Udskift låsekasse der passer til dørgreb..?

Jeg har nogle gamle indvendige døre hvori der sidder AMCA 333 låsekasse. Jeg skal have sat nogle nye dørgreb på fra HABO/Lexington. Mit problem er at den eksisterende låsekasse ikke har huller til de gennemgående skruer, dvs. jeg kan umiddelbart kun se en løsning, nemlig at skifte låsekassen.

Er der evt. andre forslag på løsning?
Kender nogen en låsekasse der kan passe i det eksisterende hul i døren, som også passer til den slags dørgreb? Jeg tænker i stil med 2014 låsekasse, men den har ikke helt samme mål..
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Behøver du de gennemgående skruer, kan du ikke bruge nogle skruer til træ istedetfor?
Desværre ikke, håndtaget er lavet sådan at de gennemgående skruer skal ind og have fat i det modsatte greb
Du behøves ikke at bruge de gennemgående bolte. Tykke korte træskruer kan også bruges. Pas på at de ikke er så lange at de beskadiger låsekassen. Det er dog ikke den bedste løsning, hvis der er fjedre i håndtaget dur det ikke.

Dit gamle håndtage hænger lidt, så det er måske bedst med en ny låsekasse. De kan fås i forskellige udgaver, de vil dog altid være meget dyrere end en 2014. Prøv at kigge på de forskellige måltegner. De vigtigste er position af håndtag og nøglehul. Måske kan du finde en hvor stolpe og position af falle også er den samme.

Søg på låsekasse til mellemdør. Fx:
https://www.billigsikring.dk/shop/mellemdoerslaase-121c1.html

Træskruer kan ikke fungere da der kun er huller i den ene side af grebbene, dvs. det skal være gennemgående.

Ja jeg tænker også der skal ny låsekasse. Havde lidt håbet at der var en 'erstatning' som havde de samme mål som AMCA 333 - som jeg umiddelbart lige kan se, er det en ret almindelig model
Hvis du ikke kan finde nogle låshuskasser der passer, kan du prøve om du kan skille din låshuskasse ad, for at se om det er muligt at du selv bore hullerne, til de gennemgående skruer, uden at funktion af dørgrebet, kommer i udu.
Annonce
Prøv at undersøge om en 2214 låsekasse kan passe.
Tag lås og håndtag i lommen og prøv om CarlRas ikke kan hjælpe dig.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
2214 er et godt bud, men er ikke helt samme mål.
AMCA 333 mål
Der vil være noget tilpasning. Hvis du ikke vil i gang med det, må du finde nogle egnede greb.

REX AMCA 333 har nok noget mekanik, der hvor hullerne skal være, siden de nye ikke har disse huller.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis