Hjælp til fremløbstemperatur

Jeg har problemer med at forstå, hvordan jeg justerer min fremløbstemperatur til vores trægulv-gulvvarme, se billedet. Gulvet er lagt ovenpå korrekt isoleret betongulv.

Pt står temp ~50° men termostaten er sat til ~35°. Rummet er 22°.

Jeg vil gerne have fremløbet ned til 35-40°, så jeg ikke ufrivilligt skal skifte gulv. Jeg har to yderligere kredse ombygget på samme måde. Den ene er til badeværelser med beton, så der har jeg blot åbnet helt op (og det virker fint) og til køkken-alrum med trægulv, hvor jeg holder fremløb på ~30-35 via samme type termostat sat mellem 3-4. Forskellen med dette gulv er, at vores pilleovn med vandgris står i det rum, så derinde er gulvvarmen nærmest aldrig tændt. Gulvet er let gulvvarme med ~80-100 mm isolering under.

Herudover er der radiatorer, som indgår uden fremløbsjusteting på anlægget og iøvrigt også fint holder temperaturen (særligt nu hvor alle vinduer er 3-lags, lofter er efterisoleret til ~350-375 mm, og genvex installeret).

Hvad bør jeg gøre for at indstille fremløb på den kreds der er på billedet?

Det er lidt en bekymring, da vi oplever at gulvet arbejder en del om vinteren (som om det krummer / smiler en smule selvom der umiddelbart er de krævede afstande til væg). Gulvet er ~20cm bredde egetræsparket, hvis det har noget at sige.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor ser du at termostaten er sat til 35 grader ?
Det er jo blot at skrue ned på termostaten (det hvide hoved) indtil du har den ønskede fremløbstemperatur.
Du kan jo starte med ca 2,5.
djaydjay skrev den 08-12-2023 10:44:18

Hvor ser du at termostaten er sat til 35 grader ?
Det er jo blot at skrue ned på termostaten (det hvide hoved) indtil du har den ønskede fremløbstemperatur.
Du kan jo starte med ca 2,5.

 Jeg tænkte at 3.5 = 35°, men kan se, at det er måske bare er en fejlantagelse hos mig?

Ja, det viser din temperatur i kredsen jo sådan set.
En alm radiatortermostat som regulerer på rumtemperatur og som er stillet på 3 svarer jo heller ikke til 30 grader i stuen 😉
djaydjay skrev den 08-12-2023 18:22:55

Ja, det viser din temperatur i kredsen jo sådan set.
En alm radiatortermostat som regulerer på rumtemperatur og som er stillet på 3 svarer jo heller ikke til 30 grader i stuen 😉

 Nej, sandt. Men hidtil har det bare matchet fint mellem nummer og grader. Eks virker det helt sådan på den anden kreds. Men prøver at skrue ned og se, om det virker. Hellere for koldt end for varmt 

Jeg har nu termostaten på 1 og stadig samme fremløbstemperatur. Skruer jeg helt op, så stiger temp med det samme. Skruer jeg ned på 1 er den på 40°.Kan det skade pumpen hvis jeg skruer ned på 0 på termostaten?
Annonce
Nej, - pumpen cirkulerer med vandet i gulvvarmekredsene.
Når termostaten åbner lidt for at holde den ønskede temperatur, så lukkes der varmere vand ind i kredsløbet og en tilsvarende mængde vand skubbes ud af returen fra shunten og tilbage til kedel for at blive opvarmet igen.
djaydjay skrev den 11-12-2023 11:21:15

Nej, - pumpen cirkulerer med vandet i gulvvarmekredsene.
Når termostaten åbner lidt for at holde den ønskede temperatur, så lukkes der varmere vand ind i kredsløbet og en tilsvarende mængde vand skubbes ud af returen fra shunten og tilbage til kedel for at blive opvarmet igen.

 Så prøver jeg at skrue helt ned. Tak ☺️

Du kan også kontrollere om termostathovedet er monteret korrekt.
Kunne ligne en som skrues fast med en omløber.
Hvis den nu ikke er spændt helt, så kniber det måske for termostaten at trykke stiften helt i bund, når den skal lukke. Altså den hele tiden er lidt mere åben, end den burde være.
Den skal skrues op på max, mens den spændes (med fingrene), så er den lettest at spænde korrekt.
djaydjay skrev den 11-12-2023 14:38:08

Du kan også kontrollere om termostathovedet er monteret korrekt.
Kunne ligne en som skrues fast med en omløber.
Hvis den nu ikke er spændt helt, så kniber det måske for termostaten at trykke stiften helt i bund, når den skal lukke. Altså den hele tiden er lidt mere åben, end den burde være.
Den skal skrues op på max, mens den spændes (med fingrene), så er den lettest at spænde korrekt.

 Har lige prøvet det. synes den var lidt løs. Men det er vildt at den skal stå mellem * og 1 for at ramme ~28. Står den på 1 springer den over 40 med det samme. Tyder på termostaten er i stykker eller løs. Nu må jeg vente og se om det hjalp. 

Prøv lige at stille termostat op på maks. som djaydjay foreslår og spænd omløber fast bagpå den. Og skrue så ned på mindst mulig igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis