Korrekt støbning samt vådrumssikring omkring gulvafløb

Hej med jer.

Efter at have støbt badeværelsegulv her i weekenden, så mangler jeg kun at støbe den firkant som skal udgøre brusenichen og have fald imod afløb. Processen med at lave ledere langs væggen og så lave fald fra alle 4 sider har jeg som sådan styr på   

Men 2 ting er jeg lidt i tvivl om:

1: Støber man beton helt op til overkanten af afløbet? (på billedet mangler den blanke afslutningsramme som risten skal ligge i). Mine fliser er 9mm plus at der skal fliselim under - så tænker at fliserne kommer til at ligge noget højere end rist og ramme?

2: Jeg har søgt nettet tyndt om hvordan man laver korrekt vådrumsmembran til denne type afløb. Til andre typer afløb findes manchetter og lignende, men synes ikke jeg kan finde noget til denne? Hvordan laver man den tæt imod afløbet? Gerne noget billede- eller videomateriale som beskriver dette.

På forhånd 1000 tak   

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afløb er ikke godkendt til smøremembran,
prøv at Google afløb til smøremembran
Vil det sige at jeg ikke kan bruge det i forbindelse med vådrumsmembran?   

Ikke hvis det skal være godkendt 
Måske alligevel  https://drive.google.com/file/d/1B1tjae_yuWkCgpclCPskCMQOh2_CUegq/view?usp=drivesdk
johnm skrev den 15-01-2024 19:54:13

Måske alligevel  https://drive.google.com/file/d/1B1tjae_yuWkCgpclCPskCMQOh2_CUegq/view?usp=drivesdk

Hej John.
Jeg kan desværre ikke åbne dit link   
Annonce
Er det ikke en standard purus afløbsskål?

Hvis der er så har fabrikanten en fin tegning af hvordan vådrumssikring skal udføres med en tætningsmembran i monteringsanvisningen.
Det giver dog stort set sig selv. Afløbet skal naturligvis sættes i en højde så det med rammen og risten passer med færdig gulvhøjde incl. lim og klinker.
Tætningen laves med en gummidug der smøres til med vådrumsmembran.

Selvbygger med stort S. 
johnm skrev den 15-01-2024 20:48:20

..

Præcis den instruktion jeg mente. Den følger med skålen når man køber den.

Selvbygger med stort S. 
Der er jo et helt standard afløb med flange for vådrumsmembran. Det er ligetil. Flangen skal ligge plant med betonen, så der kan klæbes en manchet ned over denne, og ud på gulvet.
Herefter smøres membranen på gulv og flange.
Fliser lægges på med fuge mod risterammen, som først klæbes på afløbet med tec7 eller anden vandfast klæber, som ikke er silikone.

Manchet findes som en klæbedug fra både Alfix og Lip, og er universel, så du klipper selv hullet til afløbet. Den følger med i visse "komplette" vådrumskits.

Elektronikteknikeren
Tak for de fine input !!
Hvis jeg læser det rigtig, så skal en afløbsmanchet klistres på gulvet, skæres til indvendig i det firkantede afløb og trykkes ned og forsegles på ydersiden af af afløbsskålen.
Havde bare stirret mig blind på de løsninger hvor der er en smørremembran som lægger plant med gulvet.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis