Tæring af vandvarmer

For 3 år siden fik jeg installeret en ny Metro vandvarmer i sommerhuset, og der er nu kommet tæring ved varmt vandsrøret, hvilket betyder at vandvarmeren skal udskiftes, hvilket lyder underligt efter blot 3 år.
Jeg kan se at der i installationsvejledningen står følgende:

Risiko for korrosion 
Enhedens brugsvandsbeholder er opbygget i emaljeret stål og beskyttet af en magnesiumanode. Hvis tilslutninger og det videre rørsystem er udført i kobber eller rustfrit stål, kan det medføre en risiko for galvanisk korrosion ved tilslutningerne. Risikoen for galvanisk korrosion minimeres ved at benytte et PEX-rørs overgangsstykke mellem beholder og rørinstallationen.

 
Jeg har desværre ikke erfaring med rørtyper, men er der nogen der kan se om varmvandsrøret fra vandvarmeren er forbundet til en rørtype som den ikke burde være forbundet til, er vinkelrøret fx rustfrit stål.

Sommerhusejer
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Yep, det ser klart forkert ud materialemæssigt. Træls. ​Men få fat i en VVS’er, der kan gøre det korrekt.

mvh. Anders

Mvh. Anders
Ved nu ikke om der er brugt forkerte materialer. Det ligner en gammel installation hvor der er brugt forkromede “haneforlængere” og vinkel. Der mangler lige et billede set fra siden.
Hvor er tæringen på varmtvandsrøret - jeg kan ikke se noget på dit billede?

Søren O
Tæringen er på røret der går fra den røde ring på varmtvandbeholderen ned til vinklen

Sommerhusejer
Er røret utæt, eller der det bare overfladerust?

Søren O
Det er ikke utæt (endnu), men hver gang vi kommer op i sommerhuset er der drysset noget rust af og ligger på gulvet. Er lidt bekymret for at der en dag bliver hul og vandet fosser ud, mens vi ikke er der.

Sommerhusejer
Annonce
Jeg tror ikke du skal være så nervøs, men det vil som altid være en god ide at lukke hovedhanen til vandet når sommerhuset ikke er beboet.
Du må slibe rusten af - f.eks. med sandpapir, og male røret med noget rustbeskyttende - gerne zinkspray.
Normalt tæres en varmtvandsbeholder indefra. For at opnå lang levetid, er de fleste beholdere beskyttet af en anode inde i beholderen. Anoden bør kontrolleres årligt indtil man kender “forbruget” af anoden. Nogle fabrikater -f.eks. Metro Therm kan kontrolleres med et ohmmeter, hvor man blot afmonterer en ledning og måler modstanden.

Søren O
Søren O skrev den 10-02-2024 12:08:18

Ved nu ikke om der er brugt forkerte materialer. Det ligner en gammel installation hvor der er brugt forkromede “haneforlængere” og vinkel. Der mangler lige et billede set fra siden.
Hvor er tæringen på varmtvandsrøret - jeg kan ikke se noget på dit billede?

 Den er som jeg læser det ca. 3 år gammel og så skal det altså ikke se sådan ud :)


Mvh. Anders
Jeg er også lidt bekymret for om tæringen ikke bare forstætter selv om jeg sliber det ned og giver det rustbeskyttelse

Sommerhusejer
Du skal få en VVS’er til at se på det :)

Der er bestemte betingelser for sammensætning af materialer i en vandinstallation for at undgå tæring. Batteriprincippet i en vandinstallation betyder, at det mindst ædle metal tærer væk, og det gælder specielt i brugsvandsinstallationer. Det kan være, at du skal have skiftet et par stumper i installationen FØR vandvarmeren.

Havde det været en installation med “dødt vand”, fx et lukket kredsløb til gulvvarme/radiatorer, så har man normalt ikke problemet, da der ikke er ilt i vandet (og heller ikke tilføres ilt løbende, kun i begrænsede mængder ved påfyldning af vand).

Du kan finde en mere teknisk redegørelse for det i denne tråd, hvor der er link til et PDF dokument fra Teknologisk Institut.

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/227772/s/korrosion-og-rustfri-fittings-til


Mvh. Anders
Det her er udvendig tæring, og har ikke noget med materialesammensætning at gøre. Prøv at kontakte producenten af varmtvandsbeholderen, og spørg om hvad han vil foreslå.

Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også