Det er p*sse koldt! - opvarmning af kolonihavehus?

Hej LDS'ere. Lige et spørgsmål. 

Er pt i et flot træ-sommerhus/kolohus på 70kvm der er opført i 2015, 2 værelser med åbent loft dvs i princippet 1 stort rum på 70 kvm med 2/3 væg imellem. Ret højt til loftet, 4-5 meter.

Af varme er der en ældre Mitsubishi FH25 varmepumpe, som er monteret i stuen. Har skruet den op på 30c og fuldt blæs. Varmen der kommer ud er ikke koldt, men heller ikke saunavarmt... 

I soveværelset er der 15c, som er alt for koldt til vores smag - vi må sove med tøj på.. I køkken alrum/stue der er ca. 17c.. 

1. Kan jeg forvente, at én ældre varmepumpe bør kunne varme 70kvm hus op, eller er det helt normalt at have flere varmekilder i sådan et lille hus? 

2. Hvordan tester jeg, at min varmepumpe fungerer korrekt og varmer optimalt?

3. Hvis jeg skal have ekstra varmekilde, bør jeg så anskaffe en moderne Qlima (zibro) Petroliumsovn med noget lugtfri petrolium en gasovn eller oliefyldt elradiator?

4. Kan det være giftigt med en moderne petroliumsovn der kører, mens vi sover? (kulilte etc) 
Hej LDS'ere. Lige et spørgsmål.  Er pt i et flot... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du checket udedelen af pumpen? Når temperaturen falder meget på kort tid, har jeg oplevet, at der kan ophobe sig en del is på lamellerne foran blæseren. Når der er tilpas meget af det, kan de almindelige afrimninger ikke få det af, og så falder effektiviteten. Der kan i så fald evt. være et manuelt afrimningsprogram i styringen, som du kan starte, og så kan du stå udenfor og hjælpe isen af, efter hånden som det løsner lidt.

Derudover vil jeg tilføje, at jeg med min egen luft til vand-pumpe har oplevet, at ved kolde temperaturer og højt fremløb kan max output falde. I de tilfælde kan du faktisk begrænse outputtet ved at sætte den varme, der bliver produceret, for højt. Jeg ved ikke helt, hvordan luft til luft-pumperne virker med det, men MÅSKE kan der være en risiko for, at når du sætter den på 30 grader, så kører den mindre luft igennem. Altså dvs. måske vil der samlet set komme mere varmeenergi ud, hvis du sætter temperaturen lavere. Ingen garantier - men det er måske et forsøg værd?
Kurt54 skrev den 08-01-2024 00:09:39

Køb en varmeblæser 2000W de får fra under 100 kr. - prøv at mål temperaturen i 5 m højde er den høj så overvej noget luftflytning.

 Hej Kurt. Vi har i dag skaffet en varmeblæser på 2000w, og det er så rart, vi fik sove området op på 21c, så vi har sovet godt   Men.. kommer vores elregning ikke til at stikke helt af, hvis den står og trækker ~1800 watt mange timer om dagen? 

Allan A skrev den 08-01-2024 09:34:41

Har du checket udedelen af pumpen? Når temperaturen falder meget på kort tid, har jeg oplevet, at der kan ophobe sig en del is på lamellerne foran blæseren. Når der er tilpas meget af det, kan de almindelige afrimninger ikke få det af, og så falder effektiviteten. Der kan i så fald evt. være et manuelt afrimningsprogram i styringen, som du kan starte, og så kan du stå udenfor og hjælpe isen af, efter hånden som det løsner lidt.

Derudover vil jeg tilføje, at jeg med min egen luft til vand-pumpe har oplevet, at ved kolde temperaturer og højt fremløb kan max output falde. I de tilfælde kan du faktisk begrænse outputtet ved at sætte den varme, der bliver produceret, for højt. Jeg ved ikke helt, hvordan luft til luft-pumperne virker med det, men MÅSKE kan der være en risiko for, at når du sætter den på 30 grader, så kører den mindre luft igennem. Altså dvs. måske vil der samlet set komme mere varmeenergi ud, hvis du sætter temperaturen lavere. Ingen garantier - men det er måske et forsøg værd?

 Tak for svar Allan det vil jeg tjekke øjeblikkeligt! Jeg vil også prøve at sætte graderne ned på 25 og lave et par dages test... 

shortcut skrev den 08-01-2024 09:10:39

 Hvad med en dieselvarmer, bruges i autocampere/garager m.m.

 https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_10321/air-diesel-heater-fuel-heater-12v-8kw-with-lcd-switch-silencer-for-rv-trucks-p_010528393004

OBS på at der er en del udsolgte modeller 

 Spændende, sådan har jeg ikke set før (vi har altid boet i lejebolig), men den kan bare stå og køre indendørs? Og kører på diesel  ala en generator? Uden giftige gasser/afbrænding?

du kan ikke bare have fyret kørende indendørs, udstødningen skal føres ud i det fri gennem væggen. Derudover skal du have en 12 volt strømforsyning der kan levere effekt nok til at drive blæseren, og til at tænde fyret, hvor kraftig den skal være ved jeg ikke, men det burde fremgå af manualen.
Annonce
Den varme blæser bruger jo 2 kw ca. i timen. Og er prisen for det 5 kr/ kwh så koster den jo ca. 10 kr i timen at køre med for fuld tryk. Altså godt 100 kr i døgnet. Men du får nok ikke noget som bruger mindre, når vi taler om få dage. Det luner jo allerede fra i dag ifølge vejr profeter. 
Den har sikkert en indstilling på 1/2 kraft eller en termostat som kan stilles. Når i har de dejlige 21 grader drejer du termostat lige så stille nedad til den slår fra, og giver den så et lille nøk op igen. Så vil den ramme 21 grader før den selv slår fra, og så koster den 0 kr. i timen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
solaris skrev den 08-01-2024 15:49:34

du kan ikke bare have fyret kørende indendørs, udstødningen skal føres ud i det fri gennem væggen. Derudover skal du have en 12 volt strømforsyning der kan levere effekt nok til at drive blæseren, og til at tænde fyret, hvor kraftig den skal være ved jeg ikke, men det burde fremgå af manualen.

 Modtaget, kan kan være at vi får sådan en basse installeret til næste vinter :D 




ev elmand skrev den 08-01-2024 17:04:35

Den varme blæser bruger jo 2 kw ca. i timen. Og er prisen for det 5 kr/ kwh så koster den jo ca. 10 kr i timen at køre med for fuld tryk. Altså godt 100 kr i døgnet. Men du får nok ikke noget som bruger mindre, når vi taler om få dage. Det luner jo allerede fra i dag ifølge vejr profeter. 
Den har sikkert en indstilling på 1/2 kraft eller en termostat som kan stilles. Når i har de dejlige 21 grader drejer du termostat lige så stille nedad til den slår fra, og giver den så et lille nøk op igen. Så vil den ramme 21 grader før den selv slår fra, og så koster den 0 kr. i timen. 

 Smart, jamen så er løsningen nok at vi bare kører varmeblæseren i år, og så er er et helt år til at finde mere effektive løsninger, hvis det overhovedet giver mening. Ellers er et par hundrede jo en lille investering i strøm når det handler om varme :) Tak!

Jeg ser nu en regnefejl. Der er jo 24 timer i døgnet så hvis det kører 24 timer for fuld skrald så er det 240 kr. / døgnet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo den bruger strøm -sæt evt et tændslukur på og gerne en elmåler - begge dele er i  https://www.pricerunner.dk/pl/710-3202641217/Elartikler/LEDVANCE-9059006-Sammenlign-Priser  - sæt den til at slukke 17 og så kan du overrulle den hvis der bliver koldt - men strømmen er billigere end for nogle dage siden - og når temperaturen stiger ude tager den anden varmekilde over - behovet bliver mindre og varmepumpen effektivere.

en dyrere  i anskaffele men billigere i drit er en luft/luft mobil varmepumpe den slags der om sommeren kan fungere som aircondition - sikker dig en der kan begge dele hvis du går den vej.


 

ev elmand skrev den 08-01-2024 22:50:05

Jeg ser nu en regnefejl. Der er jo 24 timer i døgnet så hvis det kører 24 timer for fuld skrald så er det 240 kr. / døgnet.

 Tak, jeg tror lige at jeg slukker den indtil i aften så🤣

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis