Bordben med runding

Hejsa

Jeg vil gerne lave nogle bordben til et cafébord, der er ca. 54 cm i diameter.

'Ydersiden' af benene skal følge periferien af bordet, altså have en runding, der følger kanten af bordet.

Jeg har vedlagt en simpel tegning, for at forklare, hvad jeg mener.

Projektet skal ende op i, at jeg laver svalehale-samlinger mellem benene og bordet.

Jeg leder efter en idé til, hvordan jeg kan lave de rundinger på bordbenene, så de følger rundingen/kanten på bordet.

Jeg er, naturligvis, klar over, at jeg kan prøve at gøre det 'i hånden'..... altså slibe dem til, så de får en nogenlunde ensartet runding... men det vil tage enormt lang tid, tage flere forsøg og være svært at kopiere.

Det bl.a. er den store radius der er problemet... og at det skal være ensartet og kunne kopieres/gentages uden at skulle bruge enormt lang tid på hvert ben.

Nogen idéer?

​Vh Tim

 

Hejsa Jeg vil gerne lave nogle bordben til et... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg er selv lidt skeptisk, hvad stivheden/stabiliteten/holdbarheden angår.

Normalt betragtes tapsamlinger jo som særdeles stærke og 'holdbare' og, i særdeleshed, svalehalesamlinger... med det er jo som regel i 'lukkede' systemer, som f.eks. skuffer, reoler o.l. Ikke i fritstående ting, som netop caféborde, der oven i købet bliver stressede af dagligt brug med at flytte rundt på dem, skubbe til dem etc.

Det er åbenlyst, at jo tykkere og dybere benene er, desto større kontaktflade, og dermed stivhed i konstruktionen.

Jeg synes det er et forsøg værd, og hvis det viser sig at være totalt upraktisk, så må jeg jo ty til noget ekstra afstivning på en eller anden måde. Naturligvis vil det "defeat the purpose" en lille smule, da det netop er idéen, at det skal være slankt og elegant ;-)

Eftersom de caféborde jeg laver i reglen vil være delvist epoxy, har jeg også tænkt, at det kunne være spændende, at lave tapsamlingerne mellem benene og selve epoxyen... og her vil det selvfølgelig ikke være muligt at lave nogen ekstra afstivninger skjult.

Det bringer, i det hele taget, en helt ny række spørgsmål på banen... er det overhovedet muligt at lave fornuftige svalehaler i epoxy?... kan de limes, så de holder sammen med træ?... og hvis de kan, kan man så se limen?... og hvis ikke, kan det så slibes/poleres efterfølgende, så det ser godt ud... og så videre ;-)

Det er klart, at jo mere præcise (og stramme) samlingerne er, desto større er chancen for, at det er noget der holder.

Jeg laver et par prototyper, der kommer til at indgå i vores daglige brug... men desværre vil kun årevis af normal brug afsløre, om det er en ok metode.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også