ev elmand skrev den 18-02-2024 18:20:38
Velkommen på lds.
Mange tak for velkomsten og dit svar! Det sætter jeg MEGET pris på - super fedt når folk gider at tage sig tid til at hjælpe!
Det vil være naivt at tro at jeg lige har et finger knips og så er problemet løst. Nab kunne umiddelbart tænke på det meget våde efterår og vinter, men da problemet er startet tidligere er det nok ikke bare der det ligger.
Ligger omfangs dræn noget længere nede end kældergulv ?
Det fremgår ikke tydeligt af plantegningen, så det er jeg faktisk usikker på, da vi ikke selv har fået det lavet - det blev lavet der tilbage i 1960'erne. Hvor vigtig er den information ift. resten? Er det ikke typisk, at det ligger lige ca. hvor gulvet er i en kælder?
Er de stikdræn du nævner lagt ind under huset ?
Ja, der er tre styks stikdræn.
Er der tagrender på huset ?
Ja, og de er ikke tilstoppede, men den ende hvor der kommer lidt vand ind i kælderen vender ud mod en sænket fliseterrasse, der har det hårdt, når det regner meget.
Er du sikker på at pumpen kører som den skal, ?
Den kører mere eller mindre konstant; der kommer en MASSE vand ind (kan lige prøve at tage en video og uploade, hvis det hjælper, så I kan se, hvad vi snakker om - men svarer vel til at have en vandhane tændt på stort set fuldt tryk... Selve rørene fra pumpebrønden der skal pumpe det væk er også blevet udskiftet, da de er blevet "okkeret" til - og det kunne evt. være, at det samme er sket for stikdrænene under huset? Men problemet er, at to forskellige kloakmestre IKKE har kunnet komme til at se, om stikdrænene virker, da der 1) er for meget okker i vandet til at kunne se klart og 2) deres kameraer kan ikke komme rundt om huset og kan kun se rør fra den ene side af huset, så tre af husets sider er et mysterium - samt alle tre stikdræn... Og hvad kan man lige gøre, når fagmænd siger, at de ikke ved, hvordan de skal tjekke det med kameraer?! Brække hele kældergulvet op?
Kommer der meget vad ind i pumpebrønd ?
Ja, jf. ovenstående.
Er problemet over hele kælder eller kun i et hjørne hvor man så kunne lede efter utæt tagbrønd ?
Problemet startede i den anden ende af huset ift. hvor pumpebrønden står - men nu her efter et halvt/helt års tid er der afskalninger på alle vægge, dog kun lidt vand der i den ende, hvor problemet er klart største. Som i øvrigt er ca. mellem to af de tre stikdræn.
Jeg har selv drønet under kælder hvor det løber til pumpebrønd. Her er der gravet ud. lagt grus 20 - 40 mm med dræn, isolering. og beton. Under udgravning ser vi 3 steder hvor vandet strømmer op fra undergrunden. Det er kilder eller som vi kalder det her væld. Det kan jeg holde væk så længe pumpen kører. Om sommeren er der oftest ingen behov.
Hmm okay. Så ud fra dine erfaringer er det muligt at gøre noget ved det - men stod grundvandet også så højt hos dig? Jeg er nemlig meget i tvivl om, hvad man reelt kan gøre, når vandet står SÅ højt (i sommer stod det noget a la 20 cm. lavere - vi ved det, fordi vi målte vanddybden fra en anden brønd, hvor vi kunne se, at vandet stod ca. 140 cm under, men nu er det på 120 cm, hvilket er lige præcis der, hvor gulvet er...