Asbest i tag

Kære alle

Vi står og vil købe dette hus, hvor der oprindeligt er bølgeeternittagplader med asbest. I 2004 er der lagt tag ovenpå.

Er der nogen, der har erfaring med, hvad det vil koste at fjerne det “nye” tag samt asbesttag under? Og hvad nyt undertag og tag efterfølgende vil koste?

Tilstandsrapport er også vedhæftet

Håber I kan hjælpe - det vil betyde meget for to førstegangskøbere!

https://home.dk/salg/huse-villaer/noerrevangen-33-2610-roedovre/sag-1080000999/

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tilstandsrapporten er ikke på samme hus, som det du linker til hos ejendomsmægleren..

Ved ikke med pris på nyt tag, men tænker der hurtigt kan koste 500000 kr. med at fjerne det gamle, og ligge et nyt på, men ofte griber det om sig, med mere isolering, ny udhæng og stern, samt tagrender.

Det er et Decra ståltag, som normalt har en lang holdbarhed (det trænger til en gang algerens), og så længe det underliggende asbesttag får lov at ligge i fred og ro afgiver det ikke asbestfibre (kun i ringe mængde ind på loftsrum, men er der ikke loft til kip)  Det er først når det gamle asbest skal fjernes, at der er fare for frigørrelse af asbest, hvis det ikke håndteres korrekt.

Den måde murværket er i forband på, kunne godt ligne selvbyg. Der er ikke mange murermester, der vil lave det sådan.
(der er ikke noget galt med holdbarheden, det er bare ikke sådan man normalt gør)



Vi prøver igen, i morgen --
Tænker at tilstands rapporten svare meget godt til et hus af den alder, det er jo ikke et nyt hus.

Husk også at tjekke el rapporten, der kan også være ting nævnt der bør laves..

Er det et dødsbo ?  Så mener jeg der kan være andre regler ????

Vi prøver igen, i morgen --

Tak for jeres respons! Det er værdsat.

Det er ikke et dødsbo. [ADMIN: Slettet info om beboer]

Det er egentlig mest det tag, som jeg er super bekymret for. Vi ville ikke have 500.000kr at bruge på det pludseligt eller akut efter indflytning… 
Hvorfor er du nervøs for taget. Decrataget er et udmærket tag og, at der er asbesttag indenunder betyder ikke noget. Det er en konstruktion, der brugt utroligt mange steder uden problemer.

fase
Annonce
Til info: Jeg har fjernet informationen om nuværende beboer i huset. Det er irrelevant for spørgsmålet og jeg synes ikke det skal udstilles her, sammen med adressen.

Mvh. AllanE
Jeg har selv et Decra tag, der ligger oven på asbest plader, decra taget er fra 2003, og er stadigvæk 100 % ok.

På min carport er der også Decra tag, men uden undertag, det er 100 % tæt, så selv om det underliggende tag måske ikke er i den bedste forfatning, bør det ikke give problemer.



Eneste ulempe jeg har oplevet med Decra er at den ru overflade, giver algebelægning, men en årlig gang algefjerner holder taget pænt.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 03-01-2024 12:24:22

Jeg har selv et Decra tag, der ligger oven på asbest plader, decra taget er fra 2003, og er stadigvæk 100 % ok.

"Værdien" af taget vil jo komme an på restlevetid, Decra holder 40-50 år men vil være falmet lang tid før (ved godt man kan male det).

Uanset hvordan man drejer den, ligger der en latent ekstraregning til køber med at få fjernet et asbestholdigt undertag inden der kan bygges op igen når taget skal skiftes.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så jeg har ikke grund til at være bange for asbesttaget som sådan?

Jeg tog dette billede fra loftet - er det noget betydeligt? Der er ikke angivet noget om det i tilstandsrapporten, og tænker at den byggesagkyndig har være på loftet

1000 tak for jeres svar!
Det burde være uden betydning hvis Decra taget ligger korrekt, men der må selvfølgelig ikke komme vand ind, så træværket bliver vådt, men træet ser jo ok ud, tænker hullet er opstået da Decra'et blev lagt..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også