Ny undertavle i garage/værksted - metode 1 eller 2 (eller en tredje?)

Hej LDS

Jeg er ved at renovere min garage fra 63, så den er isoleret ordentligt og skal primært anvendes til værksted.

Dengang jeg opsatte ellader på den - og var i gang med bryggersrenovering samtidig - benyttede jeg lejligheden til at trække et 5g6mm2 kabel under jorden og op i garagen. Dette har jeg tilsluttet min Easee billader, og sidder nu i en dedikeret 16A gruppe i hovedtavlen. For at sikre denne ikke kører på maks belastning, har jeg reduceret elbilladeren til at lade ved maks 13A, og det fungerer glimrende.

Jeg tænker at udvide brugen, så dette kabel nu i stedet går til en undertavle i garagen, inden der fordeles videre (16A kraftgruppe  + 3 stk 13A lysgrupper).

Mine spørgsmål er som følger:

1. Kan jeg "nøjes" med blot at opgradere den nuværende gruppe fra hovedtavlen til fx 20A, og så føre kablet ind i en 16A-gruppe i undertavlen, som så er sløjfet videre til 3 lysgrupper på 13A? Her vil selektiviteten være "sikret", som jeg ser det (medmindre den skal helt op på 25A i hovedtavlen for at være sikker).
  2. Eller skal man gå denne vej: forbinde 6mm2 kablet før fejlstrømsrelæet på hovedtavlen, opsætte RCD i undertavlen og derfra så min 16A kraftgruppe + 3x13A lysgrupper?

Jeg ser en fordel i at gøre pkt 2, da en fejlstrøm i værksted så ikke mørklægger hele huset. Omvendt har jeg endnu ikke set en fejlstrøm siden vi flyttede ind i 2021, og det er med årlig test af, at den kobler ud ved fejlstrøm og kontinuerlig renovering. Derfor kan det meget vel være lidt overkill i min optik.

Det skal lige siges, at billader og værksted nok aldrig vil køre samtidig, da ladning foregår fra 00:00 - 05:00 som er klippefast. Derudover vil jeg tilføje, at Easee-billaderen har det lovpligtige RCD DC-fejlstrømsrelæ indbygget til netop opladning af elbiler (korrigér endelig hvad fagtermen er for den type RCD).

Disclaimer: Jeg ved 100 % hvad man "må" og ikke må rent elmæssigt. Jeg ved også at der teoretisk kræves ny dokumentation for eltavlearbejde mv., men hvis vi lige kan springe dén del over her, vil jeg være glad. Jeg kender til principperne om selektivitet, varmetabsberegning mv., men er ikke selv autoriseret elektriker. Det er alene min rene interesse.

Jeg trækker meget selv, men vil få en elektriker til at lave den endelige tilslutning samt måle igennem. Han er også med på råd ift mit bestilling af materiel (LK/Schneider), men jeg er i tvivl om, hvor vidt det er decideret ulovligt at gøre mit pkt 1 og har brug for en second opinion herinde, da jeg ved, der er elektrikere til stede.

På forhånd mange tak.

Mvh. Emil
Hej LDS Jeg er ved at renovere min garage fra 63... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
buller27 skrev den 11-01-2024 19:56:23

emilmandrupludvigsen skrev den 11-01-2024 14:19:37

Tak for input. Jeg har fået lov til at indkøbe og trække kabler, hvilket jeg har fint styr på. Men jeg tænker det er fornuftigt for dokumentationen, at han laver den endelige tilslutning og slutmåling.

Har en aut. elinstallatør sagt du godt på trække kabler selv? For du skriver jo du godt ved hvad man må - og det må man selvfølgelig ikke selv.

Vi er nok lidt i en gråzone. Men mange trækker altså kablerne selv uden at tilslutte. Det kan jeg ikke se en risiko ved. 

Lad os nu komme tilbage på sporet og et godt niveau i stedet for at diskutere alt det sædvanlige med, hvad man må og ikke må.

Man må heller ikke gå over for rødt, og det udfald kan være lige så slemt. Men man er tilbøjelig til det alligevel nogle gange. 
Hvis jeg ser på tidsstemplingen kunne du haver redigeret det   . Nå skidt med det.
Har du overvejet at erstatte 16A gruppen med en 20A gruppe, så du kan sætte en 16A gruppe i tavlen i værkstedet?
Derudover ønsker du tre 13A grupper. Det kommer til at knibe med selektiviteten, men prøv det. Grupperne er sikkert ikke fuldt belastede hele tiden.
Du deler selvfølgelig dit 5X6 mm2 op, så en streng går til billaderen og den anden til tavlen med RCD og grupper.

fase
emilmandrupludvigsen skrev den 11-01-2024 20:00:29

buller27 skrev den 11-01-2024 19:56:23

emilmandrupludvigsen skrev den 11-01-2024 14:19:37

Tak for input. Jeg har fået lov til at indkøbe og trække kabler, hvilket jeg har fint styr på. Men jeg tænker det er fornuftigt for dokumentationen, at han laver den endelige tilslutning og slutmåling.

Har en aut. elinstallatør sagt du godt på trække kabler selv? For du skriver jo du godt ved hvad man må - og det må man selvfølgelig ikke selv.

Vi er nok lidt i en gråzone. Men mange trækker altså kablerne selv uden at tilslutte. Det kan jeg ikke se en risiko ved. 

Lad os nu komme tilbage på sporet og et godt niveau i stedet for at diskutere alt det sædvanlige med, hvad man må og ikke må.

Man må heller ikke gå over for rødt, og det udfald kan være lige så slemt. Men man er tilbøjelig til det alligevel nogle gange. 

Det er ulovligt - bestemt ikke en gråzone. Der er jo krav til hvad man må trække, hvordan det må trækkes mht at følge prodocentens installaitonsvejledning, fastgørelse, brandklasse, aflastning osv. Jeg er med på risikoen er lavere hvis man gør det rigtigt . Men det ændrer stadig ikke ved at det er ulovligt.

Og det var også blot det jeg kommenterede på da du skrev at du vidste hvad man selv måtte :-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
S. Fabrin skrev den 11-01-2024 20:10:43

Hvis jeg ser på tidsstemplingen kunne du haver redigeret det   . Nå skidt med det.
Har du overvejet at erstatte 16A gruppen med en 20A gruppe, så du kan sætte en 16A gruppe i tavlen i værkstedet?
Derudover ønsker du tre 13A grupper. Det kommer til at knibe med selektiviteten, men prøv det. Grupperne er sikkert ikke fuldt belastede hele tiden.
Du deler selvfølgelig dit 5X6 mm2 op, så en streng går til billaderen og den anden til tavlen med RCD og grupper.

Hvis vi ser bort fra de sidste 3 linjer, så er det vel mere eller mindre mit forslag nr 1 oprindeligt. 

Angående de sidste 3 - det med at opdele. Jeg tænkte nu at bedste løsning ville være, at hele kablet går til ny tavle før fejlstrømsrelæet i hovedtavlen, og så varetages fejlstrøm i ny tavle af ny RCD i netop den undertavle. Dvs principielt har jeg så fuld styrke fra stikledning hen til undertavle, og er ikke begrænset af en 16A/20A forsikring fra hovedtavlen.

Rent visuelt forestiller jeg mig at 6mm2 kablet så flyttes fra 16A gruppen og ned til fejlstrømsrelæets terminaler ved indgangen hvor stikledning er sat i. Dermed kommer jeg heller ikke ud i at have 2 fejlstrømsrelæer som slår fra tilfældigt ved en fejlstrøm.

Er jeg galt afmarcheret tankemæssigt? Det skal siges at jeg som person virkelig gerne vil forstå logikken.
Egentlig mente jeg, at den foreslåede 20A gruppe skulle være tilsluttet før HPFI/RCD relæet, sådan at en fejl i værkstedet ikke koblede RCD relæet hørende til huset ud. Hvis du kobler dit 5x6mm2 kabel til før RCD relæet, hvor der i forvejen er koblet et 10 mm2 kabel til, er dit 6mm2 bestemmende for forsikringen i kabelskabet. Det slipper du for ved at sætte en sikring i gruppetavlen. RCD relæet kan du selvfølgelig placere i værkstedstavlen.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 11-01-2024 20:57:36

Egentlig mente jeg, at den foreslåede 20A gruppe skulle være tilsluttet før HPFI/RCD relæet, sådan at en fejl i værkstedet ikke koblede RCD relæet hørende til huset ud. Hvis du kobler dit 5x6mm2 kabel til før RCD relæet, hvor der i forvejen er koblet et 10 mm2 kabel til, er dit 6mm2 bestemmende for forsikringen i kabelskabet. Det slipper du for ved at sætte en sikring i gruppetavlen. RCD relæet kan du selvfølgelig placere i værkstedstavlen.

Det giver rigtig god mening. Tak for svar - jeg har fået den forståelse jeg skal have. 😊

Der er lige et par ting som ikke er nævnt, der skal være en separat rcd foran billeder som er adskilt fra øvrig installation, og desuden skal der faktisk være transient beskyttelse, dette er et krav da der i Ifølge HD 60364 står at man undtagelsesvist kan undvære transientbeskyttelse i enfamiliehuse, hvis værdien af den installation som beskyttes, er lavere end 5x transientbeskyttelsesudstyrets pris inkl. montering (60364-4-443.4). Dette gælder også apparater tilsluttet installationen.For en installation til en elbil-lader er kabler, ladeboks og bil altså omfattet.
Da der jo er tale om (ofte ret dyre) biler, kan man altså ikke komme udenom kravet til transientbeskyttelse ved at bruge denne undtagelse. Transientbeskyttelsen installeres foran den installation, der forsyner ladestanderen. Det jeg ville gør var at montere 6 mm2 kabel på tilgangsiden af din nuværende rcd tække det over i ny tavle som indeholder 2 rcd'er en til bil og 1 Til øvrig installation.
Fra rcd'en til billader ville jeg sætte en 20 A gruppe op, dette for at undgå en 100 % belastning af gruppen ved 16 A. de af mine kollegaer i firmaet hvor jeg er ansat, der sætter billadere op gør det altid på den måde.
Transienbeskyttelse skal sidde i hovedtavle parallel med rcd'en.
Dette vil i mine øjne være den eneste lovlige måde at udføre installtionen på. 

mfrost skrev den 12-01-2024 05:41:36

Der er lige et par ting som ikke er nævnt, der skal være en separat rcd foran billeder som er adskilt fra øvrig installation, og desuden skal der faktisk være transient beskyttelse, dette er et krav da der i Ifølge HD 60364 står at man undtagelsesvist kan undvære transientbeskyttelse i enfamiliehuse, hvis værdien af den installation som beskyttes, er lavere end 5x transientbeskyttelsesudstyrets pris inkl. montering (60364-4-443.4). Dette gælder også apparater tilsluttet installationen.For en installation til en elbil-lader er kabler, ladeboks og bil altså omfattet.
Da der jo er tale om (ofte ret dyre) biler, kan man altså ikke komme udenom kravet til transientbeskyttelse ved at bruge denne undtagelse. Transientbeskyttelsen installeres foran den installation, der forsyner ladestanderen. Det jeg ville gør var at montere 6 mm2 kabel på tilgangsiden af din nuværende rcd tække det over i ny tavle som indeholder 2 rcd'er en til bil og 1 Til øvrig installation.
Fra rcd'en til billader ville jeg sætte en 20 A gruppe op, dette for at undgå en 100 % belastning af gruppen ved 16 A. de af mine kollegaer i firmaet hvor jeg er ansat, der sætter billadere op gør det altid på den måde.
Transienbeskyttelse skal sidde i hovedtavle parallel med rcd'en.
Dette vil i mine øjne være den eneste lovlige måde at udføre installtionen på.

Det forstår jeg godt og er enig i. 

Men er det ikke netop denne beskyttelse (i hvert fald RCD type B), som er indbygget i laderen og derfor frafalder kravet om ar have den beskyttelse i tavlen (fra produktinfo: “… Indbygget RCD-B til beskyttelse hvorfor kun én HPFI type A er nødvendig…”)? Hvis du googler laderen samt ser videoer, så bliver denne test udført på netop denne lader (og den slår også fra i tests). Der fremgår også af deres dokumentation hos Easee. 
Ja næsten korrekt, de fleste billadere har indbygget en rcd til at fange DC lækstrømme, det som en type B rcd normalt bruges til, men den tager ikke ac lædstrømme, derfor skal der en separat rcd op foran. At der blive nævnt at der kun skal 1 rcd type A op er jo kun fordi at type B er indbygget i billaderen, at det så ikke er en rigtig type B men kun, til at fange DC lækstrømme hvorimod en rigtig type B tager både ac og dc. Så derfor skal der minimum bruges en type A foran som er adskilt fra øvrig installation. Desuden er det jo småpenge vi snakker om her et godt rcd relæ fra f.eks schneider koster 200 kr. Jeg har aldrig helt forstået de her krumspring for at spare få hundrede kroner. 
Det står meget tydeligt i ds 60364 afsnit 722. at billadere skal adskilles fra øvrig installation. 
mfrost skrev den 12-01-2024 06:23:19

Ja næsten korrekt, de fleste billadere har indbygget en rcd til at fange DC lækstrømme, det som en type B rcd normalt bruges til, men den tager ikke ac lædstrømme, derfor skal der en separat rcd op foran. At der blive nævnt at der kun skal 1 rcd type A op er jo kun fordi at type B er indbygget i billaderen, at det så ikke er en rigtig type B men kun, til at fange DC lækstrømme hvorimod en rigtig type B tager både ac og dc. Så derfor skal der minimum bruges en type A foran som er adskilt fra øvrig installation. Desuden er det jo småpenge vi snakker om her et godt rcd relæ fra f.eks schneider koster 200 kr. Jeg har aldrig helt forstået de her krumspring for at spare få hundrede kroner.
Det står meget tydeligt i ds 60364 afsnit 722. at billadere skal adskilles fra øvrig installation. 

Jeg forstår. Tak for forklaring. Og jeg er absolut ikke ude på at spare småpenge her. Jeg køber gerne alt der skal til, og som du siger er det jo ikke mange penge selv for de gode mærker (jeg køber kun LK/Schneider-materiel). 

Så undertavlen vil bestå af: RCD 1 som er dedikeret en 20A gruppe, der går til billader. RCD 2 som “føder” øvrige grupper (som så bliver 1 stk 3x16A + 3 stk 1x13A. 3x16A-eren er primært hvis jeg vil opsætte et rødt CEE stik blot for at have det, og det stik må vel ikke tage fra billaderens 20A gruppe?).

Kablet på 6mm2 skal ved hovedtavlen gå fra enten indgangen af fejlstrøm der (men det vil så diktere max amp jeg kan få fra gravsten), alternativt gå op til en gruppe på fx 25A, der fungerer som forsikring inden undertavle (tænker den skal op i 25A hvis billadergruppen i undertavle er 20A).

Korrekt forstået?

Tænker måske forsikringen i hovedtavlen til undertavlen er god at have, så man kan gøre undertavlen spændingsløs uden at pille gravstenssikringer ud.

Transientbeskyttelse vil jeg lige dykke nærmere ned i og læse i dybden omkring. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis