Cirkulationspumpe gasfyr uden cirkulationsindgang

Jeg har fået nyt gasfyr installeret og prøver at forstå logikken med cirkulationspumpen. Det gamle fyr havde indgang til cirkulation. Det nye har ikke denne indgang og cirkulationen er koblet på det kolde vand. Kan nogen forklare mig logikken her?
Tak 😊
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld de store bogstaver, CapsLock var aktiveret
efry skrev den 19-01-2024 19:56:54

eR DET CIRKULATION AF VAND TIL RADIATORERNE ELLER ER DET TIL CIRKULATION AF DET VARME VAND?

 Det er det varme vand. 

Ideen med cirkulation af det varme vand er jo, at vandet i rørene hele tiden cirkulerer rundt i rørene og i beholderen, hvori vandet opvarmes. For at dette kan lade sig gøre må returen nødvendigvis komme ind samme sted, som hvor det kolde vand tilsættes, når der er forbrug af varmt vand.
Annonce
efry skrev den 19-01-2024 21:25:11

Ideen med cirkulation af det varme vand er jo, at vandet i rørene hele tiden cirkulerer rundt i rørene og i beholderen, hvori vandet opvarmes. For at dette kan lade sig gøre må returen nødvendigvis komme ind samme sted, som hvor det kolde vand tilsættes, når der er forbrug af varmt vand.

 Men jeg forstår ikke helt hvordan det virker på det nye fyr. Det er kun fordi cirkulationspumpen larmer, at jeg begyndte at interessere mig for det. Det gjorde den ikke før. Og på det gamle fyr var det logisk idet der var en indgang i selve fyret til cirkulation. 

På det nye fyr er der kun varmt og koldt vandsudgang (og 2 til radiatorer). Cirkulation er så sat på koldtvandsudgangen. Hvor går det lunkne vand fra returcirkuleringen hen? Tilbage i beholderen, eller ud i det kolde forbrugsvand? Se billede. 

 Hvor går det lunkne vand fra returcirkuleringen hen? Tilbage i beholderen, eller ud i det kolde forbrugsvand? Se billede.
Det "lunkne" vand fra cirkuleringen går tilbage i beholderen og videre til varmtvands afgangen på vandvarmeren. 
Du kan i øvrigt spare lidt energi ved at kun have cirkulation på det varme vand i de tider, hvor der bruges varmt vand. Eksempelvis om morgenen og om eftermiddagen, når der er nogen hjemme og indtil f.eks. kl 22.

fase
Der SKAL være en kontraventil der sikrer at det varme vand (cirkulationsvandet) ikke kan komme ud i koldtvandsledningen.

Søren O
S. Fabrin skrev den 20-01-2024 13:24:11

 
Det "lunkne" vand fra cirkuleringen går tilbage i beholderen og videre til varmtvands afgangen på vandvarmeren.
Du kan i øvrigt spare lidt energi ved at kun have cirkulation på det varme vand i de tider, hvor der bruges varmt vand. Eksempelvis om morgenen og om eftermiddagen, når der er nogen hjemme og indtil f.eks. kl 22.

Men er der ikke konstant tryk på det kolde vand? Hvordan kan vandet fra cirkulationen presse sig tilbage i beholderen imod trykket fra det kolde vand?

Cirkulationspumpen er en med auto adapt funktion, så den "lærer" forbrugsmønsteret de første 14 dage, og så kører efter det for at spare energi.
Søren O skrev den 20-01-2024 13:40:12

Der SKAL være en kontraventil der sikrer at det varme vand (cirkulationsvandet) ikke kan komme ud i koldtvandsledningen.

 Det kan jeg ikke gennemskue om der er. Men det kolde vand er iskoldt, så tror ikke der kommer varmt vand ud i det.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis