Tohatsu 2.5HK gl. model, starter ikke (gnist ude af tur)

Mojn.
Jeg har en lille 2.5HK 2 takts påhængsmotor som har været under vand og nu vil den ikke starte.
Først skiftede jeg tændrøret, uden held.
Derefter skiftede jeg cdi boksen (den har den lille sorte boks - ikke platiner) og til sidst selve spolen.
Jeg mangler altså kun at skifte højspændingsspolen - giver det mening?
Den har affektionsværdi og nu er jeg blevet en smule sur over ikke at kunne gennemskue hvad årsagen er.
Jeg lavede en slowmotion video hvor man kan se gnisterne ude af tur.
https://youtube.com/shorts/CMVOudY9p3c?si=gknbVlEQ-jPIDo11
Alle forslag modtages :-)
/Jes
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal kunne trække en gnist på mindst 10-15 mm, når du rykker i snoren (er alt i orden kan den trække længere gnist, men undlad at teste det, da det stresser systemet)
1 mm gnist i fri luft svare ​ca til 1000 volt..
Du kan teste med sådan en her ​LiNk​​​

​Er det et nyt tændrør du prøver med ?



Vi prøver igen, i morgen --
Måske noten i svinghjulet er sprungen, eller der er meget rust på svinghjulet. (eller magneterne er gået løse)
Kender ikke lige den motor, sidder der en tændspole ude ​på selve motoren, som får strøm fra en spole "under" svinghjulet.

Vi prøver igen, i morgen --
Er tændrøret vådt, når du tager den ud lige efter du har prøvet at starte den?
Hvis ikke, prøv at give den 15-20 dråber benzin, direkte ned igennem tændrørshullet, tændrør i og start!
Tændrøret er vådt når det kommer ud, så det er ikke problemet.
Det er en de motorer med spole under svinghjulet (ingen platiner), en CDI boks og så en højspændingsspole til tændrøret.
Svinghjulet ser fint ud, ingen løse magneter, og kun lidt overfladerust.
Flere forslag?

Billede: Spolen er også skiftet (gammel på billedet), det forandrede ikke noget.
Annonce
Prøv at puds alt rust af magneterne, og enderne på tændspolen, tændspolen skal sidde så tæt på svinghjulet som muligt, hvis der er justeringsmuligheder.¨Tjek også stel forbindelsen på spolen (og alle andre stel forbindelser)
(Du skal også have fjernet rusten på akslen, så den ikke breder sig ned under pakdåsen, for så vil den hurtigt blive slidt)
Tjek at noten i svinghjulet sidder korrekt.
Hvad med selve tændrørsledningen og hætten, prøv at mål modstanden.

Jeg ville afmontere ledningen til stopknappen, det er før set en delvis defekt stopknap har givet problemer.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvorfra får CDI boksen sin puls?
GodeVen skrev den 05-02-2024 15:48:15

Hvorfra får CDI boksen sin puls?

 Jeg ved det faktisk ikke, jeg antager at det “bare” er timing fra magneterne i svinghjulet til spolen, men jeg har aldrig skilt en af de små cdi bokse ad.

På større motorer sidder der en sensor som styrer timingen (Top Dead Center eller Ignition Point) og så styrer CDI boksen tændingen efter dette.

De mange gnister tyder på at signalet til gnist tidspunktet ikke fungerer som det skal. Hvis du kan finde oplysninger om hvordan man indstiller tænding, må du af den vej kunne finde ud hvad du skal kigge på.

Hvis det er direkte styret af spolens position (som ved nogle motorsave) , giver det ikke mening at der er en CDI boks. Er der not i svinghjulets aksel?
Jeg ville først prøve at afbryde stopknappen, når motoren har været under vand kan det sagtens være den der driller.

Når der sidder sådan en spole under svinghjulet er det den der sætter tændingstidspunktet, og levere strømmen til cdi, som så får en kort strømpuls, hver gang magneten køre forbi spolen.
De små motorer er som regel meget simpelt opbygget..
Som det kan ses på denne reservedelstegning her. ( de to ting der er indrammet med stiplede liner, er stopknap, og tændrørs hætte/ledning)


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis