Solcelleanlæg skal/skal ikke

Hejsa,
Jeg sidder med kraftige overvejelser om at installerer solcelle anlæg på huset.
Men er lidt i tvivl om det kan betale sig eller ej.

Ifølge mine beregninger vil det kommer til at gå nogenlunde lige op rent økonomisk.
Her har jeg samlet lidt fakta til udregningen.

- Pris på solcelleanlæg: 115.000
- Indeholder 15 paneler, 9 kWh batteri, hybrid inverter.
- Smartbox til intelligent styring (Oplade batteri når strøm er billigst (Når det er nødvendigt)
- Installation og Montering osv.

Anlægget skulle dække ca. 6300kwh af de 10500kwh forbrug jeg havde sidste år.

Økonomisk vil det give ikke give mig nogen umiddelbart gevinst nu og her. Tværtimod måske
- De 4.000 kWh der ikke er dækket, vil prisen være sen samme som idag
- Lån til solcelle anlæg er 1200kr om mnd. til bank

Det vil give mig en gennemsnitlig måned pris, taget efter de gennemsnitlige pris i uge 1 og 2 på ca. 2,45,
4200 x 2,45 = 10290kr / 12 = 858kr pr. Mnd.
+ 1200 til bank
Ialt pr mnd. 2058kr

Mit forbrug i 2023 havde jeg en månedlig gennemsnitlig udgift på 1600kr

Altså 450kr mindre end hvad det som udgangspunkt vil give mig af solcelle anlæg.

Når bank lån så er betalt ud om 10år giver det selvfølge en fin gevinst pr mnd.

Derudover har jeg læst mig frem til at husbærdi stiger 3% ved montering af solceller. Det beløb svarer faktisk til hvad solcellerne koster.
Så solcellerne er jo tjent ind den vej kan man sige.

Til info så lidt info om hus.
Bygget i 1998
Har varmepumpe
Har Genvex
Har 1 elbil (lader ca 1 gang om ugen)

Kan ikke rigtig gennemskue om det er rentabelt og om det kan betale sig.

Nogen der kan hitte hoved og hale i det?

Kan det betale sig?

Pft
Gicls

 

Hejsa, Jeg sidder med kraftige overvejelser om at... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vel ikke noget galt i at sælge overskudsstrøm, så længe elprisen ikke er negativ? 
Det er vel et spørgsmål om at det er mere rentabelt at benytte det selv.
kimcarlsen skrev den 29-01-2024 07:40:33

Der er vel ikke noget galt i at sælge overskudsstrøm, så længe elprisen ikke er negativ? 
Det er vel et spørgsmål om at det er mere rentabelt at benytte det selv.

 Nej der er intet galt med at sælge strøm, men hvis man kan bruge den selv eller lagere den til senere, er det klart at foretrække 


it is better to burn out than to fade away
Markedsmekanismen er, at når man selv kan sælge overskudsstrøm, kan naboen jo også. Så typisk falder prisen gevaldigt på de solrige dage. Naturligvis med undtagelser. Derfor så mange går efter automatiserede løsninger, hvor systemet ikke sælger, hvis der opnås negativ indtjening herved.

rentabiliteten ved solceller ligger imo ved:
- værdistigning
- energimærke
- uafhængighed af Putins luner
- mange billige muligheder (som elitag eks)

Men hvis man skal låne til det, bliver det hurtigt en anden case. 
De løbske elpriser i 2022 bruges ofte som argument for at investere solceller. Læser man ældre sider, skal man være opmærksom på, at de vurderer økonomien af solceller på et lovgrundlag, der ikke eksisterer mere.

Man bør tage beslutning ud fra de nuværende regler og kigge på fremtiden. Den store udbredelse af solceller vil alt andet lige, give lavere strømpriser på solrige dage.

https://greenpowerdenmark.dk/nyheder/rekord-flere-timer-med-negative-elpriser-nogensinde
https://www.mps-solutions.dk/energipolitik/negative-elpriser-mindsker-solcellers-vaerdi/

Hvis man ikke har afgift fritagelse pga. varmepumpe eller elvarme, vil der altid være afgiften at spare. Har man afgiftsfritagelse, kan det næppe betale sig med solceller.

Hvis man har el-bil, kan man få afgiftsfritagelse til opladning fra sit el-selskab. Den mulighed mister man, hvis man har solceller, da laderen normalt ikke kan kende forskel på solcellestrøm og købt strøm. Så man ender let med at betale el-afgift til opladning om vinteren, hvor el-bilen har sit største forbrug.

Så med de regler vi har i dag, er solceller og varmepumpe er en dårlig kombination, det samme med solceller og el-bil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis