Batterilader / -starter

Jeg oplevede for første gang nogensinde at min bil ikke ville starte. Måske kombinationen af motorfyr og kortere ture i ferien har drænet batteriets voltage. Måske batteriet er dårligt.

Men nu overvejer jeg at anskaffe mig en batterilader eller -starter. Det er ukendt territorie for mig. Kan man få en mobil starter til 500 kroner som er stabil? Eller er det bedre at købe en batterilader? Eller er det i sådanne tilfælde batteriet man skifter?

det er en nyere Passat. Det er min første bil, hvor jeg ikke pendler 30-40 min hver vej hver dag. 
Jeg oplevede for første gang nogensinde at min bil... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved godt I er enige om at en lader er den gode løsning.. 
Jeg vil blot sparke ind med en starthjælper/booster er et alternativt bud. 
Min gamle dyt havde det svært under Corona, så jeg købte sådan en. Den har reddet mig flere gange.. 
Bevares en lader ville også kunne have sikret mig at batteriet ikke løb tør, men jeg skal jo huske at bruge den proaktivt, altså inden det løber tør. Når jeg nu ikke har tænkt over det, og pludselig holder et eller andet sted og ikke kan starte, er en booster altså bare guld værd!

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

BTA Handymand kan du ikke forklare det nærmere:
 Det med gnisterne er fordi man monterer startkablerne forkert, mange kommer minus på først, altså det sorte kabel. Dette er forkert. Plus (det røde) skal monteres først og derefter minus. Gør du det omvendt som er det der giver gnisterne så kan du i værste tilfælde (dog yderst sjældent) ende ud i et batteri der eksploderer, ikke super fedt efter som det så giver en del batteri syre over det hele.
Kommer gnisten ikke fordi, der går en strøm, når startkablerne sættes til og det derfor er lige meget om plus eller minus sættes til først?

fase
HrT skrev den 03-01-2024 07:42:14

Batteriet er et EFB batteri lig dette https://www.autodeleshop.dk/oenumber/6r0915105b.html?pg=2 

Jeg fandt dette link, hvor der lidt nede på siden er en tabel med ladestatus for AGM og EFB batterier. EFB tåler lidt mere afladning, men med en spænding på 10.4V er begge batterityper helt i bund, hvor de ikke bør være.

Hellere leje end at bo på gaden.
S. Fabrin skrev den 03-01-2024 07:11:29

Det med gnisterne er fordi man monterer startkablerne forkert, mange kommer minus på først, altså det sorte kabel. Dette er forkert. Plus (det røde) skal monteres først og derefter minus. Gør du det omvendt som er det der giver gnisterne så kan du i værste tilfælde (dog yderst sjældent) ende ud i et batteri der eksploderer, ikke super fedt efter som det så giver en del batteri syre over det hele. 
Kommer gnisten ikke fordi, der går en strøm, når startkablerne sættes til og det derfor er lige meget om plus eller minus sættes til først?

Hej S. Fabrin. 

Billedet er hugget direkte fra automester. Jeg er selvfølgelig også kun udlært landmand hvor punkt 1 i motorlære er korrekt påsætning af startkabler da det kan give en eksplosion ved forkert montering. Men prøv at monter kablerne som jeg skrev, så vil du opdage der ikke kommer gnister. 

Annonce
lyhne1 skrev den 03-01-2024 06:07:11

Jeg ved godt I er enige om at en lader er den gode løsning..
Jeg vil blot sparke ind med en starthjælper/booster er et alternativt bud.
Min gamle dyt havde det svært under Corona, så jeg købte sådan en. Den har reddet mig flere gange..
Bevares en lader ville også kunne have sikret mig at batteriet ikke løb tør, men jeg skal jo huske at bruge den proaktivt, altså inden det løber tør. Når jeg nu ikke har tænkt over det, og pludselig holder et eller andet sted og ikke kan starte, er en booster altså bare guld værd!

Du har helt helt ret i at en booster kan være en redning, grunden til at jeg personligt ikke nævner en booster som en løsning er at det er hårdt for batteriet og i nyere biler kan det i værste fald skade noget af elektronikken, igen, chancen er lille, men den er der. Derfor er en booster en absolut nødløsning.

BTA Handyman skrev den 03-01-2024 17:43:25

Hej S. Fabrin. 

Billedet er hugget direkte fra automester. Jeg er selvfølgelig også kun udlært landmand hvor punkt 1 i motorlære er korrekt påsætning af startkabler da det kan give en eksplosion ved forkert montering. Men prøv at monter kablerne som jeg skrev, så vil du opdage der ikke kommer gnister. 

Vil dog bare lige tilføje noget til vejledningen for brug af startkabler. I den står begge biler skal være slukket, i nogle tilfælde kan det være en fordel, men i rigtig mange tilfælde ville jeg ikke gøre det da du kan komme ud for bilen der skal yde starthjælp pludselig ikke har nok power til selv at starte. Men igen, prøv den fremgangsmåde, så vil du opleve det ikke slår gnister. På en bil er det dog også begrænset hvad der kommer af gnister, på en traktor er man ikke et sekund i tvivl om hvis de blev sat på forkert for de slår pænt store gnister da batterierne jo er en hel del større.

Kommer gnisten ikke fordi, der går en strøm, når startkablerne sættes til og det derfor er lige meget om plus eller minus sættes til først.

Der står ikke noget i anvisningen om fremgangsmåden er som anført for batteriet ellers kan eksplodere. Grunden er, som jeg har fået det forklaret, at hvis man sluttet minus til som det sidste, har man undgået at lave en kortslutning, hvis man ved et uheld kommer til at berøre stel med pluskablet.

fase
S. Fabrin skrev den 03-01-2024 21:19:37

Kommer gnisten ikke fordi, der går en strøm, når startkablerne sættes til og det derfor er lige meget om plus eller minus sættes til først.

Der står ikke noget i anvisningen om fremgangsmåden er som anført for batteriet ellers kan eksplodere. Grunden er, som jeg har fået det forklaret, at hvis man sluttet minus til som det sidste, har man undgået at lave en kortslutning, hvis man ved et uheld kommer til at berøre stel med pluskablet.

Det er korrekt der ikke står noget om en evt eksplosions fare, denne viden kommer som jeg også sagde, fra skolen hvor vi havde faget motorlære. Men igen er det i yderst sjældne tilfælde dette sker, men har haft kammerater i faget som har oplevet det, dog på traktorer hvor batteriet typisk er markant større end det du finder på en bil. Prøv næste gang du skal sætte startkabler på, at gøre det som angivet, så vil du også opleve du ikke vil slå gnister. 

www.tv2nord.dk/nordjylland/pas-pa-med-startkablerne

www.bildeleekspert.dk/tips/bil-starthjaelp-med-startkabler-1307

I disse 2 artikler står lidt om emnet, i artikel nr. 2 står det et godt stykke nede i teksten. 😀

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis