Udvidelse af vandtilslutninfer

Halløj derude

Jeg skal have gjort plads til at kunne tilslutte en vaskemaskine under min køkkenvask.

Som det ses på det vedhæftede billede er der nu kun mulighed for tilslutning af opvaskemaskine.

Går jeg helt galt i byen hvis jeg skruer den eksisterende hane af og dernæst tilslutter et t-stykke og en nippel på den ene af denne (for at gøre lidt plads til 2x waterblocks ved siden af hinanden)? Tænker jeg derefter kan tilslutte 2 styks haner  

Lyder det helt skævt?

På forhånd tak
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker det er bedre at sætte T-stykket på efter nilhanen.
Men, ja, køb nogle stumper på nettet. Husk også pakgarn og salve.
Du kan også bruge en Y kobling. Den samles med gummipakninger. du skal lige kontrollere om tilslutningen på hanen 3/4" Ellers skal du have en muffe 1/2" til 3/4", som pakkes mod hanen med pakgarn.
Ykobling til to maskiner

fase
S. Fabrin skrev den 26-12-2023 11:52:21

Du kan også bruge en Y kobling. Den samles med gummipakninger. du skal lige kontrollere om tilslutningen på hanen 3/4" Ellers skal du have en muffe 1/2" til 3/4", som pakkes mod hanen med pakgarn.
Ykobling til to maskiner

Umiddelbart ikke et dårligt bud bortset fra at mine waterblocks ikke længere er monteret i lodret. Så det er nok desværre ikke den løsning jeg går med 😊

Har du overvejet at sætte waterblock fælles og dermed lodret før Y forgreningen?

fase
S. Fabrin skrev den 26-12-2023 18:51:15

Har du overvejet at sætte waterblock fælles og dermed lodret før Y forgreningen?

Ja, men som jeg har forstået er en waterblock indstillet til den mængde vand en maskine forventes at indtage. Derfor er en waterblock for en opvaskemaskine og en vaskemaskine ikke den samme hvad angår hvornår den koblet ud. 

Er det i øvrigt korrekt at jeg slet ikke selv må foretage mig installationen da den kræver autorisation?
Annonce
Waterblocken indstilles til en vis gennemstrømning så der lukkes for vandet ved forøget gennemstrømning ved f.eks. brud på slangen.
Du må foretage tilslutningen sålænge det foregår uden indgreb i den faste installation. Det betyder, at du må tilslutte efter vandhanen.

fase
Det du viser på billedet er ikke en waterblock men maskinens magnet ventil som er flyttet helt ud til vandtilslutning. Og den må gerne have andre stillinger end vandret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-12-2023 23:39:26

Det du viser på billedet er ikke en waterblock men maskinens magnet ventil som er flyttet helt ud til vandtilslutning. Og den må gerne have andre stillinger end vandret.

Det er altså en waterblock, men en waterblock kan godt have indbygget magnetventil. 😊

S. Fabrin skrev den 27-12-2023 00:32:03

Waterblocken indstilles til en vis gennemstrømning så der lukkes for vandet ved forøget gennemstrømning ved f.eks. brud på slangen.
Du må foretage tilslutningen sålænge det foregår uden indgreb i den faste installation. Det betyder, at du må tilslutte efter vandhanen.

Ja, så med andre ord skal jeg have en VVSer til at udvide min tilslutningsmuligheder hvis forsikringen skal dække ved evt vandskade. 

Kldblo skrev den 28-12-2023 06:41:54

ev elmand skrev den 27-12-2023 23:39:26

Det er altså en waterblock, men en waterblock kan godt have indbygget magnetventil. 😊

En magnerventil behøver ikke sidde i en bestemt stilling som f.eks. lodret.   

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis