Montering af stikkontakter

Hej.

Jeg forstår ikke reglerne for, hvad jeg må og ikke må selv. Man må gerne udskifte en stikkontakt, hvis den passer i den gamle stikdåse, og jeg må også godt skifte stikdåsen. Men hvad hvis kontakten sidder uden på væggen og kablet er trukket uden på væggen fra et lampeudtag? Det må jeg vel også?
Eller har den konstruktion hele tiden været ulovlig. Jeg kan jo ikke se på den, om den er udført af en elektrikker eller ej.

Jeg må gerne montere en ledning i et lampeudtag, men må jeg sætte den i en stikdåse i stedet for en lampe?

Jeg har også et lampeudtag der allerede er sat til en stikkonktakt, må jeg erstatte den stikkontakt med en lampe?

Hvis jeg vil skifte en stikkkontakt uden en jordleder, skal den erstattes af en uden jord. Men hvad nu hvis stikkontakten har en ikke virksom jordleder, altså hvis ikke den er forbundet til noget. Skal jeg så selv nedgradere den, eller skal jeg erstatte den med en magen til?

Det virker som om at den store forskel er om eldelen er bygget ind i en dåse væggen eller den er i en boks uden på væggen. Men det kan vel ikke passe?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Vi skal lige starte med at forklare termerne, for dem kender du tydeligvis ikke.

En stikkontakt er et sted hvor man indsætter en stikprop.
En stikdåse er en række stikkontakter (3-5-8) på række, men monteret som en "forlængerledning" med en stikprop i den anden ende.
En afbryder er et sted hvor man afbryder/tænder for strømmen til et lampeudtag.
Et lampeudtag er et sted hvor man tilslutter en lampe.
Et installations kabel er med stive ledere og bruges i den faste installation.
En ledning er med bløde (flerkoret) ledere og bruges til lamper/brugsgenstande og er "ikke fast".

Man sætter IKKE en ledning i et lampeudtag med en stikdåse for enden.
Lampeudtag et typisk der hvor man samler ledninger i installationen og derfor findes der både fase, nul, tændledning(er) og eventuelt jord.

Jeg er ikke helt sikker på reglerne mere, men du må gerne udskifte en afbryder eller stikkontakt med en ny.
Du må IKKE trække et kabel og opsætte en ny stikkontakt, et sted hvor der ikke er en stikkontakt i forvejen.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for det.
Jeg har en ledning, der kommer ud af væggen og løber langs loftet og så ned og ender i en kontakt.
Tæller det som et lampeudtag? Et lampeudtag er et sted, hvor man tilslutter en lampe, men hvis ikke man har gjort det, kan man jo sætte hvad som helst til det.

Jeg læste
https://www.avisen.dk/du-maa-selv-skifte-lampen-og-stikkontakten-men-ikke_688412.aspx
følgende
- Groft sagt må du udskifte alt det, du kan se. Det vil sige alt det, der ikke er skjult i vægge og lofter, siger han.

Det virker som om, at det afgørende er, om det er inde i væggen eller ej. Tror du det kan være rigtigt.

Formoder du mener forfradåse, indmuringsdåse eller PL dåse når du skriver stikdåse - typisk bare benævnt ‘dåse’. Det her er en stikdåse.
Tag gerne nogle billeder, svært at gennemskue hvad du taler om ind i mellem.

Om det er indvendig installation i dåse eller udvendig på underlag kan jeg ikke se gør en forskel for hvad du må udskifte.
Du må ikke selv udskifte et lampeudtag med en stikkontakt - eller omvendt.

Jeg må gerne montere en ledning i et lampeudtag, men må jeg sætte den i en stikdåse i stedet for en lampe?” - Jeg forstår ikke hvad du vil.
Vil du tilslutte en stikkontakt på afgangssiden af lampeudtaget? Det kan man vel hvis du anvender minimum 1,5mm2 kabel, men det er en meget uortodoks løsning - og spild af et godt lampeudtag.

Jeg har også et lampeudtag der allerede er sat til en stikkonktakt, må jeg erstatte den stikkontakt med en lampe?” - Jeg forstår ikke hvad du vil. Er der trukket strøm til en stikkontakt udvendigt via afgangen på lampeudtaget?

Hvis der er jord til stede i boligen (hvor som helst) må du ikke udelade jorden hvis du skifter en stikkontakt.

Lidt om hvad du selv må hos SIK og bekendtgørelsen SIK tolker ud fra.
Jakob Clausen skrev den 03-01-2024 12:03:48

Tak for det.
Jeg har en ledning, der kommer ud af væggen og løber langs loftet og så ned og ender i en kontakt.
Tæller det som et lampeudtag? Et lampeudtag er et sted, hvor man tilslutter en lampe, men hvis ikke man har gjort det, kan man jo sætte hvad som helst til det.

Jeg læste
https://www.avisen.dk/du-maa-selv-skifte-lampen-og-stikkontakten-men-ikke_688412.aspx
følgende
- Groft sagt må du udskifte alt det, du kan se. Det vil sige alt det, der ikke er skjult i vægge og lofter, siger han.
Det virker som om, at det afgørende er, om det er inde i væggen eller ej. Tror du det kan være rigtigt

Om ledningen, der kommer ud af væggen og ender i en kontakt kan betegnes som et lampeudtag, kommer an på om den begynder i et lampeudtag. Du kan montere andet end en lampe i lampeudtaget. F.eks. kan du tilslutte en terrassevarmer i udestuen.

Formuleringen i avisen er ikke helt rigtig. Der burde have stået, at alt der er skruet fast hører til den faste installation og er aut. krævende. Der er dog givet lov til at private må skifte afbrydere og stikkontakter, når de skiftets 1:1. Der findes afdækninger uden hul til jordbenet, så man kan skifte en stikkontakt uden jord.
Private må også tilslutte en kogeplade til flere fase såfremt det kan gøres til en flerpolet stikkontakt. At det overtrædes i stor stil er noget helt andet.

fase
Piskeris skrev den 03-01-2024 12:27:34

Formoder du mener forfradåse, indmuringsdåse eller PL dåse når du skriver stikdåse - typisk bare benævnt ‘dåse’. Det her er en stikdåse.
Tag gerne nogle billeder, svært at gennemskue hvad du taler om ind i mellem.

Jeg kæmper stadig med lidt begrebsforvirring.

Hvad er den principielle forskel på en forfradåse og en stikdåse? De kan begge skrues fast. De skal begge have en ledning ind til forsyning.

Hvad er et lampeudtag? Jeg har en strømførende ledning, der kommer ud af et hul i væggen. Den går nu lige til en stikkontakt, der er skruet fast i væggen (forfradåse). Kan jeg skifte den forfradåse ud med en lampe med indbygget afbryder? Om jeg skal skrue ledningen fra lampen fast i en prop eller splejse den sammen med ledningen fra væggen giver vel det samme?

Jeg er ikke hjemme lige nu, så billederne kommer lidt senere.
Annonce
Jeg glæder mig til at se dine billeder. Du er ikke den eneste, der lider af begrebsforvirring.
En forfradåse er en dåse, der bruges til at montere en afbryder eller stikkontakt i. En stikdåse er også betegnet som tristik. Et lampeudtag er en montagegenstand, som skiller den faste installation og det du tilslutter en lampe eller andet til.
Eksempel på forfra dåse
Lampeudtag
Stikdåse
Her er et par eksempler på de begreber, du bør kende.

fase
S. Fabrin skrev den 03-01-2024 13:18:19

Jeg glæder mig til at se dine billeder. Du er ikke den eneste, der lider af begrebsforvirring.
En forfradåse er en dåse, der bruges til at montere en afbryder eller stikkontakt i. En stikdåse er også betegnet som tristik. Et lampeudtag er en montagegenstand, som skiller den faste installation og det du tilslutter en lampe eller andet til.

Min nye endnu ikke monterede stikkontakt ser sådan her ud

https://www.lavprisel.dk/lk-opus-66-tripel-udvendig-stikkontakt-med-jord-og-2-taendinger-212-modul-hvid-53054

Hvad er forskellen på at montere den og så at skrue en stikdåse fast i væggen?
Hvis det er en stikdåse, skal jeg skrue en ledning i med en prop; og ved den anden skal jeg skrue min strømførende ledning i. I begge tilfælde afhænger sikkerheden af, om jeg kan skrue en ledning i.

Og så siger du, at et lampeudtag er en montagegenstand. Som jeg forstår det plejer det at være en dåse med ledninger og et par klemmer. Jeg må ikke selv sætte en dåse i, hvor der før ikke har været nogen. Men hvad nu, hvis der ikke er en dåse? Altså bare en ledning ud af væggen. Den adskillelse af den faste installation og det man tilslutter er vel ikke afhængig af om det foregår i en dåse i væggen eller inde i lampen?

Giver jeg mening?

Den stikkontakt du linker til er beregnet til fast installation og dermed skal der bruges stiv ledning (3 ledere).
Men du må ikke selv montere den hvis den er en udvidelse af eksisterende installation.
Forskellen er at stikdåsen med blød ledning er, at den er at betegne som en forlængerledning. Den du linker til er til fast montering og kræver stive ledere.  

PinkHenrik skrev den 03-01-2024 14:03:45

Den stikkontakt du linker til er beregnet til fast installation og dermed skal der bruges stiv ledning (3 ledere).
Men du må ikke selv montere den hvis den er en udvidelse af eksisterende installation.
Forskellen er at stikdåsen med blød ledning er, at den er at betegne som en forlængerledning. Den du linker til er til fast montering og kræver stive ledere.  

Du siger, den er beregnet til en fast installation. Betyder det at man ikke må bruge den til andet?

Hvad betyder fast installation? Er det bare, at den er skruet fast?
Er der krav om, hvornår man skal bruge stive eller bløde ledninger?
Det betyder at den er skruet fast, samt at kablet til den er stift, og ikke kan afbrydes på anden vis end i tavlen.
Du må ikke selv sætte en sådan stikkontakt op, da det er en udvidelse, og med det kendskab du viser her ville jeg råde dig til at holde snitterne langt væk...

Som jeg skrev før er det ret simpelt:
Stive ledere er til fast installation, altså alt det materiel der sidder i huset/lejligheden når du flytter ind og flytter ud igen.
De bløde ledere er tilledninger/forlængerledninger som du typisk tager med dig når du flytter (Lamper, forlængerledninger til tv, stereo, juledekorationer, bordventilator og hvad du ellers kan sætte i en stikkontakt)  

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også