som skrues i før der pudses. Der tætnes så med vådrunmssystem mod disse. (Flange og smøremembran)

Hvis VVS'er ikke har monteret eller givet dig disse, har han da ikke udført arbejdet "efter alle kunstens regler".

Kraverne kortes af til sidst når du kender den færdige overfladetykkelse med fliser mv., og der fuges rundt om disse med silicone mod fliserne.

Elektronikteknikeren

Der er monteret disse koblingsdåser.
Hvordan kan det fikses?  

Jeg er ret sikker på den model ikke behøver de 2 plastkraver ved en murret væg.

Hak pudsen væk ved dåserne, og lav vådrumssikringen med en gummimembran mellem messing delen og din pudsede væg. 

Selvbygger med stort S. 
Den viste koblingsdåse er ikke til vådrum, uden tilbehørssætet.

Hvis du har betalt en VVS'er for det, så er det noget han må lave om.

Wavins manual ligger tilgængelig på nettet helt gratis, så jeg mener ikke at din håndværker har nogen undskyldning for at lave det rigtigt.

Manual​​​

Elektronikteknikeren
Annonce
Gregeren skrev den 18-02-2024 21:25:38

Den er fin nok hvis resten af tilbehøret monteres. Ellers er den ikke godkendt til vådrum.

Hvis du har betalt en vvs'er for arbejdet, er det noget han må lave om.

Vådrumssættet er vist i Wavins manual, som ligger tilgængelig på nettet, helt gratis.
Så jeg mener ikke at din håndværker har nogen undskyldning.

Læs lige monteringsvejledningen inden du går igang med at tilsvine vvs`eren. Vådrumssikring skal udføres som jeg skrev ovenfor.

https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1524326968/product/1572544.pdf
S. 5

Selvbygger med stort S. 

Tak for dit svar Gregeren  

Så skulle der have været brugt DETTE sæt og monteret de to hvide ringe?
Der står dog at det er til gips, men bruges også til mur???
Så de hvide ringe slutter tæt imod dåsen? Så hvis der kommer vand imellem rosette og væg kan det løbe ind i dåsen men ikke i muren?
Hvad med den yderste ring som kommer til at rage ud i rummet, afkorter man bare den, så der stadig er en flange som man kan montere smøremembranen på?
Sorry, for alle mine "dumme" spørgsmål  
Superdiy skrev den 18-02-2024 21:38:43

Den er fin nok hvis resten af tilbehøret monteres. Ellers er den ikke godkendt til vådrum.

Vådrumssættet er vist i Wavins manual, som ligger tilgængelig på nettet, helt gratis.

Læs lige monteringsvejledningen inden du går igang med at tilsvine vvs`eren. Vådrumssikring skal udføres som jeg skrev ovenfor.

https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1524326968/product/1572544.pdf
S. 5

Jeg har jo netop vedhæftet den i mit link nederst i mit svar, men jeg kan se at du har fundet en anden vejledning.

Så må det første lige blive at identificere hvilke type dåse der helt præcist er tale om. Altså et producent nummer, så det kan fastslås hvilken metode der skal anvendes.

Hvor ser du at jeg tilsviner nogen?

Elektronikteknikeren
Superdiy skrev den 18-02-2024 21:38:43

S. 5

Tak for det  

Problemet er dog at dåsen befinder sig cirka 12mm bag puds, hvordan fikser man det?

Det er 100% dette sæt DÅSE som er monteret inden pudsning af væg som nu befinder sig 12 mm inde i væggen med 2 1/2" nippelrør stikkende ud  

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også