Hej LDS
Jeg er ved at renovere min garage fra 63, så den er isoleret ordentligt og skal primært anvendes til værksted.
Dengang jeg opsatte ellader på den - og var i gang med bryggersrenovering samtidig - benyttede jeg lejligheden til at trække et
5g6mm2 kabel under jorden og op i garagen. Dette har jeg tilsluttet min Easee billader, og sidder nu i en dedikeret 16A gruppe i hovedtavlen. For at sikre denne ikke kører på maks belastning, har jeg reduceret elbilladeren til at lade ved maks 13A, og det fungerer glimrende.
Jeg tænker at udvide brugen, så dette kabel nu i stedet går til en undertavle i garagen, inden der fordeles videre (16A kraftgruppe + 3 stk 13A lysgrupper).
Mine spørgsmål er som følger:- Kan jeg "nøjes" med blot at opgradere den nuværende gruppe fra hovedtavlen til fx 20A, og så føre kablet ind i en 16A-gruppe i undertavlen, som så er sløjfet videre til 3 lysgrupper på 13A? Her vil selektiviteten være "sikret", som jeg ser det (medmindre den skal helt op på 25A i hovedtavlen for at være sikker).
- Eller skal man gå denne vej: forbinde 6mm2 kablet før fejlstrømsrelæet på hovedtavlen, opsætte RCD i undertavlen og derfra så min 16A kraftgruppe + 3x13A lysgrupper?
Jeg ser en fordel i at gøre pkt 2, da en fejlstrøm i værksted så ikke mørklægger hele huset. Omvendt har jeg endnu ikke set en fejlstrøm siden vi flyttede ind i 2021, og det er med årlig test af, at den kobler ud ved fejlstrøm og kontinuerlig renovering. Derfor kan det meget vel være lidt overkill i min optik.
Det skal lige siges, at billader og værksted nok aldrig vil køre samtidig, da ladning foregår fra 00:00 - 05:00 som er klippefast. Derudover vil jeg tilføje, at Easee-billaderen har det lovpligtige RCD DC-fejlstrømsrelæ indbygget til netop opladning af elbiler (korrigér endelig hvad fagtermen er for den type RCD).
Disclaimer: Jeg ved 100 % hvad man "må" og ikke må rent elmæssigt. Jeg ved også at der teoretisk kræves ny dokumentation for eltavlearbejde mv., men hvis vi lige kan springe dén del over her, vil jeg være glad. Jeg kender til principperne om selektivitet, varmetabsberegning mv., men er ikke selv autoriseret elektriker. Det er alene min rene interesse.
Jeg trækker meget selv, men vil få en elektriker til at lave den endelige tilslutning samt måle igennem. Han er også med på råd ift mit bestilling af materiel (LK/Schneider), men jeg er i tvivl om, hvor vidt det er decideret ulovligt at gøre mit pkt 1 og har brug for en second opinion herinde, da jeg ved, der er elektrikere til stede.
På forhånd mange tak.
Mvh. Emil