Efterisolering af loft indefra ved build up tag

Hej med jer.
Jeg har købt et hus.
Huset har relativt lavt til loftet med 70er build up faldt tag.
Jeg har planer om at skifte lofter i hele huset samt dampspærre. Jeg ønsker også at efterisolere indefra hvis muligt. Det skal dog ske uden det store højde tab. Hvad er det bedste materiale at benytte til dette formål? Det eneste jeg kan komme frem til er kingspan plader. Disse er dog 50mm og er lige i overkanten i tykkelse for mit “ønske” loft højde. Hvad havde i gjort til denne opgave?

Mvh,
Jeppe
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det klassiske bud er vist at fylde hulrummet op, og lade dit nuværende tagpap udgøre dampspærren.  Herpå isoleres så med f.eks. 300mm, og nyt pap ovenpå.. 

Alternativt kan du måske hente marginalt på at benytte enten lambda 34 eller 32, mineraluld. 

Kingspan kan måske erstatte hele din nuværende isolering,  men dine spær/åse er nok skæve, så jeg ville tro du får svært ved at slutte det tæt til dem.. det var i hvert fald årsagen til at jeg brugte mineraluld (lambda34)

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 har ret,
men du kan osse starte med at fjerne det gamle loft og tjekke udførelsen af dampspærre og isolering. Arbejdsudførelsen af de to funktioner er af væsentlig betydning for isoleringen. Hvis det viser sig at udførelsen er dårlig, med utætheder mellem isolering og spær og/eller mellem isoleringsbatts, og utæt dampspærre, kan en ny og korrekt og omhyggelig udført isolering og dampspærre gøre underværker. Du bør/må aldrig sænke loftet under 230 cm !!

Venlig hilsen
Knud
hej Jeppe
som gammel tømrermester syntes jeg begge forslag er ok; men her er et tredje forslag. 
sørg for at ekst. loft er ordentlig monteret/fastgjort, brug ekst. pap som dampspære - bor huller mellem spær og blæs granulat eller lignende ind og afslut med NY lag overlap.

Bh....dan-49.     42315739
Hvis man blot omdanner til varmt tag, vil du så ikke have dampspærren helt yderst i konstruktionen(tagpap), og derfor få al din fugt til at kondensere på brædderne, uden mulighed for at blive ventileret bort?

hej
der skal selvfølgelig være/laves en form for ventilation, f.eksp. under udhæng (er der vindstop mellem spær ??),
der er mulighed for at bruge nogle af de huller der laves for indblæsning af granulat kan bruges til montering af tagudluftninger, resten af huller lukkes med de propper der er boret ud.  
ekst. tagpap vil fungerer som vindstop, dampspærer sidder indvendig.

Bh....dan-49     42315739

Jeg forstår ikke helt, hvordan den konstruktion er anderledes end den nuværende? 🙂

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis