Hvad skal en radiator stå på?

jeg har altid fået af vide at en radiator skal stå på 3. Men skal den det? og i så fald hvorfor?

Vi har gasfyr.

Er det bedre at skrue op for varmen på fyret og ned på 3 på radiatoren, eller er det bedre at skrue ned for fyret og op på 5 for radiatoren?
jeg har altid fået af vide at en radiator skal stå... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal jeg også lige forstå..  
Højere fremløb = mindre mindre komfort, fordi kun en del af radiatoren reelt er ( mere ) varm = mindre varmeflade, men sikkert lavere luftfugtighed/ større udtørring indenfor.
Lavere fremløb = højere komfort, fordi radiator areal udnyttes fuldt, men luftfugtighed indv. påvirkes mindre.
Dvs. en komplet gulvvarme i grundplan ikke udtørrer luften, men kan betyde at genvex er mere aktuelt for at holde relativ luftfugt ml. 40 og 50 % indv. ? ( det sidste vejrkompenseres så på moderne central anlæg ) , det har jeg så aldrig brugt på mit.


 

cdp skrev den 07-01-2024 15:35:44

Det skal jeg også lige forstå..  
Højere fremløb = mindre mindre komfort, fordi kun en del af radiatoren reelt er ( mere ) varm = mindre varmeflade, men sikkert lavere luftfugtighed/ større udtørring indenfor.
Lavere fremløb = højere komfort, fordi radiator areal udnyttes fuldt, men luftfugtighed indv. påvirkes mindre.
Dvs. en komplet gulvvarme i grundplan ikke udtørrer luften, men kan betyde at genvex er mere aktuelt for at holde relativ luftfugt ml. 40 og 50 % indv. ?

 Nemlig, Men problemet med "varm" gulvvarme er at nogle kvinder får åreknuder af det. 

-Sidste påstand er fremlagt af læger, men om de er korrekte ved jeg ikke....Thø-hø.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
cdp skrev den 07-01-2024 15:35:44

Det skal jeg også lige forstå..  
Højere fremløb = mindre mindre komfort, fordi kun en del af radiatoren reelt er ( mere ) varm = mindre varmeflade, men sikkert lavere luftfugtighed/ større udtørring indenfor.
Lavere fremløb = højere komfort, fordi radiator areal udnyttes fuldt, men luftfugtighed indv. påvirkes mindre.
Dvs. en komplet gulvvarme i grundplan ikke udtørrer luften, men kan betyde at genvex er mere aktuelt for at holde relativ luftfugt ml. 40 og 50 % indv. ? ( det sidste vejrkompenseres så på moderne central anlæg ) , det har jeg så aldrig brugt på mit.

Jeg må sige at for mig lyder det som det rene hekseri, men tro kan jo som bekendt flytte bjerge.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Og den med kvinder og åreknuder er vist lige så meget i hekse branchen. Man kan læse sig til meget hvis man tror på alt hvad der skrives. 
Den med "tør varme" tilskriver man ellers elradiatorer, da varmelegeme der kan være væsentlig varmere, men det er mest fordi man kan lugte de støvpartikler der bliver svedne. Og det er kun i opstart efter længere tids stilstand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis