Hvor aftappes vand på Valiant Gasfyr, så trykket sænkes?

Hej,

Jeg er flyttet i et hus for et halvt år siden, og jeg har ikke haft naturgas som varmekilde før, så jeg er meget grøn i forhold til håndtering af fyret.

Jeg er kommet til at fylde for meget vand på fyret, så trykket sandsynligvis er for højt. Generelt står viseren på trykmåleren næsten lodret hele tiden og går nogle gange i rødt felt, når fyret kører, hvorefter nålen falder tilbage i det grå "normale" område. Fyret blinker så med en advarsel om 2,8 - 2,9 bar, indtil trykket bliver lavere.

Derfor håber jeg, der ud fra billederne er en venlig sjæl, der kan fortælle, hvordan man lukker vand ud og sænker trykket. I mangel af bedre har jeg prøvet at tappe vand fra en radiator lige ved siden af fyret, men det virker kun midlertidigt. Efter et stykke tid kommer trykket periodisk op i rødt felt igen. Og jeg har fyldt flere spande med gult vand.

At jeg overhovedet kom til at hælde for meget vand på fyret skyldtes, at fyret tabte tryk og vand i første omgang. Efter én uge var trykket næsten under 1, og derfor måtte jeg fylde vand på. Jeg gav den derfor en ekstra gang vand, der viste sig at være for meget af det gode. Så nu står jeg med det modsatte problem.

På forhånd mange tak for hjælpen!

Bedste hilsner

HansC
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder mystisk, - gad vide om du har en defekt i spiralen i varmvandsbeholderen, så brugsvand siver over i opvarmningsvand.
Lyder mærkeligt hvis du kan tappe flere spandefulde af radiator, uden at anlægget kommer til at mangle vand.
Så store mængder plejer der ikke at være i et sådan system.
På dine billeder ser det ud til, at du har åbnet så du fylder vand på systemet.
Nå :-O. Ser det ud som om, de er åbne? Jamen så er det måske forklaringen? Jeg troede, de var lukket. Men det hele gik så stærkt, fordi jeg skulle se at lukke for dem igen, inden trykket blev for højt. Først åbner man den sorte hane til højre, og dernæst den til venstre, hvorefter man lukker den til venstre og så højre. Ser det ud som om, de står forkert?


djaydjay skrev den 06-01-2024 19:39:49

Lyder mystisk, - gad vide om du har en defekt i spiralen i varmvandsbeholderen, så brugsvand siver over i opvarmningsvand.
Lyder mærkeligt hvis du kan tappe flere spandefulde af radiator, uden at anlægget kommer til at mangle vand.
Så store mængder plejer der ikke at være i et sådan system.
På dine billeder ser det ud til, at du har åbnet så du fylder vand på systemet.

Du havde sørme ret! Jeg fik fat på en nabo på vejen, der sammenlignede med sit eget anlæg, som var lukket. Det viste sig, at vandtilførslen stod åbent.  . Så kan jeg bedre forstå, at jeg kunne tappe spandevis af vand fra radiatoren. Det kunne jeg jo have gjort, så længe der er vand fra vandværket   . Trykket gik meget længere ned, da jeg tappede lidt vand fra radiatoren igen.

I forvirringen dengang hvor jeg fyldte for meget vand på, syntes jeg, at nålen fortsatte op, selvom jeg lukkede for vandet. Så blev jeg pludselig i tvivl, om jeg havde rykket den forkerte vej, og så har jeg åbenbart åbnet for hanerne igen.

Nu har jeg sikkert igen problemet med, at det taber vand, men jeg skal have fyret efterset indenfor overskuelig tid. Så fylder jeg lidt på igen, hvis det bliver nødvendigt. 

Tusind tak for hjælpen! Den lukkemekanisme-indstilling glemmer jeg nok ikke foreløbig.
Du behøver ikke at tappe vand af ved radiator. Den lilel slange som du lukker vand på med, tager du bare af i den ene ende og lukker op, så kommer vandet ud igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-01-2024 23:22:41

Du behøver ikke at tappe vand af ved radiator. Den lilel slange som du lukker vand på med, tager du bare af i den ene ende og lukker op, så kommer vandet ud igen. 

 Hm ok. Men der sidder kun et metalrør på. Ingen fleksibel slange, man kan tage af?

Annonce
Det er ikke lovligt at have permanent forbindelse mellem vandværksvand og radiatorvand. Ved godt at der er rigtig mange steder hvor der sidder fleksibel slange monteret permanent.
Der kan man da tros alt se at noget kan adskilles (og der kan tappes vand af). Det faste rør er slet ikke i orden.
Begge lukkehaner skal selvfølgelig være lukkede når der ikke fyldes vand på anlægget.

Søren O
Søren O skrev den 07-01-2024 00:19:10

Det er ikke lovligt at have permanent forbindelse mellem vandværksvand og radiatorvand. Ved godt at der er rigtig mange steder hvor der sidder fleksibel slange monteret permanent.
Der kan man da tros alt se at noget kan adskilles (og der kan tappes vand af). Det faste rør er slet ikke i orden.
Begge lukkehaner skal selvfølgelig være lukkede når der ikke fyldes vand på anlægget.

 Ok. Ja naboen havde også en fleksibel slange på og ikke det metalrør. Jeg kan nævne det, når OK-fagmanden skal efterse fyret. 

Det faste rør er skruet på med 1/2 " omløbere / møtrik. Det er meget nemt at skrue af. Så kan du have en slange liggende som passer i længden. De kan købes med de samme forskruninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-01-2024 12:51:00

Det faste rør er skruet på med 1/2 " omløbere / møtrik. Det er meget nemt at skrue af. Så kan du have en slange liggende som passer i længden. De kan købes med de samme forskruninger. 

 Ok - tak for tippet. Det er nok billigere end at få OK til at gøre det. Så får jeg sikkert bare en ekstraregning.

Ja helt sikkert. Sådan en slange koster omkring 100 kr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis