Søm igennem spær

Jeg kan på mit nye hus se at tømrerne der har banket lægter ovenpå spærene (til tagsten) har slået en del søm skævt i så de kommer ud af siden af spæret.

Jeg troede umiddelbart ikke det havde nogen betydning men har i dag hørt at det vil give en k3'er.

Kan det virkelig passe?

Jeg hører gerne hvad i har erfaret :-)
På forhånd tak

Vh. Morten

Vh. Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikke godt, men foto vil give mere indsigt i sjuskeriet.

Det kan godt passe med K3'er, men selvfølgelig afhængig af omfanget, fordi hvis lægterne kan ruskes løse når det stormer, ender det med at noget af taget blæser væk.

Hej Morten
De viste søm holder absolut intet. 
En K3'er er mildt sat, du risikerer at noget af taget blæser væk ved en almindlig storm.

Hvad har du af muligheder for reklamation og garanti?

Det sorte ligner undertag, der er formentlig min 25 mm afstand mellem undertag og lægterne, så de givne lægter kan ikke fastgøres med vinkelbeslag.
Muligvis en skrue skråt op i lægten, kan udbedre skaden, det kræver dog at man har styr på om sømmet sidder nogenlunde midt i lægten, hvis sømmet også sidder nær kanten af lægten er man på hærens mark.
Muligvis man kan lave givet hul i undertager, ud for sømmet, så man kan se hvor lægten ligger, for så bagefter at lukke givet hul i undertaget forsvarligt.
Alternativt er at tage tagstene af for at sømme korrekt de givne steder.

Hvis du har garanti burde du kunne forlange tagstene af for korrekt søm placering.
Hvis du har garanti skal du formentlig over Syn og Skøn.
Ja det ser måske lidt uheldigt ud, men der sker absolut intet ved der er nogle få søm som er skudt ved siden af. Hvem siger i øvrigt ikke at der er skudt et ekstra søm i de lægter hvor lærlingen har ramt ved siden af spærret?
At gå igang med vinkelbeslag skråskruer i gennem undertaget mv forværrer kun problemet.

Selvbygger med stort S. 
Citat Superdiy: Ja det ser måske lidt uheldigt ud, men der sker absolut intet ved der er nogle få søm som er skudt ved siden af. Hvem siger i øvrigt ikke at der er skudt et ekstra søm i de lægter hvor lærlingen har ramt ved siden af spærret? 

I min optik typisk sjusket håndværker udtagelse.
Pga. undertaget kan det kun ses fra undersiden om givet søm sidder korrekt, ligeledes typisk at det altid er Lærlingen der laver fejl.

Til Morten:
Det vil helt klart give K3'er.
Det er ikke til at se, på fotoet, hvilken form for søm der er brugt.?
Afhængig af hvilken søm der er brugt, kan sømmene måske "låses/skrues" fast, for at undgå K3.

Men stadig hvad muligheder har du med hensyn til garanti forpligtigelser?

Kilde: Botjek.dk
K3: Kritisk skade
En K3-skade er alvorlig og kræver øjeblikkelig reaktion. Uden udbedring risikerer den at forvolde yderligere skader på boligen inden for nærmeste fremtid.
Eksempel: Et hul i taget, der lader vand sive ind i konstruktionen. 
Hej GSH,

Tak for svar men hvad mener du med “garantiforpligtelser”?

Dette er nybyg som snart skal afleveres…

Vh. Morten

Vh. Morten
Hej Morten
Hvis det er firmaet Nybyg der har udført arbejdet og ikke har afleveret endnu, så er det dem der har et alvorligt kvalitetsproblem, som du kan forlange udbedret inden du overtager huset.

Firmaet Nybyg er garant for given kvalitet, en såkaldt garantiforpligtelse. 

Evt. over et uvildigt Syn & Skøn, hvis de stiller sig "på bagbenene", evt. ved hjælp af din Advokat.
Det bør du absolut følge "til dørs", for ellers står du selv med "Aben" på et senere tidspunkt.
Det er udført af et typehusfirma.
Så hvad kan løsningen evt. være?


Vh. Morten
Hej Morten
I værste fald kan Typehusfirmaet blive tvunget til at lave/påfører nye søm udefra.

Du har også formentlig mulighed for at tilbageholde given betaling, indtil sagen er udbedret.

Du står meget stærkere med en uvildig "Syn & Skøn" vurdering i hånden, da den siger klart hvad der skal ske for at udbedre skaden/fejlen.

Som jeg tidligere har skrevet også evt. rådfører dig med Advokat, hvis Typehusfirmaet stiller sig på bagbenene.

Det dummeste du kan gøre at sige til dig selv, ah der sker nok ikke noget
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis