Korrekt støbning samt vådrumssikring omkring gulvafløb

Hej med jer.

Efter at have støbt badeværelsegulv her i weekenden, så mangler jeg kun at støbe den firkant som skal udgøre brusenichen og have fald imod afløb. Processen med at lave ledere langs væggen og så lave fald fra alle 4 sider har jeg som sådan styr på   

Men 2 ting er jeg lidt i tvivl om:

1: Støber man beton helt op til overkanten af afløbet? (på billedet mangler den blanke afslutningsramme som risten skal ligge i). Mine fliser er 9mm plus at der skal fliselim under - så tænker at fliserne kommer til at ligge noget højere end rist og ramme?

2: Jeg har søgt nettet tyndt om hvordan man laver korrekt vådrumsmembran til denne type afløb. Til andre typer afløb findes manchetter og lignende, men synes ikke jeg kan finde noget til denne? Hvordan laver man den tæt imod afløbet? Gerne noget billede- eller videomateriale som beskriver dette.

På forhånd 1000 tak   

Hej med jer. Efter at have støbt badeværelsegulv... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Flangen sidder jo nok 3 cm nede.
Gregeren skrev den 15-01-2024 21:18:04

Der er jo et helt standard afløb med flange for vådrumsmembran. Det er ligetil. Flangen skal ligge plant med betonen, så der kan klæbes en manchet ned over denne, og ud på gulvet.
Herefter smøres membranen på gulv og flange.
Fliser lægges på med fuge mod risterammen, som først klæbes på afløbet med tec7 eller anden vandfast klæber, som ikke er silikone.

Manchet findes som en klæbedug fra både Alfix og Lip, og er universel, så du klipper selv hullet til afløbet. Den følger med i visse "komplette" vådrumskits.

Nej, ikke helt   

Kanten er for høj til den løsning som du beskriver, der kommer til at være beton over flancen.
Fandt lige en anden vejledning ved at søge på varenummeret på membranen   
Afløbsmanchet skal skæres til først, så den går fri af den kvadrat risterammen monteres på.

Herefter trækkes den ned over afløbet og klæbes til flange og gulv, som er i samme plan.

Der skal stadig bruges smøremembran, og manchetten skal mættes med denne.

Smøremembran udlægges i et mindst 2mm tykt lag på hele gulvet, og vægge i vådzone.

Støbeflangen(den brede) skal selvfølgelig i betonen, men den smallere flange lige under risterammen klæber du manchetten på.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis