Tyverialarm

Hej

Er der nogen her der er ekspert i tyverialarmer, jeg søger en alarm med følgende karakteristika.

* Skal kunne tage mindst 4 fortrådede kanaler, resten må gerne være trådløse (800MHz) (Har fortrådning til skur som næppe kan klares med trådløse enheder. Alternativt mulighed for fortrådet "understation" som så kan forlænge trådløse enheder).

* Gerne mulighed for at have en fortrådet kanal i panelet til at slå alarm til og fra (Fortrådet dørsensor)

* Gerne med mulighed for simkort og batteribackup, med mulighed for armering og desarmering via android app.

* Meget gerne integration med Home Assistant (Så jeg har mulighed for at blinke med lys osv ved udløst alarm, fyre en "sluk alt lys" ved aktivering af alarm eller "Tænd lys i forgang og køkken når alarmen slås fra" osv)

* Gerne mulighed for at alarm slå's automatisk fra hvis jeg træder ind af døren med min mobil (Bluetooth ?)

Jeg ved godt det er mange "krav" så hvis nogen har forslag til noget der har meget, men ikke det hele så sig endelig til.

Nå ja og så skal det gerne være en alarm som ikke kræver at man er tilkoblet en central, eller kræver abonnement, jeg har selv simkort (Så ikke noget Verisure eller lign. :) )

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hmadsen

Er prisen lige gyldig, og laver du det selv :)?
Niiichlas skrev den 02-01-2024 17:32:19

Hej Hmadsen

Er prisen lige gyldig, og laver du det selv :)?

Jeg forventer selv at montere det ja.

Prisen er ligegyldig....Indtil det bliver så dyrt at det ikke er ligegyldigt mere :) (Håber du forstår)

Jeg er nok villig til at smide det, det koster hvis bare jeg får det hele med, men det KAN blive for dyrt selvfølgelig. :)

hvilke løsninger har du fravalgt hidtil? Går med lignende overvejelser 
HrT skrev den 02-01-2024 19:42:34

hvilke løsninger har du fravalgt hidtil? Går med lignende overvejelser 

Jeg har sådan set bare fravalgt alle løsninger som har et abonnement og løsninger hvor alarmen er koblet til en central, både fordi jeg ikke ønsker en løsning som koster noget og dels fordi de løsninger hvor alarmen er koblet til en central kræver at jeg ikke kan konfigurere noget selv og jeg vil gerne selv have kontrol over alarmen.

Derudover har jeg kigget på, overvejet og fravalgt den måske mest åbenlyse løsning når jeg ønsker Home Assistant integration og det er selvfølgelig at bruge HA som alarm, dette fordi jeg ikke umiddelbart kan få fortrådede sensorer ind og så også fordi jeg ikke mener at HA er så stabilt som jeg ønsker min alarm skal være og dertil kommer også hele "Batteri backup" delen som en "almindelig" alarm oftest har indbygget.

Min nuværende alarm er godt nok med trådløse enheder, men den er "for gammel" til at kunne integreres med HA, den kan kun sende en SMS hvis alarmen går eller strømmen går osv.

Jeg har desværre ikke fundet den "perfekte" løsning, det er derfor jeg spørger ind til om nogen lige kendte en alarm der bare kan "det hele" :)

Jeg kender desværre ikke nogen professionelle alarmer som kan integreres med en Home assistent desværre, i min optik også lidt useriøst og alarmen vil heller ikke kunne leve op til gældende regler.

Jeg arbejder selv for en af danmarks største data centre hvor jeg stor for al alarm, adgangskontrol, tv overvågning og brand.

Alle alarmer som kan kobles på home assist er for det meste plug and play centraler der ikke lever op til nogen krav eller kan særligt meget.

Jeg kan fortælle dig lidt om min alarm, den kan stort set du beskriver

Jeg har en Vanderbilt SPC 6300
Den styre alt lys i huset både inde og ude. 
- Den slukker selv lys efter 60 min hvis man glemmer det, eller hvis der har været inaktivitet.
- Dog er alle mine lysgrupper koblet op på relæ-udgange som kommer fra alarmen.
- Den styre indkørslen hvor den tænder lys alt efter hvor du befinder dig. I indkørslen eller i carporten.
 Alarm zoner/detektore
- Jeg har både fortrådet zoner og et trådløst modul påbygget centralen med ekstern antenne.
- Jeg har glasbrud ved alt glas, magnetkontakter med vibration på alle åbninger.
- Jeg har pir detektore i alle rum, mest af alt for at kunne styre lyset samtidig
- Jeg har sensore i mine dørhåndtag på alle yderedøre, så når der tages i håndtaget og skallen er aktiveret bliver der flashet med en blitz ved pågældende dør og en buzzer går af.
- Jeg har vandlæk sensore som slukker på hovedhanen hvis der er en utæthed hvor de sidder.
- Alle mine brand detektore er også forbundet min central.
Adgangskontrol
- Centralen styre også alle mine ydredøre. Jeg har monteret motorlåse med hagerigler og køre en krypteret desfire protokol på mine kortlæsere så vi bruger ikke nøgler.
- Alarm frakobler når vi bruger kort + kode. (Geo lokation som du sørger kan hackes på under 5 min hvis man kan komme i nærheden af dit wifi, udstyret kan frit købes på ebay og er ikke ulovligt at have eller besidde)

Alt kan stort set lade sig gøre. Dog kræver det en del viden at sætte en central op på denne måde, og ingen af de professionelle alarm er lige til, de fleste kræver også at man har været på kursus.

Min alarm har mulighed for at have 12v 18A batterier i, den kan kobles til en alarm central eller man kan lade være.

Den har app hvor du kan styre alt, både til iphone og andriod.

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget :)
Annonce
Niiichlas skrev den 02-01-2024 20:43:53

Jeg kender desværre ikke nogen professionelle alarmer som kan integreres med en Home assistent desværre, i min optik også lidt useriøst og alarmen vil heller ikke kunne leve op til gældende regler.

Jeg arbejder selv for en af danmarks største data centre hvor jeg stor for al alarm, adgangskontrol, tv overvågning og brand.

Alle alarmer som kan kobles på home assist er for det meste plug and play centraler der ikke lever op til nogen krav eller kan særligt meget.

Jeg kan fortælle dig lidt om min alarm, den kan stort set du beskriver

Jeg har en Vanderbilt SPC 6300
Den styre alt lys i huset både inde og ude. 
- Den slukker selv lys efter 60 min hvis man glemmer det, eller hvis der har været inaktivitet.
- Dog er alle mine lysgrupper koblet op på relæ-udgange som kommer fra alarmen.
- Den styre indkørslen hvor den tænder lys alt efter hvor du befinder dig. I indkørslen eller i carporten.
 Alarm zoner/detektore
- Jeg har både fortrådet zoner og et trådløst modul påbygget centralen med ekstern antenne.
- Jeg har glasbrud ved alt glas, magnetkontakter med vibration på alle åbninger.
- Jeg har pir detektore i alle rum, mest af alt for at kunne styre lyset samtidig
- Jeg har sensore i mine dørhåndtag på alle yderedøre, så når der tages i håndtaget og skallen er aktiveret bliver der flashet med en blitz ved pågældende dør og en buzzer går af.
- Jeg har vandlæk sensore som slukker på hovedhanen hvis der er en utæthed hvor de sidder.
- Alle mine brand detektore er også forbundet min central.
Adgangskontrol
- Centralen styre også alle mine ydredøre. Jeg har monteret motorlåse med hagerigler og køre en krypteret desfire protokol på mine kortlæsere så vi bruger ikke nøgler.
- Alarm frakobler når vi bruger kort + kode. (Geo lokation som du sørger kan hackes på under 5 min hvis man kan komme i nærheden af dit wifi, udstyret kan frit købes på ebay og er ikke ulovligt at have eller besidde)

Alt kan stort set lade sig gøre. Dog kræver det en del viden at sætte en central op på denne måde, og ingen af de professionelle alarm er lige til, de fleste kræver også at man har været på kursus.

Min alarm har mulighed for at have 12v 18A batterier i, den kan kobles til en alarm central eller man kan lade være.

Den har app hvor du kan styre alt, både til iphone og andriod.

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget :)

Hej

Det kan jeg bestemt, jeg vil kigge mere på det anlæg du nævner, men som jeg ser det så er det vist mere en "business" alarm, kan ikke finde priser på udstyret ved en hurtig søgning.

Jeg vil gerne selv kunne konfigurere og administrere det, fordi jeg ikke ønsker en løsning hvor jeg tvinges til at betale et månedligt fee for at være koblet på en central.

Mit ønske om integration med HA er mest fordi jeg allerede har alt mit lys integreret med denne, så det "nemmeste" ville være hvis jeg bare kan fyre en event af til HA og så styre hvad der skal ske den vej.

Som sagt...F.eks kan jeg få alt lyset i huset til at blinke, tænde for mine Sonos med en MP3 som blot er en alarm sirene og så videre.

Jeg vil også gerne have noget med motoraktuatorer på låsen i døren, men jeg har plasticdøre, det besværliggør det hele lidt fordi man jo på sådan en skal løfte håndtaget opad, før man kan låse døren, så går nogen nu hjemmefra uden at trække op i håndtaget så kan jeg ikke låse remote alligevel.

Kiggede lige og det ser dog umiddelbart ud til at der er integration muligt med HA

https://www.home-assistant.io/integrations/spc/

Nej priserne er ikke lige til at på fat i, jeg handler med solar og adi global hvor den kan købes. Om den kan købes privat tør jeg ikke sige, men du behøves nok heller ikke en 63xx model, den fåes ogsp i 43xx og 53xx.

Det forstår jeg godt, de fleste alarm centraler er heller noget værd for privat mennesker.

Jeg ved der er en løsning på dit problem med dørene, der er et nyt "stangtræk" jeg kan ikke huske præcist hvad det hedder, men jeg har været med til at lave noget lingende engang.

Jeg tillod mig lidt at læse kodningen igennem på Github, og udfra kodningen kan jeg ikke rigtigt se hvem der skulle kunne arbejde sammen med en spc central udover en Raspberry Pi. Men det kan sagtens være man kan få den ind på noget phillips hue da de også køre open source.
Niiichlas skrev den 02-01-2024 21:12:48

Nej priserne er ikke lige til at på fat i, jeg handler med solar og adi global hvor den kan købes. Om den kan købes privat tør jeg ikke sige, men du behøves nok heller ikke en 63xx model, den fåes ogsp i 43xx og 53xx.

Det forstår jeg godt, de fleste alarm centraler er heller noget værd for privat mennesker.

Jeg ved der er en løsning på dit problem med dørene, der er et nyt "stangtræk" jeg kan ikke huske præcist hvad det hedder, men jeg har været med til at lave noget lingende engang.

Jeg tillod mig lidt at læse kodningen igennem på Github, og udfra kodningen kan jeg ikke rigtigt se hvem der skulle kunne arbejde sammen med en spc central udover en Raspberry Pi. Men det kan sagtens være man kan få den ind på noget phillips hue da de også køre open source.

Nej en alarmcentral med en vagt er ikke meget værd for et privat hjem.

Jeg vil endda gå så langt som at sige at den heller ikke er noget værd for mange erhvervsdrivende, hvis de selv kan køre ned og sikre butikken. Arbejdede engang et sted med tyverialarm og overvågning, nogen brød ind og stjal lidt forskelligt, de var inde og ude på 5 minutter og 20 minutter senere kom alarm manden.

Vi så ham på et kamera gå ind af det første sæt døre, men så når vi kiggede på indvendige døre så kunne vi kun se noget lys.

Han havde stået og lyst med sin lygte igennem døren i 2 minutter inden han gik ind, det var helt tydeligt at han lige lyste ind for at signalere at han var der, så de kunne nå at smutte ud af døren så han ikke risikerede at skulle ind og "slås" med dem :)

Det på Github er også en Home Assistant integration som kører (i mit tilfælde) på en Raspberry Pi.

Som jeg har forstået det har alarmen et web interface, så måske det klares med "web kommandoer".

Har du en ide om, sådan lidt løst, hvad det ville ca koste for en alarm med 2 paneler, 3 PIR og så mulighed for mindst 4 fortrådede kanaler ja og så GSM modul og batteri :)

Kan man bruge panelet som en "fortrådet kanal" altså kan en fortrådet dørsensor sættes til panelet ?

Hvad kræver et panel, er det bare 2 ledninger til strøm, eller er det på batterier og trådløst ?

Præcis vagterne gør ikke så meget, det kommer så dog helt an på hvilken sikrings niveau vi snakker om :)

Ja det burde kunne snakke i web kommandoer, har dog aldrig selv lavet en på den måde :)

Jeg har faktisk en 5320 central til at ligge da jeg lige er gået op i en 6330 pga opgraderingen med alle mine udgangsmoduler :)

fra ny af ligger centralen på ca 5-6 tusind kroner og et panel på 1500 kr stk GSM modul koster 2500 kr og trådløst modul 2500 kr.

Der er desværre ingen zone indgange i panelet, der er 8 zone indgange standart i centralen samt 2 udgange. der kan så tilbygges IO moduler hvis man ønsker flere.

Niiichlas skrev den 02-01-2024 21:49:40

Præcis vagterne gør ikke så meget, det kommer så dog helt an på hvilken sikrings niveau vi snakker om :)

Ja det burde kunne snakke i web kommandoer, har dog aldrig selv lavet en på den måde :)

Jeg har faktisk en 5320 central til at ligge da jeg lige er gået op i en 6330 pga opgraderingen med alle mine udgangsmoduler :)

fra ny af ligger centralen på ca 5-6 tusind kroner og et panel på 1500 kr stk GSM modul koster 2500 kr og trådløst modul 2500 kr.

Der er desværre ingen zone indgange i panelet, der er 8 zone indgange standart i centralen samt 2 udgange. der kan så tilbygges IO moduler hvis man ønsker flere.

Jeg forstår desværre ikke meget af "Der er ingen zone indgange i panelet" og "Der er standard 8" vil det så sige at normal ville der være 8, men der er ingen ?

Kan det så "tilkøbes" i løsvægt om man så må sige ?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis