Tæring af vandvarmer

For 3 år siden fik jeg installeret en ny Metro vandvarmer i sommerhuset, og der er nu kommet tæring ved varmt vandsrøret, hvilket betyder at vandvarmeren skal udskiftes, hvilket lyder underligt efter blot 3 år.
Jeg kan se at der i installationsvejledningen står følgende:

Risiko for korrosion 
Enhedens brugsvandsbeholder er opbygget i emaljeret stål og beskyttet af en magnesiumanode. Hvis tilslutninger og det videre rørsystem er udført i kobber eller rustfrit stål, kan det medføre en risiko for galvanisk korrosion ved tilslutningerne. Risikoen for galvanisk korrosion minimeres ved at benytte et PEX-rørs overgangsstykke mellem beholder og rørinstallationen.

 
Jeg har desværre ikke erfaring med rørtyper, men er der nogen der kan se om varmvandsrøret fra vandvarmeren er forbundet til en rørtype som den ikke burde være forbundet til, er vinkelrøret fx rustfrit stål.

Sommerhusejer
For 3 år siden fik jeg installeret en ny Metro... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren, du har muligvis ret :)

Lad os se hvor det ender, når han har kontaktet producenten - det er en god idé.

Mvh. Anders
Producenten er Metro Term og de vil ikke kontaktes af private. VVS'eren som installerede det har kontaktet Metro som siger de ikke vil gøre noget for garantiperioden er udløbet og VVS'eren fortæller mig at han har installeret det korrekt. 
Så der er lidt dødvande, suk  :-(

Sommerhusejer
Hvis sommerhuset jævnligt står uden varme, og med slukket varmtvandsbeholder, kan der være relativ høj luftfugtighed ved tilgangsrørene til beholderen. Har der så været en dårlig overfladebehandling af tilgangsrørene, kan fugten være nok til at der opstår korrosion. Jeg anbefaler at du gør overfladen ren for rust, og overfladebeskytter. Så skal den beholder nok holde mange år endnu, forudsat du holder øje med at den indvendige anode også er i orden. Vi har selv en Metro beholder der er ca. 35 år gammel.

Søren O
Den indvendige anode kan tjekkes med tømt beholder. Den skal skrues ud nedefra når bunddæksel er fjernet. 
Her er en artikel fra METRO LINK ​Her er en artikel fra METRO LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også