Kuldebro ved 27 cm tyk ydermur

Hej :)

Jeg bor i et hus hvor ydermuren er cirka 120 år gammel og består af store blokke med en tykkelse på cirka 27 cm. Vinduernes karme er 12 cm og er rykket 5 cm ind, hvilket efterlader cirka 10 cm ydermur indenfor. Her dannes der kondens 24/7 uanset udluftningsgraden, og fladen er kold, bekræftet med både hænder og et termokamera.

Senere på året skal der nye vinduer i og i den omgang vil jeg gerne "kuldebroen" til livs. Er det nok at skære en rille ind i ydermuren for at "forlænge kuldens vej" ind til den indvendige lysning? I så fald:
1) Hvor dyb en rille skal man sigte efter?
2) Hvor bred bør man lave rillen?
3) Bør man lave rillen på alle 4 sider (begge sider og top/bund)?
4) Skal rillen placeres så langt som muligt fra ydervæggens yderflade, for at gavne bedst, eller er en anden placering bedre?
5) Kan jeg lave rillen selv, og i så fald, hvilket grej bør jeg anskaffe?

Mvh René
Hej :) Jeg bor i et hus hvor ydermuren er cirka... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for input, Tusse og Erik (y)

Erik, jeg er lidt i tvivl om præcis hvad du mener, men jeg tolker det på den måde jeg har vist i skitserne. Dit sidste forslag (B) med at save skråt - er det korrekt forstået? I så fald kræver det et snit på 173 mm - kan man godt skære så dybt? Og hvad med den løse trekant - bliver den ikke sårbar?

I dit første forslag vil du skære dybt, midt for vindueskarmen, og så hugge alt det grøn-markerede væk - er det rigtigt forstået?

Hvis snittet i forslag B kun bliver f.eks. 100 mm dybt, vil der så stadig være en effekt, eller skal man nødvendigvis helt hen til det mørtel som binder yder- og indermur sammen? Er det fordi det ikke leder varme så godt?

Og lige et spørgsmål mere - håber det er ok :) De punkter jeg har nu, hvor jeg har hhv. 8.8 grader og 15 grader. De to punkter er jo begge "lige tæt" på den varme indeluft, så hvad gør dem forskellige i temperatur? Er det afstanden til det kolde glas? I så fald, vil det måske i virkeligheden være nok bare at skifte vinduerne til noget moderne (de er cirka 30 år gamle).
I dit allerførte indslag viser du en skitse "nuværende " Det er den jeg går ud fra.
Her viser du ydermur, hulmur og indermur. 
Isolering / rille skal gå midt på vindues karm og ind til hulmur.
I praksis ser jeg kun en løsning, nemlig at hugge den del væk af ydermur som er i den varme del og så erstatte det der er hugget væk med isolering. 
Den 173 mm lange rille du viser sidst er det ikke muligt at lave med almindelig værktøj. Den gavner også kun hvis den er 10 - 20 mm tyk og når ind til hulmur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok, så er jeg med. Hvis du kigger på min seneste skitse som hedder A, så ville du fjerne alt det grøn-markerede og lægge isolering ind i bunden af hullet, samt på siden af hullet som er midt for vindueskarmen, right? Og pudse op så lysningen igen går ud ét med indermurens lysningsdel, ikke? Hvor tykt lag puds ville du lægge på? Jeg forestiller mig at det vil være skrøbeligt hvis det f.eks. kun er et 10 mm tykt lag, som kun binder fast i indermuren, og hviler på flamingo.
Erik, mister man ikke noget styrke hvis man helt fjerner forbindelsen imellem inder- og ydermur?
Det er ikke forbindelsen ved døre og vinduer som holder det sammen. Det er murbindere i hele muren som har den funktion. 
Det kan blive et problem at pudse direkte på en bred flamingo kant.
Med udgangspunkt i din skitse A har jeg i lignende situation fjernet det grønne samt det blå ned til hulmur (hvor der på skitse B står 173 mm.)
Der er så lagt 20 mm tyk flamingo strimmel ( ca. 100 mm bred) ind, som dækkes af vindues karm, resten er udfyldt med mørtel og mursten stumper ind imod den lilla inde mur. Så har du brudt kuldebroen, og kan pudse op indvendig.  
Det skal naturligvis laves både i sider og top. I bunden kan der være hul ned til hulmuren med isolering hvis du bruger vindues bundstykke. 
Vindue fastgøres i falsen så skruer komme ind i ydermur, og der stoppes med passende materiale. Er det trævinduer foretrækker jeg tjæret værk, tæt fuge indendørs og mørtelfuge udendørs. Her kan man med fordel armere mørtelen med fibre eller som jeg der har brugt fæhår.

Annonce
Tak for super svar! Det bliver en stor omgang men det bliver godt :) Kan du huske hvor lang tid du cirka brugte per vindue?
Nej det jeg tæller ikke timer på sådanne enkelt trin, men det er ikke så stort et arbejde, men hele projekt er naturligvis noget der tager tid.
 Du hugger / skærer ud hvor fuge er mellem yder og indermur samt de vandrette fuger. Så har du taget styrken af en murstens stump som flækker fint ved at give det en ordentlig skrald på mejsel. Brug en god fladmejsel.
Hvis de ikke flækker men går løse, så skal slaget komme skråt oppe eller nedefra.

Roger. Altså, ydermuren består af nogle store "blokke", som er noget der ligner 50x27x27 cm. De "små" almindelige mursten i indermuren skal jeg vel bare lade være. Kender du den slags "blokke"? Jeg ved ikke hvad de hedder, men jeg så deres aftegning da jeg kiggede på gavlen med et termokamera - der kunne jeg se at de var noget der lignede 50x27 cm - nogle store svin. Og dyben kunne jeg se ved vinduerne.

Jeg kan ikke komme i tanker om hvilke materialer det kan være. Leca blokke kan være 50 cm lange men kun 20 cm høje. 
Så når du kommer i gang må du se hvilken metode der virker bedst. Som jeg beskriver med at hugge med fladmejsel eller måske save med bajonet sav med diamant på tænderne.

Allright. God ide med bajonet. Tak for alle tippene (y)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis