Hvad skal en radiator stå på?

jeg har altid fået af vide at en radiator skal stå på 3. Men skal den det? og i så fald hvorfor?

Vi har gasfyr.

Er det bedre at skrue op for varmen på fyret og ned på 3 på radiatoren, eller er det bedre at skrue ned for fyret og op på 5 for radiatoren?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En indstilling på 3 svarer normalt til en rumtemperatur på ca. 210.
Termostatens opgave er at begrænse - og holde en konstant rumtemperatur, og dermed undgå at lokalet bliver for varmt. Dermed sparer du også på varmeforbruget.

Søren O
Søren O skrev den 07-01-2024 08:58:41

En indstilling på 3 svarer normalt til en rumtemperatur på ca. 210.
Termostatens opgave er at begrænse - og holde en konstant rumtemperatur, og dermed undgå at lokalet bliver for varmt. Dermed sparer du også på varmeforbruget.

 Men vil det ikke være alt afhængig af fremløbstemperaturen? 

Afhængig af hvad din fremløbstemperatur er, så giver lavere temperatur bedre komfort.
Prøv at sætte fremløbstemeraturen til 55 grader på gasfyret. Så vil du opleve at der er langfra så tørt i dine rum.
Cirkulationspumpe skal nok regulere sig selv, hvis den er relativ ny
Termostaten er så "dum" at den holder sig åben indtil temperaturen er hvad den er indstillet til.
Vi har udskiftet alle vores radiatorer fra P1 til PK3 og sænkede temperaturen. Ikke specielt billigt, men bokomforten blev meget bedre.Ikke så meget tør hud f.eks.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Josefine123 skrev den 07-01-2024 09:05:45

Søren O skrev den 07-01-2024 08:58:41

En indstilling på 3 svarer normalt til en rumtemperatur på ca. 210.
Termostatens opgave er at begrænse - og holde en konstant rumtemperatur, og dermed undgå at lokalet bliver for varmt. Dermed sparer du også på varmeforbruget.

 Men vil det ikke være alt afhængig af fremløbstemperaturen? 

 Ikke hvis den føler på lufttemperaturen - 


 

Schortcut@
Nu blander du en parameter mere ind i billedet. Du har udskiftet dine radiatorer så du har meget større varmeflade på dem. Således har du ombygget dit anlæg til “lavtemperatur”, så det er egnet til f.eks. varmepumpe.

Til trådstarter.
Fremløbstemperaturen fra dit fyr bør reguleres i forhold til udetemperaturen. Ved nyere varmeanlæg er der lovkrav om automatisk regulering af fremløbstemperaturen, og mulighed for natsænkning. Anlægget skal indstilles så fremløbstemperaturen kun er få grader over hvad der er nødvendigt for at holde rumtemperaturen i de enkelte rum. I princippet åbner du alle dine termostater helt, og så skal automatikken indstilles så rumtemperaturen bliver rigtig. Herefter stilles dine termostater på f.eks. 3, så du sikrer at rumtemperaturen ikke bliver unødig høj.

Søren O
Annonce
@ shortcut
"Afhængig af hvad din fremløbstemperatur er, så giver lavere temperatur bedre komfort.
Prøv at sætte fremløbstemeraturen til 55 grader på gasfyret. Så vil du opleve at der er langfra så tørt i dine rum."
Kan du forklare dette nærmere jeg forstår ikke hvordan større radiatorareal lavere fremløbstemp samme rumtemp kan ændre på luftfugtigheden?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis jeg nu godt kunne tænke mig at rumtemperaturen var lidt højere, fordi jeg synes 21 grader er for køligt, hvad vil så være det bedste/mest økonomiske at gøre? 
Som beskrevet i mit sidste indlæg.
Du skal så måske stille din radiatortermostat på 4 - svarer til ca. 24o.

Søren O
Termostat indstilles til den temperatur vi ønsker. Skruer du op så må du betale lidt mere, det er en naturlov. Selv om du skruer op ved fyret så får du ikke højere temperatur før du skruer op på termostat.
Og hvis du stadig "fryser" selv om termostat er skruet så må fyret levere lidt mere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kovas skrev den 07-01-2024 10:14:42

@ shortcut
"Afhængig af hvad din fremløbstemperatur er, så giver lavere temperatur bedre komfort.
Prøv at sætte fremløbstemeraturen til 55 grader på gasfyret. Så vil du opleve at der er langfra så tørt i dine rum."
Kan du forklare dette nærmere jeg forstår ikke hvordan større radiatorareal lavere fremløbstemp samme rumtemp kan ændre på luftfugtigheden?

 Det kan den heller ikke. Men jo større areal du har på dine radiatorer, jo bedre komfort har du i rummet.

"Tør" varme føles ikke specielt rart ved 80 grader. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis