Hjælp til fremløbstemperatur

Jeg har problemer med at forstå, hvordan jeg justerer min fremløbstemperatur til vores trægulv-gulvvarme, se billedet. Gulvet er lagt ovenpå korrekt isoleret betongulv.

Pt står temp ~50° men termostaten er sat til ~35°. Rummet er 22°.

Jeg vil gerne have fremløbet ned til 35-40°, så jeg ikke ufrivilligt skal skifte gulv. Jeg har to yderligere kredse ombygget på samme måde. Den ene er til badeværelser med beton, så der har jeg blot åbnet helt op (og det virker fint) og til køkken-alrum med trægulv, hvor jeg holder fremløb på ~30-35 via samme type termostat sat mellem 3-4. Forskellen med dette gulv er, at vores pilleovn med vandgris står i det rum, så derinde er gulvvarmen nærmest aldrig tændt. Gulvet er let gulvvarme med ~80-100 mm isolering under.

Herudover er der radiatorer, som indgår uden fremløbsjusteting på anlægget og iøvrigt også fint holder temperaturen (særligt nu hvor alle vinduer er 3-lags, lofter er efterisoleret til ~350-375 mm, og genvex installeret).

Hvad bør jeg gøre for at indstille fremløb på den kreds der er på billedet?

Det er lidt en bekymring, da vi oplever at gulvet arbejder en del om vinteren (som om det krummer / smiler en smule selvom der umiddelbart er de krævede afstande til væg). Gulvet er ~20cm bredde egetræsparket, hvis det har noget at sige.
Jeg har problemer med at forstå, hvordan jeg... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare flytte manifolden 5 cm mod højre. Rørene bliver ikke stivere fordi, der er vand i dem.

fase
Ja du skal skrue holde beslag af og så se hvor du kan dreje den hen. Men du skal sikkert tage holdere af både for oven og nederst

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, hvis du flytter manifolden 5 cm., kan du få føleren ud.

fase
Update: manifolden var svær at flytte pga kobberrørene, som ikke lige sådan var til at rykke. Men fik skiftet termostaten. Nu står den mellem 1 og 2 og fremløbet er helt stabilt lige under ~30 grader.

Tak for kyndige råd og vejledning!
Annonce
Nu melder der sig en ny udfordring. Rummet er ensidigt åbent til kip (4-4.5m) og har store vinduer heraf en hæveskydedør med 2 lags glas kun. Resten er isoleret efter 2018 BBR krav.

Men hvis fremløb er sat til ~30° og pumpe hastighed til 3, så kan jeg ikke få rumtemperaturen over 20 grader. Før, hvor fremløb lå omkring 40° var det ikke et problem. Samtidigt “bobler” pumpen lejlighedsvis. Den der lyd der lyder som luft i slangerne. Jeg har forsøgt med både udluftsningsprogram og fuldt knald på pumpen og helt åben termostat (da der var slukket for ovnen og dermed kun en 30-35 grader i systemet). Det har hjulpet en del men ikke fuldt ud.
 
Kan jeg med et infrarødt termometer måle gulvets overflade temp og bruge det som guidance istedet for fremløbet?

Forslag modtages gerne. Det er på sin vis positivt at vi trods alt kan holde 20 grader i en bidende kold vinternat (-12 målt her - pt -8-9 grader). Men det er lige til den kolde side. Genvex blæser iøvrigt 19.5° ind og resten af huset er deromkring (vi holder værelser og bryggers på 19-20, opholdsrum 21-21.5 og bad+toilet på 22.5-23.5°).

Pumpen er en Megatherm cirkulationspumpe / wilo pumpe / Roth shunt pumpe (de ser virkelig allesammen ret ens ud). Sat til konstante tryk på 3 (der er 1-3-6 at vælge imellem). 
I det her vejr ville jeg hæve fremløbs temperatur til 35 - 40 grader og så måle på gulv temperatur. Så lærer du hvad denne er ved de forskellige fremløbs temperaturer. Den er næppe i nærheden af de 40 grader 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis