Cirkulationspumpe gasfyr uden cirkulationsindgang

Jeg har fået nyt gasfyr installeret og prøver at forstå logikken med cirkulationspumpen. Det gamle fyr havde indgang til cirkulation. Det nye har ikke denne indgang og cirkulationen er koblet på det kolde vand. Kan nogen forklare mig logikken her?
Tak 😊
Jeg har fået nyt gasfyr installeret og prøver at... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men er der ikke konstant tryk på det kolde vand? Hvordan kan vandet fra cirkulationen presse sig tilbage i beholderen imod trykket fra det kolde vand?
Cirkulationspumpen er en med auto adapt funktion, så den "lærer" forbrugsmønsteret de første 14 dage, og så kører efter det for at spare energi.


Cirkulationspumpen skal ikke overvinde trykket på det kolde vand. Trykket på det varme vand er lige så stort som det kolde vand, så det er bare et spørgsmål om at cirkulere i varmtvandsbeholderen og varmt vandsystemet.
Når pumpen lærer af forbrugsmønstret er det OK.

fase
S. Fabrin skrev den 20-01-2024 14:38:53

Cirkulationspumpen skal ikke overvinde trykket på det kolde vand. Trykket på det varme vand er lige så stort som det kolde vand, så det er bare et spørgsmål om at cirkulere i varmtvandsbeholderen og varmt vandsystemet.
Når pumpen lærer af forbrugsmønstret er det OK.

Jeg er måske fatsvag, men jeg forstår stadig ikke hvordan vandet kan cirkulere. Det varme vand bliver pumpet frem i et rør, og kommer så tilbage, hvor det er koblet på det kolde vand. Er det kolde og det varme rør ikke 2 forskellige strenge? 

Nix samme streng, det kolde vand ledes jo bare gennem vvb hvor det varmes op.
Nej det kolde- og det varmevand er ikke to forskellige strenge. Prøv at forestille dig, at du slukker for din varmtvandsbeholder, så vil der stadig komme vand ud af den varme hane på blandingsbatteriet. Det er godt nok koldt selvom det kommer gennem vandvarmeren, men uden at bliver varmet op. Altså samme same streng, men nu uden at blive varmet op. Nu vil vi gerne have at det varme vand er tilstede med det samme ved det tapsted, der er længst væk. Hvordan gør vi det? Vi trækker et rør fra det tapsted, der er længst væk og tilbage til indgangen på varmtvandsbeholderen. Og for at få vandet til at cirkulere forsyner vi cirkulationsrøret med en pumpe, som sørger for at der strømmer vand gennem vandvarmeren (vi huskede lige at tænde for den igen) og gennem varmtvandsrøret til sidste tapsted og retur. Koldtvandtilslutningen  på vandvarmeren er forsynet med en kontraventil, som sørger for, at der ikke strømmer varmt vand ud i koldvandtilslutningen.
Det varme vand bliver ikke pumpet frem. Vandværkstrykket sørger for at der vand i den varme hane. Cirkulationspumpen sørger for at det varme vand cirkulerer.

fase
Jeg har ikke læst hele tråden igennem, men prøver at forklare det på min måde, for at se om det hjælper på (mis)forståelsen
Jo trykket i det kolde vand er konstant høj og langt højere end cirkulations pumpen kan klare. MEN det varme vand ude ved sidste varmvands hane har jo samme høje tryk som det kolde vand, så cirkulations pumpen skal kun øge trykket en smule for at få vandet til at bevæge sig.
Det samme gælder jo for hele radiator anlægget. Her er der også langt højere tryk end cirkulations pumpe kan klare. Men det kan stadig flytte vandet da det "statiske" tryk er lige høj på fremløb og retur. 
Vi har jo også et lufttryk her på jorden som er langt højere end f.eks en ventilator i en emhætte kan modgå. Men fordi trykket ude og inde i huset er det samme så kan ventilatoren stadig blæse luft ud.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 22-01-2024 14:48:53

Nej det kolde- og det varmevand er ikke to forskellige strenge. Prøv at forestille dig, at du slukker for din varmtvandsbeholder, så vil der stadig komme vand ud af den varme hane på blandingsbatteriet. Det er godt nok koldt selvom det kommer gennem vandvarmeren, men uden at bliver varmet op. Altså samme same streng, men nu uden at blive varmet op. Nu vil vi gerne have at det varme vand er tilstede med det samme ved det tapsted, der er længst væk. Hvordan gør vi det? Vi trækker et rør fra det tapsted, der er længst væk og tilbage til indgangen på varmtvandsbeholderen. Og for at få vandet til at cirkulere forsyner vi cirkulationsrøret med en pumpe, som sørger for at der strømmer vand gennem vandvarmeren (vi huskede lige at tænde for den igen) og gennem varmtvandsrøret til sidste tapsted og retur. Koldtvandtilslutningen  på vandvarmeren er forsynet med en kontraventil, som sørger for, at der ikke strømmer varmt vand ud i koldvandtilslutningen.
Det varme vand bliver ikke pumpet frem. Vandværkstrykket sørger for at der vand i den varme hane. Cirkulationspumpen sørger for at det varme vand cirkulerer.

 Tak for den gode forklaring. Jeg tror femøret faldt nu  

Jeg har hele tiden troet at vandtilførsel til fyret var et andet sted under fyret, og de to rør jeg kunne se, var udgange fra fyret. En til koldt og en til varmt. Men hvis jeg forstår det rigtigt nu, er der kun to tilslutninger til forbrugsvand - en indgang og en udgang (varm). Det kolde forbrugsvand går helt forbi fyret. Så giver det hele mening (hvis jeg har forstået det rigtigt denne gang) 

Tak for svar allesammen  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis