400 volt over 0 og fase

Håber der er en autoriseret elektriker herinde som kan forklare mig hvordan jeg nu 3 gange i mit liv har kunnet måle 400 volt over 0 og en fase. Jeg ved der kun skal kunne måles 240, og så det 400 over fase til fase. En af mine venner brænder ofte styringer af til hans varmesystem, og man kan tydeligt se at hans styring er brændt i soklen, altså stikkene. Jeg har samme styring og har aldrig brændt en eneste af. Han målte en dag også pludseligt 400 volte over 0 og fase, men det gik i sig selv igen. Jeg mistænker at der er en overgang eller noget på hans loft da han har haft en mår gående. De 3 gange jeg selv har målt det skiftede jeg alle tilgående kabler fra stik og i det udstyr der brugte 400 volt, og så var problemet væk. Hvordan kan sådan noget ske uden at HPFI eller sikringer bliver trukket?

Håber på en enormt god forklaring :-)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke elektrikker, men det er 0-lederen der ikke er i orden. Det kan være noget så simpelt son en dårlig spændt samlemuffe der er årsag til problemet. Så start med at efterspænde alle samlinger.

Søren O
Søren O skrev den 12-02-2024 18:18:09

Jeg er ikke elektrikker, men det er 0-lederen der ikke er i orden. Det kan være noget så simpelt son en dårlig spændt samlemuffe der er årsag til problemet. Så start med at efterspænde alle samlinger.

Er der så tale om en form for fase - jord?

Husk, problemerne er løst, bortset fra min ven's. Hvordan dælen måler man en 0?
For at kunne måle 400V mellem to ledere kræves det, at der er 400V mellem de to ledere. Du skriver ikke om målingen er mellem fase og nul, eller om du er sikker på at nullen virkelig er forbundet. Det kræver en nærmere måling og gennemgang af installationen for at finde ud af om nullen har løse forbindelser. 
At styringen er brændt i soklen er ikke noget tegn på for høj spænding, men kan være tegn på overbelastning/kortslutning i styringen.
Ingen af de to ting behøver at udløse HPFI relæet eller sprænge en sikring. HPFI relæet udløses ved en afledning til jord på max 30 ma. Sikringen sprænges først ved sikringsværdien større end værdien i et tidsrum ved større belastning. Jo større belastning, jo kortere tidsrum.
Jeg har lige set dit spørgsmål om "Hvordan dælen måler man en 0?"
En nul er fællespunktet på transformatoren, som er forbundet til jord og derfor defineret som nul volt i forhold til jord.

fase
S. Fabrin skrev den 12-02-2024 18:54:36

For at kunne måle 400V mellem to ledere kræves det, at der er 400V mellem de to ledere. Du skriver ikke om målingen er mellem fase og nul, eller om du er sikker på at nullen virkelig er forbundet. Det kræver en nærmere måling og gennemgang af installationen for at finde ud af om nullen har løse forbindelser.
At styringen er brændt i soklen er ikke noget tegn på for høj spænding, men kan være tegn på overbelastning/kortslutning i styringen.
Ingen af de to ting behøver at udløse HPFI relæet eller sprænge en sikring. HPFI relæet udløses ved en afledning til jord på max 30 ma. Sikringen sprænges først ved sikringsværdien større end værdien i et tidsrum ved større belastning. Jo større belastning, jo kortere tidsrum.

Jooh, jeg skriver at jeg måler 400 volt over 0 (nul) og fase.

Så jeg har nu forstået at hvis 0 ikke er ordentlig forbundet kan det udløse 400 volt over 0 ​og en fase.
Så er det jeg er nysgerrig, hvordan det?

Og, hvordan kan ​systemet så godt starte op hvis nul ikke er ordentligt ​forbundet? I systemet er der ting der både bruger 240 og 400 volt, og alt starter, men der er 400 volt på den ene fase som er brugt sammen med nul.

FranzEckert skrev den 12-02-2024 19:02:26

S. Fabrin skrev den 12-02-2024 18:54:36

Jooh, jeg skriver at jeg måler 400 volt over 0 (nul) og fase.

Så jeg har nu forstået at hvis 0 ikke er ordentlig forbundet kan det udløse 400 volt over 0 og en fase.
Så er det jeg er nysgerrig, hvordan det?

Og, hvordan kan systemet så godt starte op hvis nul ikke er ordentligt forbundet? I systemet er der ting der både bruger 240 og 400 volt, og alt starter, men der er 400 volt på den ene fase som er brugt sammen med nul.
Hvis der i systemet er forbrugere, der bruger både 240V og 400V, er der mindst to faser og nul til stede. Det betyder, at systemet, der forsynes med 240V fint starter op selvom nullen mangler. Det vil medføre at 240V delen får 400V og brænder af. Der er ikke 400V på en fase. Spændingen måles som forskellen mellem to ledninger. Din beskrivelse tyder på, at nullen mangler. Hvis det et transportabet anlæg kan man forsyne det med et relæ fra hver fase til nul for at sikre at nullen er til stede.

fase
Annonce
S. Fabrin
OK, det med relæet er jo egentlig meget nemt og logisk.
Men jeg forstår stadig ikke lige hvordan at en manglende ​nul kan medføre 400 volt over den manglende nul og fase. Btw, ikke at det gør forskel tror jeg, men de nævnte systemet buge alle 3 faser da der er en ret kraftig elmotor involveret :-)
Jeg føler faktisk jeg bliver klogere og klogere for hvert svar , looooooooool
Nullen kommer ud fra transformatoren et eller andet sted i din bydel. Den skal sikre at spændinger holdes konstant i ​hele området. 
Hvis nullen er afbrudt et sted før din forbruger har du jo ingen nul, ved din forbruger. 
Jow Jow du har en lyseblå ledning men det er jo så bare en blå ledning. 
Spændingen på denne blå ledning vil være afhængig af hvor meget forbrug der er på de enkelte faser. Er det jævnt fordelt så vil spændingen på ledningen også være 240 v. til alle 3 faser. Men hvis der er en  fase som har et stort forbrug ( lille modstand )  så vil det trække spændinger fra denne fase  og til den blå ledning ned i nærheden af 0 Volt. 
Så vil spændingen fra de sidste faser og til den blå ledning være 400 Volt. Det er derfor alle de forrige indlæg kredser omkring løs forbindelse i nullen. Det kan forekomme med løse forbindelse i gruppeafbryder, Men jeg har også set at det var inde i selve gruppeafbryder den kunne være gal. 
Jeg prøver lige at forklare en anden vej rundt.
Hvis du har en 3 faset belastning f.eks. en almindelig moter ( uden nul) så vil der være 3 sæt viklinger med 400 v over hver vikling. Hvis så den ene fase forsvinder ( sikring springer ) Så er der kun 3 sæt viklinger tilbage med også kun 2 faser. med 400 v. imellem Der vil så være 200 v over hver sæt vikling. Hvis vi forstiller os at den ene vikling havde mindre modstand end den anden så ville spændingen fordele sig anderledes med måske 300 v over den med størst modstand og 100 over den med mindst . 
På samme måde hvis nullen er væk så trækkes den blå ledning ( som man tror er nul ) hen imod den største forbruger ( mindst modstand ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand

Du forklarer det godt og dejligt billedligt. Men der er bare en ting jeg stadig ikke forstår.
Hvis jeg sætter en fase til en pære, og så forbinder den til nul, så lyser lampen. Men når jeg så fjerner nul, feks i sikringboksen, så går pæren jo ud. Det er den del af det jeg ikke rigtigt forstår.
Findes der en metode til at finde en nul i et ​ledningsnet, hvis man nu ikke er sikker på at farverne holder ?

Mvh Franz
Da jeg stod i lære på Rigshospitalet var gang belysningerne fordelt på 3 faser, men selvfølgelig med samme nul. De enkelte armaturer i rækken af armaturer havde en tændspole som blev forsynet med fase og nul (230v).
Jeg som lærling skulle pille strømmen fra, og startede med nullen!!...I samme sekund jeg gjorde det fik samtlige spoler 2 faser, fordi strømmen "løb baglæns" via den afbrudte nulleder. Så jeg måtte så i gang med at skifte alle spolerne i hele gangens armaturer, da de lugtede "sjovt"  
Min svend grinede bare af mig og sagde: Så lærte du også noget om strøm i dag    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
FranzEckert skrev den 13-02-2024 11:35:19

ev elmand

Du forklarer det godt og dejligt billedligt. Men der er bare en ting jeg stadig ikke forstår.
Hvis jeg sætter en fase til en pære, og så forbinder den til nul, så lyser lampen. Men når jeg så fjerner nul, feks i sikringboksen, så går pæren jo ud. Det er den del af det jeg ikke rigtigt forstår.
Findes der en metode til at finde en nul i et ledningsnet, hvis man nu ikke er sikker på at farverne holder ?

Mvh Franz

Du simplificerer dit spørgsmål lidt. For at få en spænding på 400V over pæren skal nullen før sikringsboksen fjernes. Derved har du ikke mere forbindelse til stjernepunktet på transformeren. 

Metoden til at finde nullen i et system, hvor man ikke er sikker på, hvilken klemme der er nul, foregår ved at måle spændingen. Den klemme, der viser en spænding på ca. 230V i forhold til de andre klemmer er nul. Du skal dog være opmærksom på, at du kan få de samme målinger ved at måle i forhold til jord.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis