En røre/ælte maskine til brøddej

Hej
Jeg vil gerne have en brugt røremaskine/æltemaskine til brøddej. Jeg har set Kenwood brænde af, med røg i gearhuset, der hvor man stikker dejkrogen ind. Pga for høje omdrejninger og tyk dej. 
Jeg har så kigget på andre maskiner. Fundet denne Bosch, sådan en "omvendt Ankerssrum" og brugere siger at de har haft dem i 30 år, i flere generationer og de kører stadigvæk, de bliver ikke så varme som de andre maskiner.  
Men ser det ud som om den ælter, eller river den bare dejen over?  
Æltning går ud på at strække dejen og folde den, ikke at rive den over.  
Der er slow motion video her:  
https://youtu.be/ApxqutQ_nPk?t=341 
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter at have ødelagt - slidt op 2-3 Kenwood, købte Hustru en, der tidligere hed Ballerup, men nu Assistent, en lidt dyr men åbenbart meget robust maskine. Hun bager ofte brød, men også alt muligt andet, og den har i de forgangne 8-10 år aldrig gjort knuder. Hun købte den med alt tilbehøret, som fylder en del, 

Med venlig hilsen
ktm

 

Min datter har købt sådan en her, det skulle være noget af det bedste, men koster jo så også lidt mere, den er på hele 1500w så den har masser af kræfter, der er 7 års garanti på motoren. ​LInk​​​​




Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak. 
ktm - godt at høre mht Kenwood. Jeg har været tæt på at købe en flere gange. 

Jeg har også kigget på Ankersrum/Assisten/ Ballerup/Electrolux, som de hed/hedder,  i mange år. Det er lidt dyrt. 
Men når jeg sammenligner din video Jens, med min i linket, så opfører dejen sig rimelig ens i de to maskiner,  
Bosch er bare billigere.  
Det er nemmere at rengøre Ankersrum. Det er også vigtigt, ellers gider man ikke at bruge den. 
Underligt nok, mine venner og bekendte ejer ikke sådan en røremaskine. De bruger en håndmixer til deres kager. 
Brøddej kræver noget mere, end mindre maskiner kan levere, især når det er noget, der skal æltes i lang tid.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej angående Kenwood røre maskine så har jeg haft en 1500w Chef  i mere end 10 år år og den køre upåklageligt Og i alle disse å har den æltet al vores rugbrød og et brød til hver weekend. Og så har jeg hørt at det skulle være nemt at få reservedele til Kenwood, men har end til nu ikke haft brug for det Regner ikke med at det bliver nødvendigt at købe flere. Når jeg ser en Ankersrum så synes jeg at den bare køre rundt med dejen i stedet for at ælte den. Men jeg har aldrig prøvet en i virkeligheden og dem som har den berømmer den til skyerne. Kunne godt tænke mig at se den håndtere min tunge rugbrødsdej af 100% fuldkorn.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Min datter er utrolig glad for sin Ankarsrum, vi har selv en Kenwood dog kun på 900 w, der kan man godt høre motoren er lige i underkanten. Den er over 20 år gammel, og har aldrig fejlet noget..
Før havde datteren en Kitchenaid, den var hun ikke tilfreds med, som jeg husker var det fordi den ikke kunne rumme nok.

Ingen af os bager rugbrød.. Men en del groft franskbrød og boller..

Du kan sikkert sagtens finde en video, hvor den køre rugbrød..

Vi prøver igen, i morgen --
Bare til oplysning så er kenwood chef 1700w nr 12 på en liste af 30 testede køkken maskiner med 69% Ankers rum kommer længere nede med en skore på 65%  Men grunden til at jeg ikke valgte Ankersrum var at jeg aldrig har set princippet i prof køkkener. Der står der alle steder en røremaskine som røre på samme måde som kenwood. I øvrigt så kom det bag på mig at kitchen aid med74% er højere på listen end både Ankersrum og Kenwood, men der er en Kenwood kmx760bc som får 73%. Men Ankersrum kan nok ta næsten det dobbelte dej af min men at ælte dej i 5kg klasse er ikke noget jeg vægter, men hvis det er vigtigt? Skulle jeg ud og købe igen ville jeg nærlæse testen for det er hverken Kenwood eller Ankersrum som er bedst.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har ikke noget imod Ankersum, men jeg har set en sjov test af 4 maskiner. Bl.a. med Ankersrum og Kenwood, som manden har stoppet, fordi han ville koncentrere sig om de 2 sidste maskiner som kan ælte dej  
Men KYS maskinen er lækker. Stille, kraftfuld og den ælter. 
Fra tiden 8:45   

https://youtu.be/zhZYkEiBscQ?t=524 

Jeg har en til to anker imod denne test. ! Bemærk at manden er sælger af KYS modellen.  hvorfor er de to som han på forhånd har besluttet er de bedste sat på en pidestall? Nu har jeg jo selv en kenwood og den larmer slet ikke som hans ( kørte lige en rugbrødsdej og den lå på gens 69db. Kenwood en kan ikke ælte endej på 60% hydrering dejen samler sig om krogen og der sker ikke mere. Hvis han havde tilsat al vandet med det samme havde han fået et ganske resultat med Kenwood en Og hvem laver en dej på 60%hydrering? Jeg ville osse gerne ha set en vindues test på de færdige deje også Kenwood med 70% vand.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du har ret. 
Jeg ville også helst se en fair test. 

Jeg købt sådan en brugt Bosch MUM6N15, som i mit første link. 
Den er sikkert bedre til større portioner dej, end det jeg laver. 
Jeg har prøvet at lave berliner dej, 1 kg blød dej i alt.  
Det ser ikke ud af meget i den store skål.

Det har den mixet uden besvær og er ikke blevet varm. Det har taget lidt over 5 minutter. 
Dejen samler sig på "røret", midt i skålen og begynder at kravle op. 
Den skal have lidt hjælp med en skraber, fordi den lille dejklump kan ikke nå de dej ingredienser, som har klistret sig fast på siden og i bunden af skålen. 
En større portion dej ville samle det op, siger de på youtube. Det skal prøves. 
Men jeg har ikke brug for så meget brød og kage, maskinen er måske lidt for stor. 
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også