Bordben med runding

Hejsa

Jeg vil gerne lave nogle bordben til et cafébord, der er ca. 54 cm i diameter.

'Ydersiden' af benene skal følge periferien af bordet, altså have en runding, der følger kanten af bordet.

Jeg har vedlagt en simpel tegning, for at forklare, hvad jeg mener.

Projektet skal ende op i, at jeg laver svalehale-samlinger mellem benene og bordet.

Jeg leder efter en idé til, hvordan jeg kan lave de rundinger på bordbenene, så de følger rundingen/kanten på bordet.

Jeg er, naturligvis, klar over, at jeg kan prøve at gøre det 'i hånden'..... altså slibe dem til, så de får en nogenlunde ensartet runding... men det vil tage enormt lang tid, tage flere forsøg og være svært at kopiere.

Det bl.a. er den store radius der er problemet... og at det skal være ensartet og kunne kopieres/gentages uden at skulle bruge enormt lang tid på hvert ben.

Nogen idéer?

​Vh Tim

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er diameteren jo ikke så stor, så har du adgang til en tilpas stor trædrejebænk kunne det være en mulighed.
Du skære 3 rondeller (en en hver ende og en på midten) ​saver hak til benene, og drejer ned til den ønskede diameter.

Vi prøver igen, i morgen --
Lav to halvcirkler med korrekt diameter, og placer dem på hver side af benet, med lidt afstand til det.
Dernæst skal du bruge en høvl med meget langt land (lidt mere end 2 gange længden af benet), således at det når ud over begge halvcirkler. Så høvler du ned indtil landet når ned til cirklerne i begge ender. Så har du meget præcist formen. Afstand mellem cirker og ben er for at undgå at du høvler ind i cirklerne.
Landet kan være passende lange lister, som du sætter fast på en almindelig (el-)høvl.



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej je_ns

Tak for svaret.

Jeg havde noget lignende i tankerne, men blot ikke med en drejebænk... især, da jeg ikke har adgang til en... og slet ikke en, der kan håndtere den diameter.

Ikke desto mindre havde jeg overvejet at lave en slags hjul, baseret på netop det princip du har tegnet... som jeg så kan dreje rundt, enten med et simpelt håndsving, eller ligefrem en langsomt roterende motor... og så bruge f.eks. en overfræser som jeg langsomt fører ad et lan der ligger parallelt med den roterende anordning.

Ved at tage en lille nok spån hver gang, så skal konstruktionen ikke være vanvittigt stiv; men dog pænt kraftig.

 

Hej jenshøj

Tak for dit svar

Slet ikke nogen dum idé. Jeg har godt nok ikke en el-høvl, men måske kunne jeg bruge overfræseren på en eller anden måde.

Den tror jeg at jeg vil arbejde lidt videre på.

 

Hejsa

Mange tak for jeres idéer... og nu har jeg en brugbar løsning.

Det tog mig lidt tid at udvikle den, men det ser faktisk ud til at fungere.

Jeg har lavet en løsning, hvor det er muligt for mig at tilpasse 'aggregatet' således, at jeg kan lave rundinger, der går helt fra radius ca. 20 cm til omkring 50+ cm... så jeg er rimeligt frit stillet.

Billeder (og video) siger mere end ord, så jeg har vedhæftet en række af slagsen :-)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vidste ikke, at man ikke ​kan uploade videoer her, så jeg har lagt den på min youtube-kanal:

https://youtu.be/bD1stUmi1fk

 

Det er godt nok noget af et stort apparat for “så lidt”
Jeg glæder mig til at se det endelige resultat.

I gamle dage lavede man runde bordben med en håndhøvl, så det havde nok også fungeret i dag😀

Selvbygger med stort S. 
Hej superdiy

Tjah... hvis det kun var for at lave tre-fire bordben, ville jeg give dig ret.

Men planen er jo, at lave mange flere, og med den her kan jeg på under fem minutter indstille den til den radius jeg ønsker og komme i gang med at fræse.

Jeg tror at hele processen for at lave første ben med en eller anden radius tager omkring 10 minutter... det er altså pænt svært at gøre efter med en høvl :-)

Her kan jeg også nemt lave koniske bordben, hvis jeg vil, samt nemt kopiere dem.

Mht. "det endelige resultat", så gætter jg på at du mener de færdige bordben sammen med bordet?

I så fald... ja, det glæder jeg mig også til ;-)

Det er også en lidt længere process, da jeg agter at montere benene på det runde cafébord med tap-samlinger... nærmere bestemt med svalehale-samlinger, og det er nyt for mig at skulle gøre det med en 'rund bordkant'.

Jeg ved ikke rigtigt endnu, om jeg faktisk vil lade de enkelte svalehaler 'pege mod centrum' af bordet, eller om jeg 'bare' laver dem vinkelret på selve bordbenet.

Det sidste er klart det nemmeste, men den første løsning kunne også være cool ;-)

 

Tim Petersen skrev den 01-04-2024 19:03:09

Hej superdiy

Tjah... hvis det kun var for at lave tre-fire bordben, ville jeg give dig ret.

Men planen er jo, at lave mange flere, og med den her kan jeg på under fem minutter indstille den til den radius jeg ønsker og komme i gang med at fræse.

Jeg tror at hele processen for at lave første ben med en eller anden radius tager omkring 10 minutter... det er altså pænt svært at gøre efter med en høvl :-)

Her kan jeg også nemt lave koniske bordben, hvis jeg vil, samt nemt kopiere dem.

Mht. "det endelige resultat", så gætter jg på at du mener de færdige bordben sammen med bordet?

I så fald... ja, det glæder jeg mig også til ;-)

Det er også en lidt længere process, da jeg agter at montere benene på det runde cafébord med tap-samlinger... nærmere bestemt med svalehale-samlinger, og det er nyt for mig at skulle gøre det med en 'rund bordkant'.

Jeg ved ikke rigtigt endnu, om jeg faktisk vil lade de enkelte svalehaler 'pege mod centrum' af bordet, eller om jeg 'bare' laver dem vinkelret på selve bordbenet.

Det sidste er klart det nemmeste, men den første løsning kunne også være cool ;-)

 Spændende med sådan en masseproduktion😀

Jeg ville med mindre du laver tværstivere mellem benene være nervøs for benene ikke bliver stabile nok hvis de kun er fastgjort med en tapsamling i toppen.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også