Batterilader / -starter

Jeg oplevede for første gang nogensinde at min bil ikke ville starte. Måske kombinationen af motorfyr og kortere ture i ferien har drænet batteriets voltage. Måske batteriet er dårligt.

Men nu overvejer jeg at anskaffe mig en batterilader eller -starter. Det er ukendt territorie for mig. Kan man få en mobil starter til 500 kroner som er stabil? Eller er det bedre at købe en batterilader? Eller er det i sådanne tilfælde batteriet man skifter?

det er en nyere Passat. Det er min første bil, hvor jeg ikke pendler 30-40 min hver vej hver dag. 
Jeg oplevede for første gang nogensinde at min bil... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BTA Handyman skrev den 02-01-2024 16:17:21

Jeg ville købe et nyt batteri.
Vær dog lige opmærksom på at nogen biler kan give lidt problemer hvis du tager batteriet fra uden at have strøm på polerne under udskiftning, så konsulter dig med din mekaniker.
Derudover ville jeg købe en lader, en starter/lynlader du nævner kan være fint men det kan være hårdt for batteriet så vil ikke anbefale det, gå efter en Alm intelligent lader. Eks en CTEK MXS 5.0 eller 7.0
Det er en rigtig fin lader som også behandler dit batteri ordentligt. Du kan også få en overgang du kan skrue fast på polerne hvor det fra den ctek så blot er et stik, og så er der 3 dioder der lyser på stikket ud fra hvor meget spænding der er på batteriet. 

Tak! Der var en YT video med. Rigtig fint. Kan se de kan oplade via bilens 12v stik. Det lyder jo noget enklere for det har jeg 3 steder i bilen. Er der funktionel forskel mellem via batteriet og via 12v?

Ift batteriet: ja, er lidt nervøs for hvad det gør med fejlkoder osv. Da webastoen drillede og de tog strømmen helt lyste instrumentbrættet helt op i alle regnbuens farver. Men tænker også det tager længere tid for vw at lave den dyre faktura end at skifte batteriet.
Hvis du vil lade via bilens 12 volt stik, kræver det de står med strøm også når nøglen er ude af tændingen.

Jeg ville nu lade direkte på batteriet, for ikke at lave kuk i bilens ledningsnet...

Vi prøver igen, i morgen --
Ang stikket så er der 2 versioner til c-tek. En hvor det bare er et stik og en hvor der er dioder på stikket der indikerer status på dit batteri.
Har vedhæftet billede af versionen uden led dioder, ser ud som om den ofte følger med til laderen. Den fra Thansen som du linker til kender jeg ikke, men har selv lidt erfaring med en anden billig thansen lader, og den erfaring var desværre ikke særlig god. Ofte meldte den batteriet som defekt hvis spændingen fra batteriet blev for lav, hvor min CTEK sagtens kunne lade batteriet, har CTEK MXS 7.0
Der er uden tvivl andre fine ladere end lige ctek, personligt har jeg bare indtil nu haft bedst erfaring med dem. 
Fedt. Mit værksted har tid i februar, så der er rigeligt tid til at få ladet batteriet ordentligt inden :s

Kan se man monterer øjerne på batteriet permanent. Har aldrig prøvet at gøre noget med bilbatteri før.CTEK skriver det let og kort, men kan ikke se om man skal gøre noget specielt for at undgå at få stød?
Det er meget nemt.
Den røde skal på plus og den sorte på minus.
12 volt er så tilpas lav en spænding, at du ikke får stød af det, så der er ikke noget at frygte i den retning -men klogt at spørge, hvis der er tvivl.
Har du evt en kammerat/nabo eller lign der kan gøre det for dig, hvis du ikke er så glad for at rode med det selv. Det tager  minutter.
Stikket ligner meget det, der er til den jeg selv har. Bedømt ud fra billedet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Chr. skrev den 02-01-2024 17:36:06

Det er meget nemt.
12 volt er så tilpas lav en spænding, at du ikke får stød af det, så der er ikke noget at frygte i den retning -men klogt at spørge, hvis der er tvivl.
Har du evt en kammerat/nabo eller lign der kan gøre det for dig, hvis du ikke er så glad for at rode med det selv. Det tager  minutter.

Chr.

Det gør jeg bare efter stormen så. Kan bare huske de gamle startkabler og de klassiske “den klarer vi”-fædre og knisterne der fulgte med 😅🤣

HrT skrev den 02-01-2024 15:53:47

For synes umiddelbart 1500,- for et nyt batteri er lidt meget for en bil på ~44 måneders alder  
Seriøst? Jeg smed nyt batteri til ca. 800 i min 252 måneder gamle bil sidste vinter....! Blysyre-batterier til biler holder sjældent mere end 3-5 år anpå hvordan de bruges. Jeg lader mit batteri 2 gange i løbet af vinteren, og har aldrig oplevet startproblemer.

Et godt bilbatteri har en hvilespænding omkring 12.8V, og for hver gang spændingen falder 0.2V, så vil batteriet miste 25% af sin maksimale ydelse. Når du ret meget under 12V, så er batteriet så fladt, at det er held, hvis du kan starte i kulden. Hvis dit batteri i hvilespænding har været helt nede på 10.4V, så indikerer det et batteri, der er ved at give op - måske er en celle allerede faldet sammen.

Med mindre du holder af at have startproblemer, så bør du overveje at skifte batteriet. Det bedste tispunkt at skifte batteri er efterår, da det er sommervarmen (og dybe afladninger < 25%), der slår det ihjel.

Hellere leje end at bo på gaden.
Sidst jeg skiftede batteri var det 25 måneder gammelt, det var et Excide..

Vi prøver igen, i morgen --
Kolding75 skrev den 02-01-2024 20:23:47

HrT skrev den 02-01-2024 15:53:47

For synes umiddelbart 1500,- for et nyt batteri er lidt meget for en bil på ~44 måneders alder  
Seriøst? Jeg smed nyt batteri til ca. 800 i min 252 måneder gamle bil sidste vinter....! Blysyre-batterier til biler holder sjældent mere end 3-5 år anpå hvordan de bruges. Jeg lader mit batteri 2 gange i løbet af vinteren, og har aldrig oplevet startproblemer.

Et godt bilbatteri har en hvilespænding omkring 12.8V, og for hver gang spændingen falder 0.2V, så vil batteriet miste 25% af sin maksimale ydelse. Når du ret meget under 12V, så er batteriet så fladt, at det er held, hvis du kan starte i kulden. Hvis dit batteri i hvilespænding har været helt nede på 10.4V, så indikerer det et batteri, der er ved at give op - måske er en celle allerede faldet sammen.

Med mindre du holder af at have startproblemer, så bør du overveje at skifte batteriet. Det bedste tispunkt at skifte batteri er efterår, da det er sommervarmen (og dybe afladninger < 25%), der slår det ihjel.

Lige husk der jo er meget forskellige batterier, trådstarter skriver eks at bilen er med start stop funktion af motor, dette har min bil også og da det kræver mere strøm har man valgt at forsyne bilen med et gel batteri fremfor de Alm batterier fra fabrikkens side. Så trådstarter skal være sikker på hvilket batteri hans er forsynet med, er det et gel batteri så lyder 1500,- ikke dyrt. 

HrT skrev den 02-01-2024 18:59:09

Chr. skrev den 02-01-2024 17:36:06

Det er meget nemt.

Chr.

Det gør jeg bare efter stormen så. Kan bare huske de gamle startkabler og de klassiske “den klarer vi”-fædre og knisterne der fulgte med 😅🤣

Det med gnisterne er fordi man monterer startkablerne forkert, mange kommer minus på først, altså det sorte kabel. Dette er forkert. Plus (det røde) skal monteres først og derefter minus. Gør du det omvendt som er det der giver gnisterne så kan du i værste tilfælde (dog yderst sjældent) ende ud i et batteri der eksploderer, ikke super fedt efter som det så giver en del batteri syre over det hele. 

Forresten nu vi snakker batteri syre, hvilket batteri er din bil forsynet med? Altså er det et gel batteri? Eller et Alm batteri. Jeg tvivler lidt på du har et batteri hvor der måske skal påfyldes destilleret vand, men kan jo være tilfældet selvom man dog sjældent sætter denne type batterier på biler. Men skulle du gave et af dem så kan dit batteri mangle destilleret vand og kan derved ikke lagre særligt meget strøm. 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis