Skimmel i koldt loftsrum?

Kære Lav-det-selv forum

Jeg har læst lidt forskellige tråde herinde og kan se det ikke er et ukendt problem. Jeg vil dog alligevel gerne høre jeres vurdering af vores specifikke udfordring.
Kæresten og jeg har købt hus for et års tids siden og nu haft første vinter i det. Huset er et gammelt bindingsværkshus fra 1940 på ca. 70m2 med fjernvarme, pudset facade, koldt tag og tagpap på brædder.
Over vinteren kunne jeg se rimfrost på undertaget. Temperaturen er nu skiftet til plusgrader igen, og frosten er tøet op, med opfugtet undertaget til følge, der har udviklet sig til en solid omgang skimmelsvamp(?).

Taget har en større åbning i den ene endegavl (20x30cm), men intet i den anden. Huset er pudset tæt op under tagudhæng, så det er altså primært fra gavlen der kommer ventilation. Skimmelvæksten er primært lokaliseret under taget i modsatte gavl.
Der er ca. 200mm isolering mellem beboelse og loft og ingen dampspærre (undtagen soveværelse), og vi planlægger at efterisolere ydervægge med multipor.

Spørgsmålet er om dette fugt udgør et reelt problem for 1) taget- og bygningens konstruktion og 2) sundhedsmæssige ved beboelse?

At installere dampspærre i alle lofter vil være en stor opgave og jeg håber derfor dette kan undgås. Jeg har overvejet at lave hul i modsatte endegavl, således der kommer gennemstrømning under taget, samt installere en varmegenvindingsventilation i det primære beboelsesrum.

Vil dette løse problemet eller skal der mere drastiske midler til værks for at komme problemet til livs?
Jeg tager meget gerne imod input og gode råd til løsninger :)

Med venlig hilsen
Thor
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lav et lignende hul i den modsatte gavl, det vil hjælpe.

Du kan evt. sætte en ventilator til at blæse igennem, hvis du vil have fugten hurtigere ud. (når du har lavet hul i modsatte gavl)

Vi prøver igen, i morgen --
Som je_ns skriver så mere ventilation - hurtigt!!
Det er tydeligt ud fra dine billeder at der er opfugtet træværk med skimmel i overfladenog måske begyndenderåd. Dog ikke let at nedbringe fugtighed på denne årstid mm vi får mere frost.

Jo mere du kan reducere tilførslen af fugt er også godt - varm fugtig luft der undslipper fra den indvendige side (pga den manglende dampspærre) vil stadig kondensere mod det første kolde objekt det møder (undertaget).

Du bør også kraftigt overveje at bekæmpe det nuværende skimmel inden det udvikler sig til reel svamp og råd, men også vanskeligt at gøre effektivt i nuværende klima.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis