Kuldebro ved 27 cm tyk ydermur

Hej :)

Jeg bor i et hus hvor ydermuren er cirka 120 år gammel og består af store blokke med en tykkelse på cirka 27 cm. Vinduernes karme er 12 cm og er rykket 5 cm ind, hvilket efterlader cirka 10 cm ydermur indenfor. Her dannes der kondens 24/7 uanset udluftningsgraden, og fladen er kold, bekræftet med både hænder og et termokamera.

Senere på året skal der nye vinduer i og i den omgang vil jeg gerne "kuldebroen" til livs. Er det nok at skære en rille ind i ydermuren for at "forlænge kuldens vej" ind til den indvendige lysning? I så fald:
1) Hvor dyb en rille skal man sigte efter?
2) Hvor bred bør man lave rillen?
3) Bør man lave rillen på alle 4 sider (begge sider og top/bund)?
4) Skal rillen placeres så langt som muligt fra ydervæggens yderflade, for at gavne bedst, eller er en anden placering bedre?
5) Kan jeg lave rillen selv, og i så fald, hvilket grej bør jeg anskaffe?

Mvh René
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil intet hjælpe. Den del af den blå klods der er i kontakt med indersiden af huset skal skæres væk og isoleres.

Selvbygger med stort S. 
Ok, tak for svar. Mener du at det kun vil hjælpe meget lidt, eller at det slet ikke vil hjælpe? Har du praktisk erfaring med det eller resonerer du dig frem, eller andet? Jeg vil gerne forstå princippet bag dit svar.

Min tanke er at kuldens vandring jo bliver cirka 100 mm længere og derved mindsker varmeflowet.
Sidste år, ved cirka samme tid, var der 1 grad udenfor og 8.8 grader nede i hjørnet hvor det var værst. Indetemperatur cirka 21 grader. Er der nogen af jer som kan se om mit problem kan løses, alene, med nye vinduer, f.eks. ved at se på "formen" af lysningens temperatur? Det koldere område (blå) afgrænses rimeligt skarpt i samlingen imellem ydermur og indermur.
Din ydermur er indenfor, som du selv skitserer, og vil altid være påvirket af udetemperaturen. Derfor skal den skæres væk, og erstattes af noget isolerende i stedet. Problemet er stort set det samme i fuldmurede vægge, hvor der er indmuring omkring vinduer/døre. Nogen vælger derfor en passende lysningsnot med plader, der dækker helt ind over indervæggen. hvor der kan lægges lidt isolering ind mod den kolde mur. Det kan hjælpe lidt, men er ikke optimalt. Du har 27 cm. som egentlig blot er klimaskærm.

 

Tak for svar, cdp. Jeg havde faktisk tænkt mig, som plan B, at sætte træplader på begge sider, hævet en cm udfra væggen og sprøjte noget skum ind - men det giver ikke så meget, kan jeg nu forstå :-/
Annonce
cdp, når der nu er 8.8 grader helt inde ved vinduets kant, og omkring 14-15 grader hvor ydermuren stopper, kunne det så ikke tyde på afstanden ud til omverdenen har noget at sige, selv i så kompakt et materiale? Det er jo 5-6 grader på noget der ligner 80-90 mm, altså en grad per 15 mm-ish. Hvis man kunne øge afstanden ud til omverdenen med f.eks. 90 mm, ville man så ikke vinde noget? Og hvis ikke, hvor fejler min logik?

I løbet af vindueskarmens 120 mm er temperaturen på ydermuren jo også steget fra 1 grad (udetemperatur) til 8.8 grader. Dette er også cirka 1 grad per 15 mm. Tilsyneladende et ret lineært forløb.
Varmetabet er ligefrem proportionalt med afstanden gennem mediet som du selv er ved at have snuset dig frem til, men varmeledningskoefficienten er så høj på en massiv sten at selv 10 mm isolering vil være bedre end en forøgelse af materialetykkelsen med 200 mm.



Selvbygger med stort S. 
Superdiy - tak (y) Ja, den er faktisk overraskende lineær. Jeg har prøvet at skitsere det i Visio og Excel, udfra målingerne på termokameraet (venstre side af skemaet). I højre side af skemaet har jeg lavet en rille 100 mm dyb og 30 mm bred, og beregnet længde af hhv. den grønne og den lilla pil. De er hhv. 258 og 298 mm, og når jeg ekstrapolerer på grafen fra venstre side, så ender jeg på hhv. 18 grader og 20.5 grader. Hvis jeg ikke er helt væk, så vil der istedet for 8.8 grader i krogen ved vindueskarmen nu blive 18 grader, og dermed et pænt stykke over dugpunktet.

Misser jeg noget, i min iver for at få det til at lykkes på denne måde? Og i så fald, hvad? Grunden til at jeg helst ikke vil sætte isolering og plade på lysningen, er at vi holder af det nuværende rustikke look, samt afslutningen ud imod indervæggens inderste flade (altså ingen gerigt). Så jeg hælder til en løsning som er skjult.
Hvad med at opsætte skamowallplader i lysningen?

Overså de sidste linier i dit sidste indlæg om helst ingen plader. 
Din ydermur sten er blevet opvarmet af indeluften. Jo længere den er inde i rummet jo mere varme har den modtaget. Det er meget enkelt det vi kalder varmetab. 
Jeg har selv haft et hus hvor den isolerings strimmel manglede. Der kom der en meget præcis afgrænset mug stribe bag gardiner. 
Du skal skære så dybt du kan, og så hugge resten af ydermursten væk. Skærerillen skal netop ligge midt ud for vindues karmen. Den udhuggede rille fyldes med flamingo eller rockwool strimmel 20- 30 mm Så kan du måske vandskure på den synlige del indvendig.
Det er klart at du måske kan skære den rille skråt ind til hulmuren. På den måde bliver det blå stykke imellem x1 og x2 jo til inder mur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis