Svært ved at høre tale på film?

Jeg har et OLED LG tv. Synes altid der har været problemer med at høre lyden ordentligt på film (ser primært netflix). Fx for at høre talen på film skruer jeg op på 50 og så bliver de andre lydeffekter for voldsomme. Jeg går ud fra det er et spørgsmål om at det er surround sound og jeg ikke har sådan et anlæg? Kan en soundbar afhjælpe problemet tror i?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kender jeg ikke din alder, men er du over 40 så bør du få undersøgt hørelse. Jeg er over 70 og har i mange år haft svært ved at skelne og forstå tale. Fik undersøgt hørelse, og konstateret at de lyse toner ikke kunne opfanges. Som stor dreng fik jeg høreskade af et "tigerlyn" Det blev konstateret til Session hvor de kunne se et dyk i ved en bestemt høj frekvens på det ene øre. Det kan man ikke se længere, alderen har indhentet det.
Høreapparater har hjulpet på forståelsen både ved TV og almindelig samtale.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-02-2024 13:03:53

Nu kender jeg ikke din alder, men er du over 40 så bør du få undersøgt hørelse. Jeg er over 70 og har i mange år haft svært ved at skelne og forstå tale. Fik undersøgt hørelse, og konstateret at de lyse toner ikke kunne opfanges. Som stor dreng fik jeg høreskade af et "tigerlyn" Det blev konstateret til Session hvor de kunne se et dyk i ved en bestemt høj frekvens på det ene øre. Det kan man ikke se længere, alderen har indhentet det.
Høreapparater har hjulpet på forståelsen både ved TV og almindelig samtale.

 Vedr høreapperat så findes der en enhed der kan kobles til tv så lyden derfra ryger direkte ind i dine høreapperater, produktet hedder phonak tv connector https://www.phonak.com/da-dk/hoereloesninger/tilbehor/tv-connector-til-hoereapparater  enhederne skal selvfølgelig være kompatibel

Jeg kunne heller ikke forstå talen på fjernsynet ,men så fik jeg høreapparart , og så kunne jeg høre både tv og folk der talte til mig.

Hørelsen af høje toner falder med alderen. Selvfølgelig er der andre faktorer, og faldet er forskellig.

Typisk ved den form for høretab er der problemer med at høre tale. Ved middagsselskaber, hvor mange taler på en gang, kan det være et problem at høre hvad den overfor siger. Problemet over lydniveauet på film er også typisk.

Prøv at gå ind i lydindstillinger på tv'et og skru kraftig ned for bassen og op for diskanten. Du skal lige være opmærksom på at hvis der er andre der lytter med, vil de måske synes at det er en dåselyd.



Jeg har også høreapp og syntes ikke at det var nok til tv-ets dårlige højttalere. vi købte en soundbar m subwoofer det gjorde et stor forskel til det bedre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Med høreapp. vil det ALTID være en fordel med en Bluetooth adaptor direkte på den digitale lydudgang på TV  
 forudsætter selvfølgelig at høreapp. har bluetooth  -  taler af egen erfaring  -  adaptor kan søges som hjælpemiddel ved kommunen !

"AUTOELEKTRIKEREN"
Fjernsyn i dag er så tynde/flade, at der er svært at få andet end dårlig lyd ud af dem.

Jeg/vi har ikke nedsat hørelse, men sætter som regel tekster på de danske film og serier, fordi talen er svær at høre. Jeg købte en soundbar, hvilket har gjort en kæmpe forskel! Det kan klart anbefales. Udover bedre at kunne høre hvad der bliver sagt, så får man bare en federe oplevelse, når man ser film!

Mvh. AllanE
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis