Det er p*sse koldt! - opvarmning af kolonihavehus?

Hej LDS'ere. Lige et spørgsmål. 

Er pt i et flot træ-sommerhus/kolohus på 70kvm der er opført i 2015, 2 værelser med åbent loft dvs i princippet 1 stort rum på 70 kvm med 2/3 væg imellem. Ret højt til loftet, 4-5 meter.

Af varme er der en ældre Mitsubishi FH25 varmepumpe, som er monteret i stuen. Har skruet den op på 30c og fuldt blæs. Varmen der kommer ud er ikke koldt, men heller ikke saunavarmt... 

I soveværelset er der 15c, som er alt for koldt til vores smag - vi må sove med tøj på.. I køkken alrum/stue der er ca. 17c.. 

1. Kan jeg forvente, at én ældre varmepumpe bør kunne varme 70kvm hus op, eller er det helt normalt at have flere varmekilder i sådan et lille hus? 

2. Hvordan tester jeg, at min varmepumpe fungerer korrekt og varmer optimalt?

3. Hvis jeg skal have ekstra varmekilde, bør jeg så anskaffe en moderne Qlima (zibro) Petroliumsovn med noget lugtfri petrolium en gasovn eller oliefyldt elradiator?

4. Kan det være giftigt med en moderne petroliumsovn der kører, mens vi sover? (kulilte etc) 
Hej LDS'ere. Lige et spørgsmål.  Er pt i et flot... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
sniperærten skrev den 07-01-2024 13:38:08

Hej LDS'ere. Lige et spørgsmål. 

Er pt i et flot træ-sommerhus/kolohus på 70kvm der er opført i 2015, 2 værelser med åbent loft dvs i princippet 1 stort rum på 70 kvm med 2/3 væg imellem. Ret højt til loftet, 4-5 meter.

Af varme er der en ældre Mitsubishi FH25 varmepumpe, som er monteret i stuen. Har skruet den op på 30c og fuldt blæs. Varmen der kommer ud er ikke koldt, men heller ikke saunavarmt... 

I soveværelset er der 15c, som er alt for koldt til vores smag - vi må sove med tøj på.. I køkken alrum/stue der er ca. 17c.. 

1. Kan jeg forvente, at én ældre varmepumpe bør kunne varme 70kvm hus op, eller er det helt normalt at have flere varmekilder i sådan et lille hus? 

2. Hvordan tester jeg, at min varmepumpe fungerer korrekt og varmer optimalt?

3. Hvis jeg skal have ekstra varmekilde, bør jeg så anskaffe en moderne Qlima (zibro) Petroliumsovn med noget lugtfri petrolium en gasovn eller oliefyldt elradiator?

4. Kan det være giftigt med en moderne petroliumsovn der kører, mens vi sover? (kulilte etc) 

Som andre har været indepå - få kigget på varmepumpen evt elpatron.

Sandsynligvis er varmepumpen ikke dimensioneret til at varme huset op med. Det er jo ikke lovligt at bo der om vinteren så det er sikkert ikke bygget/dimensioneret til det.


Love er minimumsiveauet
ev elmand skrev den 09-01-2024 22:18:22

Elpatron i varmepumpe koster det samme som opvarmning med elblæser eller el radiatorer. Den kan dog være nødvendig for at varmepumpen kan afrime i vanskelige perioder. 

Jeg ved begrænset om om varmepumper, men kunne da godt tænke mig at vide hvordan jeg tjekker om varmepumpen afrimer korrekt. Er det bare ud fysisk, og se om der er meget is på slangen eller inde ved blæseren? Og en el patron er en slags varmelegme som installeret inde i selve pumpen ikke? Hvis den bruger det samme, så er vores 1500 watt varmeblæser måske stadig det bedste i disse kolde måneder... 

Ja du skal ud fysisk og se om der er isfri perioder inde ved blæseren ( alle ribberne i fordamper ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis