400 volt over 0 og fase

Håber der er en autoriseret elektriker herinde som kan forklare mig hvordan jeg nu 3 gange i mit liv har kunnet måle 400 volt over 0 og en fase. Jeg ved der kun skal kunne måles 240, og så det 400 over fase til fase. En af mine venner brænder ofte styringer af til hans varmesystem, og man kan tydeligt se at hans styring er brændt i soklen, altså stikkene. Jeg har samme styring og har aldrig brændt en eneste af. Han målte en dag også pludseligt 400 volte over 0 og fase, men det gik i sig selv igen. Jeg mistænker at der er en overgang eller noget på hans loft da han har haft en mår gående. De 3 gange jeg selv har målt det skiftede jeg alle tilgående kabler fra stik og i det udstyr der brugte 400 volt, og så var problemet væk. Hvordan kan sådan noget ske uden at HPFI eller sikringer bliver trukket?

Håber på en enormt god forklaring :-)
Håber der er en autoriseret elektriker herinde som... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Se nedenstående figur. Hvis du ser bort fra krydserne, har du hvordan det normalt vil være forbundet.
Der er 230V over både den højre og den venstre lampe.

Hvis N bliver afbrudt ved det blå kryds, lyser venstre lampe rigtignok ikke, og der sker ikke noget.

Men hvis den bliver afbrudt ved det røde, så har du en forbindelse mellem de to faser igennem lamperne. Hvis de to lamper er lige store, vil spændingen mellem dem ligge lige mellem L1 og L2. Men hvis de har forskellig størrelse, så kan spændingen komme helt op på de 400V. Som ev skriver, så vil spændingen nærme sig den ved den højeste belastning (laveste modstand). Hvis man forestiller sig, at modstanden gennem lampen til højre er næsten nul, så kunne man erstatte lampen på tegningen med en ledning. Og så vil tegningen vise én lampe forbundet mellem L1 og L2.
Nu er det blevet forklaret på flere forskellige måder. Så jeg vil give endnu et bud.

Figur 1
Hvis du forstiller dig at de tre faser ligger som hjørnerne i en trekant. Så vil et ordentlig tilsluttet nul ligge lige i midten

Figur 2
Spændingen mellem to faser er 400 V. Det svarer til de blå streger. Mellem nul og fase er der et kortere stykke. Det er de orange linjer. De er på 230V.

Figur 3
Hvis nul ikke er tilsluttet, kan punktet ligge ethvert sted inden for trekanten. Der er ikke noget, der holder det fast i midten. Hvis der fx en varmelegeme eller andet der bruger meget strøm er mellem nul og L1, vil det flyende nulpunkt bliver trukket op mod L1. Så kan du se at de orange streger ved L2 og L2 næsten er lige så lange som de blå. Der er altså næsten 400V mellem fase og "nul".

Det er derfor at det er meget vigtigt at nullen er tilsluttet hele vejen, hvis den bruges af flere faser. Så bliver den låst i midten, og spændingen er ​230V.

Trådstarter skriver: Hvis jeg sætter en fase til en pære, og så forbinder den til nul, så lyser lampen. Men når jeg så fjerner nul, feks i sikringsboksen, så går pæren jo ud 
Ja det er fuldstændig rigtig. Men det er jo i det tilfælde så kun 1 faset, altså ren 240 V installation. Alt det vi skriver om her i tråden drejer sig om 3 fasede grupper som bliver brugt til lysinstallation. Det er her man får lavere / højere spænding hvis nulleder afbrydes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I er sgisme herlige gutter.
Nu er den 100% sivet ind hvordan det virker. Jeg er jer alle taknemmelige for jeres indlæg som bid for bid har løftet sløret for problematikken.
Takker alle for jeres indlæg.

Mvh Franz
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis