Montering af stikkontakter

Hej.

Jeg forstår ikke reglerne for, hvad jeg må og ikke må selv. Man må gerne udskifte en stikkontakt, hvis den passer i den gamle stikdåse, og jeg må også godt skifte stikdåsen. Men hvad hvis kontakten sidder uden på væggen og kablet er trukket uden på væggen fra et lampeudtag? Det må jeg vel også?
Eller har den konstruktion hele tiden været ulovlig. Jeg kan jo ikke se på den, om den er udført af en elektrikker eller ej.

Jeg må gerne montere en ledning i et lampeudtag, men må jeg sætte den i en stikdåse i stedet for en lampe?

Jeg har også et lampeudtag der allerede er sat til en stikkonktakt, må jeg erstatte den stikkontakt med en lampe?

Hvis jeg vil skifte en stikkkontakt uden en jordleder, skal den erstattes af en uden jord. Men hvad nu hvis stikkontakten har en ikke virksom jordleder, altså hvis ikke den er forbundet til noget. Skal jeg så selv nedgradere den, eller skal jeg erstatte den med en magen til?

Det virker som om at den store forskel er om eldelen er bygget ind i en dåse væggen eller den er i en boks uden på væggen. Men det kan vel ikke passe?

Hej. Jeg forstår ikke reglerne for, hvad jeg må... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke lave noget som helst med den faste installation, det er hovedreglen. 
Så er der en undtagelse som siger at du må udskifte afbrydere og stikkontakter hvor der er det samme i forvejen som du udskifter til.
Så al diskussion om udvendig eller i væg eller om lampeudtag eller løs kabel er irrelevant. Det er ikke lovlig at pille ved uden at være ansat hos en autoriseret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jakob Clausen skrev den 04-01-2024 10:23:18

Hvad ville du sige?   

fase

Min nye endnu ikke monterede stikkontakt ser sådan her ud

https://www.lavprisel.dk/lk-opus-66-tripel-udvendig-stikkontakt-med-jord-og-2-taendinger-212-modul-hvid-53054

Hvad er forskellen på at montere den og så at skrue en stikdåse fast i væggen?
En stikdåse, som den på billedet med ledning monteret, er konstrueret således, at du ikke utilsigtet kan komme til at trække ledningen ud af stikdåsen. Selve yderkappen på (den bløde) ledning er fastholdt af en aflastning, som sikrer at ledningen er spændt fast.

Stikkontakten har derimod ikke nogen fastholdelse af ledningen. Det betyder at den og det kabel, som går ind i den, skal være monteret som en fast installation. Det er op til installatøren at sikre, at kablet er fastgjort korrekt, så det ikke kan trækkes ud.

Hvis man kan komme til at trække kabel ud, så risikerer man at stå med ledningsender, som ikke er isoleret, og som dermed er livsfarlige at røre ved.

Så det er konstruktionsmæssige forskelle på de to produkter, som gør at stikkontakten kun må monteres af en fagmand, da det kræver viden om hvordan kablet fastgøres korrekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også