Ny undertavle i garage/værksted - metode 1 eller 2 (eller en tredje?)

Hej LDS

Jeg er ved at renovere min garage fra 63, så den er isoleret ordentligt og skal primært anvendes til værksted.

Dengang jeg opsatte ellader på den - og var i gang med bryggersrenovering samtidig - benyttede jeg lejligheden til at trække et 5g6mm2 kabel under jorden og op i garagen. Dette har jeg tilsluttet min Easee billader, og sidder nu i en dedikeret 16A gruppe i hovedtavlen. For at sikre denne ikke kører på maks belastning, har jeg reduceret elbilladeren til at lade ved maks 13A, og det fungerer glimrende.

Jeg tænker at udvide brugen, så dette kabel nu i stedet går til en undertavle i garagen, inden der fordeles videre (16A kraftgruppe  + 3 stk 13A lysgrupper).

Mine spørgsmål er som følger:

1. Kan jeg "nøjes" med blot at opgradere den nuværende gruppe fra hovedtavlen til fx 20A, og så føre kablet ind i en 16A-gruppe i undertavlen, som så er sløjfet videre til 3 lysgrupper på 13A? Her vil selektiviteten være "sikret", som jeg ser det (medmindre den skal helt op på 25A i hovedtavlen for at være sikker).
  2. Eller skal man gå denne vej: forbinde 6mm2 kablet før fejlstrømsrelæet på hovedtavlen, opsætte RCD i undertavlen og derfra så min 16A kraftgruppe + 3x13A lysgrupper?

Jeg ser en fordel i at gøre pkt 2, da en fejlstrøm i værksted så ikke mørklægger hele huset. Omvendt har jeg endnu ikke set en fejlstrøm siden vi flyttede ind i 2021, og det er med årlig test af, at den kobler ud ved fejlstrøm og kontinuerlig renovering. Derfor kan det meget vel være lidt overkill i min optik.

Det skal lige siges, at billader og værksted nok aldrig vil køre samtidig, da ladning foregår fra 00:00 - 05:00 som er klippefast. Derudover vil jeg tilføje, at Easee-billaderen har det lovpligtige RCD DC-fejlstrømsrelæ indbygget til netop opladning af elbiler (korrigér endelig hvad fagtermen er for den type RCD).

Disclaimer: Jeg ved 100 % hvad man "må" og ikke må rent elmæssigt. Jeg ved også at der teoretisk kræves ny dokumentation for eltavlearbejde mv., men hvis vi lige kan springe dén del over her, vil jeg være glad. Jeg kender til principperne om selektivitet, varmetabsberegning mv., men er ikke selv autoriseret elektriker. Det er alene min rene interesse.

Jeg trækker meget selv, men vil få en elektriker til at lave den endelige tilslutning samt måle igennem. Han er også med på råd ift mit bestilling af materiel (LK/Schneider), men jeg er i tvivl om, hvor vidt det er decideret ulovligt at gøre mit pkt 1 og har brug for en second opinion herinde, da jeg ved, der er elektrikere til stede.

På forhånd mange tak.

Mvh. Emil
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor spørger du ikke ham der skal godkende det?
swayde skrev den 11-01-2024 13:49:28

Hvorfor spørger du ikke ham der skal godkende det?

Jeg ventede bare på den første kommentar med det kom, så snart vi røg over i el. :-)

Det har jeg gjort, og han har en holdning til hvad "han" ville gøre. Men jeg vil gerne høre, hvad I herinde - som er dygtige til elarbejde - ville gøre (EV elmand, Fabrin mf.?). Husk det er vej A vs vej B jeg spørger efter. Ikke hvordan jeg flår stikledningen ud og splejser den sammen med mit andet kabel eller på anden vis sætter kablet før fejlstrømsrelæet, hvilket ville være endnu mere kriminelt.
Det var mest, hvis han skal godkende det, skal det jo laves så han er glad. ( Og jeg vidste også godt det spørgsmål ville blive stillet, så kunne vi jo lige så godt få det ud af verdenen 😉 )
Jeg er også ved at lave garage, og (min elektriker ) kommer til at lave version 2.
Bare for at være 100% sikker, så vil jeg ikke have 13a grupperne efter 16a sikringen. Alle mine grupper bliver dog med 2,5mm2 og 16a.
Det er med samme tanker om RCD.
Min nye tavle er så 10~ cm fra den gamle
Tak for input. Jeg har fået lov til at indkøbe og trække kabler, hvilket jeg har fint styr på. Men jeg tænker det er fornuftigt for dokumentationen, at han laver den endelige tilslutning og slutmåling.
Du kan sikre en 6mm2 med 35 Amp. Du skal dog være opmærksom på ledninger i hovedtavle kan holde til denne ekstra belastning. Også tænke over hvad belastning du kan hive ud af husets hovedsikring på vejen eller i masten, de er typisk 50 Amp ved 10mm2 og 63 ved 16mm2 stikledning. Ellers skal du sætte et ekstra kombirelæ eller en 20-25 amp sikring parallelt (altså på indgangs siden) med eksisterende Hpfi relæ, og så kombirelæ i den nye tavle. Når du skal have lade boks på dette nye relæ skal du være opmærksom på at det skal være et relæ med B karakteristik da det skal kunne måle på DC(Jævnstrøm)
Annonce
HenrikAncher skrev den 11-01-2024 17:20:48

Du kan sikre en 6mm2 med 35 Amp. Du skal dog være opmærksom på ledninger i hovedtavle kan holde til denne ekstra belastning. Også tænke over hvad belastning du kan hive ud af husets hovedsikring på vejen eller i masten, de er typisk 50 Amp ved 10mm2 og 63 ved 16mm2 stikledning. Ellers skal du sætte et ekstra kombirelæ eller en 20-25 amp sikring parallelt (altså på indgangs siden) med eksisterende Hpfi relæ, og så kombirelæ i den nye tavle. Når du skal have lade boks på dette nye relæ skal du være opmærksom på at det skal være et relæ med B karakteristik da det skal kunne måle på DC(Jævnstrøm)

Tak for info. Jeg er helt med på disse ting og hvad ampere jeg Max kan trække fra mastesikring (25A men stikledning er 10mm2) - og billaderen har som nævnt indbygget type B beskyttelse. 

Jeg tror egentlig bare jeg indsætter undertavlen med egen RCD. Det har jeg det bedst med. Så er jeg heller ikke låst af den gruppe, der ellers ville føde undertavlen (20A). 
Kan du ikke lægge t billede af din gruppetavle ind i et svar? Det ville gøre det nemmere at svare lidt mere præcist på dit spørgsmål. 
Du skriver, at du har en 10 mm2 stikledning. Det kunne betyde at du har en 35A sikring i kabelskabet. Tit vælger forsyningen kun at kortslutningsbeskytte kablet ved at sætte en sikring med et trin højere i som stikledningssikring. Det vil i dit tilfælde betyde en 50A sikring. Det næste bliver, om du har tarifsikringer i din gruppetavle. Tarifsikringen er der for, at du ikke bruger flere ampere end du har betalt for. Det kunne være 25A. 
Et HPFI relæ med B karakteristik er beregnet til forbrugere med stor DC indhold. Det vil ikke være aktuelt i dit tilfælde, idet det er beregnet til f.eks. frekvensomformere og lignende.

fase
S. Fabrin skrev den 11-01-2024 19:24:49

Kan du ikke lægge t billede af din gruppetavle ind i et svar? Det ville gøre det nemmere at svare lidt mere præcist på dit spørgsmål.
Du skriver, at du har en 10 mm2 stikledning. Det kunne betyde at du har en 35A sikring i kabelskabet. Tit vælger forsyningen kun at kortslutningsbeskytte kablet ved at sætte en sikring med et trin højere i som stikledningssikring. Det vil i dit tilfælde betyde en 50A sikring. Det næste bliver, om du har tarifsikringer i din gruppetavle. Tarifsikringen er der for, at du ikke bruger flere ampere end du har betalt for. Det kunne være 25A.
Et HPFI relæ med B karakteristik er beregnet til forbrugere med stor DC indhold. Det vil ikke være aktuelt i dit tilfælde, idet det er beregnet til f.eks. frekvensomformere og lignende.

Gerne. Vil du have det med eller uden dæksel, dvs med eller uden synligt kig til DIN-skinner og grupper?

I så fald vil jeg lige flytte fryseren, der står klods op ad. 😅
S. Fabrin skrev den 11-01-2024 19:24:49

Her er det. Pillede lige dækslet af så du bedre kan se. 

Mine 25A er baseret på, hvad en tidligere elektriker ude på vejen sagde, da jeg spurgte om vejens mastesikringer. Men det er selvfølgelig ingen garanti.  

Nuværende kraftgruppe i midten øverst er den, der pt holder 6mm2 kablet.

Se bort fra indlægget oven over. Kan ikke slette det. 
emilmandrupludvigsen skrev den 11-01-2024 14:19:37

Tak for input. Jeg har fået lov til at indkøbe og trække kabler, hvilket jeg har fint styr på. Men jeg tænker det er fornuftigt for dokumentationen, at han laver den endelige tilslutning og slutmåling.

Har en aut. elinstallatør sagt du godt på trække kabler selv? For du skriver jo du godt ved hvad man må - og det må man selvfølgelig ikke selv.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis