Isolering af loftrum med eternittag (asbest)

Hej,

Vi har købt et slut 70'er hus sidste år med eternittag som indeholder asbest. Der ligger så tør asbestslam rester ovenpå isoleringen enkelte steder - hvilket med stor sandsynlighed er fra taget.
Og jeg kunne godt tænke mig at vi fik sat dampspærre op og efterisoleret.

Må jeg fjerne/flytte det her isolering selv eller skal den helt store mølle igang fordi det indeholder asbest?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden   
Det kan jo også bare være snavs, men vil du være sikker så send en prøve ind og få testet for asbest.

Men selv uden asbest, er det et ubehagelig arbejde at fjerne gammel isolering, nogle slamsuger firmaer, kan suge isoleringen ud med en såkaldt mammut suger, så får du alt snavs og skidt fjernet..
Du kan jo kontakte en af de nærmeste, og høre på prisen. ​L I N K​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke så nemt, for ikke at sige umuligt, at montere en tæt dampspærrer oppefra, er det hvad du planlægger? Jeg ville nok se på en isolering der ikke kræver dampspærrer, f.eks. træfiber.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak :)

Det vil jeg prøve.
Ja, gammel isolering er temmelig ulækkert. - Det kommer med i overvejelserne.

Som Perhans skriver så får du aldrig en tæt dampspærre ved at ilægge den i ovenfra, derfor er det spildt arbejde.  

Du behøver, alt andet lige, heller ikke en dampspærrer hvis du har et sundt loft, som fremgår af vedhæftet pdf-fil.

Citat fra PDF-fil:
Behov for dampspærre gælder uanset typen af isoleringsmateriale Hvis det viser sig, at loftet ikke er sundt, skal der indsættes dampspærre, uanset hvilken slags isoleringsmateriale der anvendes

Et sundt loft forudsætter at man ikke kan stå på loftet og kikke ned i stuen!  

Et sundt loft forudsætter en lufttæt loftbeklædning og et korrekt ventileret loftrum, som det også fremgår af vedhæftet PDF-fil.

En husejer længere nede af vejen kunne ikke forstå, hvor al den fugtighed/vanddråber, der hang under Eternit pladerne, kom fra.
Fakta var en ca. 1,5 cm revne, langs den ene gavl, hvor man kunne se ned i stuen. 
Lofter var ideelt for dyrkning af champignon, Frosten havde også ødelagt Eternitpladerne pga. vand og frost.

I ovenstående er der en vigtig sætning Et sundt loft forudsætter en lufttæt loftbeklædning
Jeg har læst en del om de forsøg der er gjort omkring  udeladelse af dampspærre. Her var det gjort ved pudsede lofter som var uden huller. 
Har man troldtek, træliste lofter eller finerede / film paneler så er det ikke lufttæt. 
Men det med udluftning i lofts rummet er meget vigtig 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 14-12-2023 19:31:27

I ovenstående er der en vigtig sætning Et sundt loft forudsætter en lufttæt loftbeklædning
Jeg har læst en del om de forsøg der er gjort omkring  udeladelse af dampspærre. Her var det gjort ved pudsede lofter som var uden huller.
Har man troldtek, træliste lofter eller finerede / film paneler så er det ikke lufttæt.
Men det med udluftning i lofts rummet er meget vigtig 

 Jeg synes at have læst, at man kan undlade at udskifte dampspærre ved papiruld da det er diffusionsåbent. Men at det ved spartlede gipslofter eks kunne undlades fordi de var lige så tætte som en dampspærre. 


Det er iøvrigt specielt at tilstandsrapporterne ikke behandler dampspærre / tjekker den når konsekvenserne kan være så store 
Hvis gipslofter tætnes imod vægge så vil jeg også anse dem for tætte. Men så er der jo spots og lampesteder. 
Jeg tror nu at alt isolering er diffusions åben. Men det er tykkelsen der kan være årsag til at dugpunktet ligger å dybt i isoleringen at det kan være vanskelig at få tørret ud oppefra. Derfor er den god eudluftning vigtig 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-12-2023 20:06:38

Hvis gipslofter tætnes imod vægge så vil jeg også anse dem for tætte. Men så er der jo spots og lampesteder.
Jeg tror nu at alt isolering er diffusions åben. Men det er tykkelsen der kan være årsag til at dugpunktet ligger å dybt i isoleringen at det kan være vanskelig at få tørret ud oppefra. Derfor er den god eudluftning vigtig 

 Ja, udluftning må man ikke gå ned på. Dét har jeg virkelig lært på den fugtige måde. Så meget at jeg greb mig selv i at komplimentere end vens meget fine udluftning i hans udhæng 🫠

kallaen skrev den 14-12-2023 10:14:44

Hej,

Vi har købt et slut 70'er hus sidste år med eternittag som indeholder asbest. Der ligger så tør asbestslam rester ovenpå isoleringen enkelte steder - hvilket med stor sandsynlighed er fra taget.
Og jeg kunne godt tænke mig at vi fik sat dampspærre op og efterisoleret.

Må jeg fjerne/flytte det her isolering selv eller skal den helt store mølle igang fordi det indeholder asbest?

Få taget en test af slammet og sendt afsted. Koster omkring 700 kr og tager et par dage. Der vil som udgangspunkt være asbest under loftet på sådan et eternettag da det med tiden forvitrer og fibrene drysser ned.

Indendørs asbestarbejde kræver lovpligtig uddannelse.

Overvej at få saneringsfirma til at fjerne taget og gøre rent. Få sat nyt tag op. Et 50-årig eternittag er vel også udskiftningsmodent.


Love er minimumsiveauet
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også