Solcelleanlæg skal/skal ikke

Hejsa,
Jeg sidder med kraftige overvejelser om at installerer solcelle anlæg på huset.
Men er lidt i tvivl om det kan betale sig eller ej.

Ifølge mine beregninger vil det kommer til at gå nogenlunde lige op rent økonomisk.
Her har jeg samlet lidt fakta til udregningen.

- Pris på solcelleanlæg: 115.000
- Indeholder 15 paneler, 9 kWh batteri, hybrid inverter.
- Smartbox til intelligent styring (Oplade batteri når strøm er billigst (Når det er nødvendigt)
- Installation og Montering osv.

Anlægget skulle dække ca. 6300kwh af de 10500kwh forbrug jeg havde sidste år.

Økonomisk vil det give ikke give mig nogen umiddelbart gevinst nu og her. Tværtimod måske
- De 4.000 kWh der ikke er dækket, vil prisen være sen samme som idag
- Lån til solcelle anlæg er 1200kr om mnd. til bank

Det vil give mig en gennemsnitlig måned pris, taget efter de gennemsnitlige pris i uge 1 og 2 på ca. 2,45,
4200 x 2,45 = 10290kr / 12 = 858kr pr. Mnd.
+ 1200 til bank
Ialt pr mnd. 2058kr

Mit forbrug i 2023 havde jeg en månedlig gennemsnitlig udgift på 1600kr

Altså 450kr mindre end hvad det som udgangspunkt vil give mig af solcelle anlæg.

Når bank lån så er betalt ud om 10år giver det selvfølge en fin gevinst pr mnd.

Derudover har jeg læst mig frem til at husbærdi stiger 3% ved montering af solceller. Det beløb svarer faktisk til hvad solcellerne koster.
Så solcellerne er jo tjent ind den vej kan man sige.

Til info så lidt info om hus.
Bygget i 1998
Har varmepumpe
Har Genvex
Har 1 elbil (lader ca 1 gang om ugen)

Kan ikke rigtig gennemskue om det er rentabelt og om det kan betale sig.

Nogen der kan hitte hoved og hale i det?

Kan det betale sig?

Pft
Gicls

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er allerede afgiftsfritaget for elforbrug over 4000kwh, så der, du sparer, bliver vel på det billigste af dit forbrug.

Samtidigt skal du mindske dit elforbrug / pris med 3/4 for at forrente lånet. Alene dét lyder urealistisk. Efter 10 år er du selvfølgelig fri af lån osv, men til den tid kan verden se meget anderledes ud.

For mig at se er det som fastforrentet lån: historisk er det dyrere, men for nogle sover man bedre om natten med den type lån. God nattesøvn er uvurderligt.

Omvendt, det er et nyere hus og kan derfor givetvis øges til en højere energiklasse måske? ​Hvis vores hus steg 3% i vurdering bag en 115tkr investering i solceller, havde det været en vildt god forretning for os. Hvor har du det tal fra?
læste et sted på nettet at et hus steg i omegnen af 3 procent.
Prøver at se om jeg kan finde det.

For mig at se vil et solcelle anlæg ikke rigtig give mig en gevinst og hvis det gør er det ret minimalt.
I alt fald de første 10 år.

 

Nu er det jo sådan at boligmarkedet går op og ned. Vi købte vores hus i 2009 for 1,1 million. I dag vil det kunne sælges for omkring 1 million efter det i flere år har været endnu længere nede i pris.
Så at sige/påstå at fordi man installere solceller så vil huset stige 3 procent vil jeg mene er vildt overdrevet, da der er mange andre faktorer der bestemmer prisen på et hus.
Det kan da godt være at det kan stige 3 procent på strandvejen nord for København, men gælder det også i en lille flække i det mørke Jylland  
Det næste er at 10års tilbagebetalingstid er jo ret lang, og hvad sker der med solcellernes udvikling i den tid? Ville du købe et hus med solceller der er "forældede", eller se dem som en "merværdi" på huset, når de er 10 år gamle ?
Hvad vil der ske med elprisen hvis vi får endnu større og mere effektive vindmølleparker?  

Jeg tror man skal installere solceller eller anden vedvarende energi ud fra en holdning om at det er godt for miljøet og ens egen ro i maven, ikke pengepungen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har lavet et regneark som tager udgangspunkt i et eksisterende solanlægs strømproduktion i perioden 1/10-2022 til 30/9-2023.
Strømprisen køb/salg er gennemsnitprisen over et helt døgn,
Du kan evt. tage en kopi af det, og sidde forsøge at rette det til.
I det gule felt, kan du indtaste dit anlægs effekt.
SolCelle budget beregning
Annonce
Når du har batteri og intelligent ladestyring, kan du helt undgå at købe strøm i de dyre timer, også om vinteren. 

Søren O
Søren O skrev den 21-01-2024 12:49:33

Når du har batteri og intelligent ladestyring, kan du helt undgå at købe strøm i de dyre timer, også om vinteren. 

 Det er nok der, den primære besparelse og udfordring findes. For det er svært at beregne den præcise pris pr kWh på batteriets opladning og slid. 


Læser at de holder op til 10.000 cyklusser, men kun må aflades max 80%. Men også at der kan være op til 20% spildt strøm i konvertering og lagring. Det er for mig at se en ret væsentlig kalkulation, som jeg har til gode at se overbevisende beregninger på. 
Jeg regnede engang på vores eget forbrug. Vi bruger 25% mere strøm om sommeren og bruger 60-70% af vores strøm i de dyreste timer.

For os ligger rentabiliteten / ROI helt nede omkring 7-8 år trods at vi er elopvarmet officielt og ikke har el bil. Det er forrentningen af købsprisen vs investeringer der gør, at det pt er uaktuelt for os. Plus et tag der skal skiftes før solcellerne i så fald.

Det døjer TS ikke med. 
Inden du overvejer solceller, skal du tjekke om taget ikke skal skiftes i levetiden og hvilken retning dit tag er. Syd er bedst. Jeg mener at man kan få sådan nogle grønne lån, som er meget billige. Det er også værd at undersøge.
Jeg har lavet en del beregninger på solceller og det er sjældent at det ikke kan betale sig, specielt når du har varmepumpe, jeg tænker også at du har mulighed for at ligge energi i din buffer, skulle du havde svært ved at komme af med strømmen. Det vigtigste er bare at man ikke sælger, hvis det er muligt. Med lidt held rykker i også op i energimærke.

it is better to burn out than to fade away
Ja, har fortsat lidt svært ved at regne ud om det vil være en god forretning eller ej.
Huset/taget er fra 1998 så “ok” nyt. Og taget er i rigtig din stand.
Har allerede fået tilbudt et energimål i min bank og udgiften vil være 1250kr om måneden i 10 år.
Det vil jeg umiddelbart ikke kunne spare på månedlig basis, tror det vil koste mig en anelse mere end uden solceller. Ihvertfald de første 10 år.
Energimærket udløb i 2021, så er ikke helt klar over hvad det er idag.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis